Köpråd: komplett HTPC ej mer än 15 000

Permalänk
Medlem

Köpråd: komplett HTPC ej mer än 15 000

Hej!

Har beställt nytt ljudsystem (denna och denna) och tänkte komplettera med en ordentlig vardagsrumsPC.

I dagsläget har jag en Apple TV (smidiga appar), en Nvida Shield (för att streama från NAS) och en Blu-Ray spelare. Mitt mål är att ersätta dessa (inkl NAS:en) med en komplett dator där jag kan streama direkt i Windows, flytta och spela upp det som idag ligger på NAS:en och spela Blu-Ray skivor allt i samma maskin

Så här har jag tänkt:

Kommer också skaffa en SFX to ATX mounting bracket så att nätagget passar i lådan. Tanken är att spara plats inne i lådan eftersom ett externt grafikkort inte kommer användas (eller?).

Tips, råd och förslag mottages varmt

Permalänk
Medlem

Externt ljudkort eller ett grafikkort är väl de stora frågorna.

Permalänk

Behåll din Blu-rayspelare.
Du kommer få problem om du vill spela Blu-Ray på din pc.
Dom är så in i helvete låsta att du i stort sätt måste rippa skivan och konvertera filmen till mkv för att ens kunna spela upp den.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@Pentagram: inte ens om man investerar i någon mjukvara, t.ex. PowerDVD?

Permalänk

@cfwin:
PowerDvd fungerar men du är totalt låst till att använda deras interface och medalösning.
Dessutom om du inte har tillgång till internet kan du inte spela upp någon Blu-ray alls.

Jag är väl mest sur över att man skall behöva att köpa mjukvara för att spela upp skivor man köpt lagligt på en hårdvara man köpt lagligt.
När det är 10ggr lättare att vara pirat än legal är det något seriöst fel med hur saker fungerar.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@Pentagram: Mjo, håller med i det du säger, det blir ju ändå inte så ofta jag kör fysisk media i form av skivor så det kanske skulle funka då (tror att det ingick nån version av PowerDVD med den Blu-ray läsaren jag valde.

edit: med "helt låst" menar du att alla mediafiler (.mkv, .avi, etc) måste spelas genom den?

Permalänk

@cfwin: Menar att när du vill spela Blu-Ray så måste du använda deras mediaspelare. Och den är mera som en hel medialösning. Den vill gärna ta över allting. Men du kan du köra övrig media via valfri medialösning.

En av sakerna som är det sköna med en HTPC är ju att man vill kunna sitta på röven i soffan och styra allting bekvämt med en fjärrkontroll. Personligen använder jag en linuxlösning som laddar direkt in i KODI 16.1 och en fjärrkontroll från Ebay.
När du kör med PowerDvd så behöver du mus och tangentbord men det kanske du kommer ha ändå.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

AnyDVD-HD gör att du utan problem kan spela upp Blurays i MPC-HC, med subs osv direkt från skivan...

Sen skulle jag tipsa TS om att köpa ett kraftigt grafikkort (1070 eller högre) för att dra maximal nytta av madVR! madVR är en renderare med riktigt grymma uppskalningsfunktioner. Dessa kräver mycket av grafikkortet, men är helt klart värt det då du får den bästa möjliga bilden IMHO ur din HTPC.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Ang Ljudkort:

Använd avkodaren i din förstärkare.
Skicka ljudet digitalt till förstärkaren, antingen via HDMI eller om det får att få digitalt ljud ut från 3.5"s uttagen.

Ang WiFi:

Ta ett moderkort som har det inbyggt direkt, för att slippa externa donglar.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |