Bärbar dator blir dålig snabbt. Hug länge ska dom klara sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

I så fall har du slängt många tusen kronor i sjön, men du är långt ifrån ensam.
Datorer kan inte "bli slöa" över tid i den formen att själva komponenterna degraderas.

Det finns bara 2 anledningar till det:

1. Själva installationen av Windows är fylld med skräp - Lösning? Installera om, men det har du ju tydligen gjort.
Nu menar jag dock en ordentlig ominstallation via "Media creation tool".

2. Damm har samlat sig i datorn vilket hindrar fläktens funktion och processorn "throttlar", d.v.s kör inte alltid i full klockfrekvens p.g.a att den blir överhettad. Kan vara ett problem men är sällan ett scenario som uppkommer med moderna CPU'er.

Den "tredje" anledningen är helt enkelt att hårddisken i sig är så förbannat långsam som flera redan pekat på men då är den långsam vid inköp också.

Jag skulle säga att det som slöar ner mest på en HDD är fragmenteringen som sker i och med att det kommer uppdateringar till windows. En hårddisk kan inte läsa data samtidigt som den flyttar på skrivhuvudet till spår långt bort. Detta går bara med intillliggande spår. En SSD kan läsa var som helst på disken när som helst.

Min bror hade en dator som blev segare och segare. Sa åt honom att byta till SSD, det blev som en helt ny dator. Så SSD!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Håller helt med om kylpasta och thermal pads, där finns det massor av billiga förbättringar att göra. T.ex. så var det någon på NR som testade att byta ut Dells standardkylpasta mot vanlig tandkräm....och den senare var inte bara lika bra utan bättre. Sen skulle det nog inte skada med lite QC heller, t.ex. om Dell lagt nån timme på att testa sin kyllösning i Alienware-datorerna så hade dom märkt att CPU kylaren satt snett. Även om Dell är notoriskt dåliga här så är det nog snarare regel än undantag.

Just t.ex. kylpasta försämras ju dessutom över tiden, med tanke på ämnet för denna tråd så kan det ha en påverkan om CPUn throttlar hela tiden.

Förutom damm skulle jag säga det är vanligaste problemet med laptops och pads är ofta för tjocka och funkar som shims platta och har ofta original dålig kontakt och kyler dålig sen i hög värme torkar dom ut lite kontakten bli sämmre och man får värme problem ...sen behöver det inte vara den på cpu som är problemet utan kan vara vid chipset eller grafikdelen med som skapar problem

Sen så enkel sak som att dra åt skruvarna riktigt till kylningarna är med en sån där dum sak dom slarvar med och är samma även på grafikkort till desktop datorer där man ofta slarvar med samma sak och har haft gpu som gått bra varm så drar man åt skruvarna så är det 10-15c bättre temp och som på alienware är så idiotiska problem att dom ska inte få existera

Hade jag designat kylningen hade jag kört på samma princip för den är bra men i stället för themal pads hade jag lagt 2mm"eller så tjock padsen är" med koppar på varje del sen kylpasta och sista delen vid fläkten hade med fått lite mer koppar/aluminium och dragit åt alla skruvar rejält

Sen fläktmässigt behövs ingen större skillnad utan största möjliga då större inte viner som mindre fläktar i lägsta rpm för att hålla bra temp sen må asus laptop inte heller ha optimal kylning men många kör en smart lösning och drar luft uppifrån så att man inte ska få så mycket damm i datorn vilket jag tycker är bästa lösningen

Finns även mer saker som hur batteriet sitter som kan göra några grader vilket man ser om man tar ur batteriet på en laptop så går dom svalare och med dagens små moderkort kan man göra så cellerna hamnar så långt i från som möjligt och ha lite längre flatkablar till kontakterna

Är sånna saker jag irriterat mig på flera år att dom är så kass och kan bli bättre och är antagligen något TS lider av även om det dragit i väg lite offtopic så behöver alla laptop tillverkare en känga när det kommer till kylning

Så till laptop tillverkare NI ÄR SNÅLA JÄVLA ARSLEN OCH GÖR OM OCH GÖR RÄTT FÖR I HELVETE

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Även SSDer är väl värmebovar nu för tiden även om många inte vet om det. Dåligt insatt i dock hur stor påverkan det har dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Även SSDer är väl värmebovar nu för tiden även om många inte vet om det. Dåligt insatt i dock hur stor påverkan det har dock.

Vet inte jag heller men sett till watt ligger dom rätt lika även om minnena blir varmare på ssd så tror jag det oftast är rätt lika temp men en del SSD vet jag är specade till 70c och en del kan gå rätt varma så är olika vilken modell det är medans en mekanisk antagligen skulle självdö ganska snabbt vid 60c är jag med osäker på hur mycket dom påverkar värmen i datorn men kan tänka mig det är nån grad och kan vara en bra sak att tänka på när man köper ssd till laptop men har inget konkret om det förutom lite lösa spec i huvudet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w