HDMI No Signal, Fläkt låter samt slumpmässigt stopp

Permalänk
Medlem

HDMI No Signal, Fläkt låter samt slumpmässigt stopp

Godafton!

För några veckor sedan beställde jag en ny dator från Komplett i delar, och monterade ihop den efter att jag hade mottagit delarna. Det har fram tills idag fungerat utmärkt, utan några som helst problem. Idag däremot så började ett flertal problem uppstå. När jag satt och spelade så släcktes bilden helt plötsligt (fick upp "HDMI No Signal") samtidigt som GPU-fläkten sattes på högvarv. Datorn var fortfarande på, men behövde stängas av och sättas på igen för att återigen fungera. Samma situation ägde senare rum igen. Efter att ha försökt mig på ett flertal olika lösningar baserade på olika förslag funna på nätet (ominstallera drivers, byta hdmi-kabel, plocka ut och sätta in GPUn igen) så gav jag den ett mer försök, endast för att denna gång mötas av att datorn så gott som helt stängdes av. Bilden slocknade och samtliga fläktar slutade att arbeta.

Vad jag har kunnat notera så länge är att inga av komponenterna har varit ovanligt varma, utan har legat på tämligen rimliga nivåer. Rent spontant så känner jag att det har något att göra med nätaggregatet eller grafikkortet, men har i slutändan inte särskilt stor koll på det.

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i5-7400
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: MSI B250M Bazooka, Socket-1151
Minne: Kingston Value DDR4 2400MHz 8GB (2x4GB)
Grafikkort: ZOTAC GeForce GTX 1060 3GB Mini
Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB 3.5'' HDD
SSD: Kingston SSDNow UV400 120GB 2.5" SSD OEM
Nätaggregat: Cooler Master B600 VER.2, 600W PSU
Bättre information om specifikationerna

Tänkte prova att byta ut grafikkortet mot mitt gamla GTX 660, men det är något som jag får avvakta med tills imorgon.

Uppskattar samtliga förslag, idéer och svar angående vad som kan vara fel med datorn.