Intel LGA 2066 för Skylake-X har samma kylarmontering som sockel LGA 2011-3

Permalänk
Melding Plague

Intel LGA 2066 för Skylake-X har samma kylarmontering som sockel LGA 2011-3

Det vankas ny sockel till Intels Skylake-X med upp till tolv kärnor och Kaby Lake-X. Den som planerar uppgradera slipper dock köpa ny kylare, det bekräftar Noctua.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Känns skönt. Jag gillar att AMD släppte nytt för AM4, men jämförelsevis så är det bra att 2066 verkar använda mycket likheter med 2011-3. Men jag vill fortfarande veta Hur relevant 2066 blir i ett kontext med Kaby Lake-X och lägre Skylake-X. Tror faktiskt inte att de är många som sitter på 2011-3 som kommer lämna. Fortfarande DDR4 och Optane samt fler M.2 platser och relativt låg PCIe-ökning är inte heller tillräckligt stort. Vill man ha fler kärnor finns redan Xeoner, och vill man ha högre klockfrekvens finns mainstream plattformen 1151 och 2066 verkar inte öka PCIe lanes tillräckligt för att verka som ett riktigt upphopp från 2011-3.

Vi får vänta och se hur processorerna presterar

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Vill man ha fler kärnor finns redan Xeoner, och vill man ha högre klockfrekvens finns mainstream plattformen 1151 och 2066 verkar inte öka PCIe lanes tillräckligt för att verka som ett riktigt upphopp från 2011-3.

Vi får vänta och se hur processorerna presterar

Många behöver både fler kärnor och högre frekvenser. Dagens cpuer är på tok för dåliga för att jobba i många program, då det är extrema väntetider.
Ibland är det en kombination av många kärnor plus "singel IPS" som behövs. Men ej ovanligt i en och samma applikation så behöver man ibland ha mängder av kärnor- för att i en helt annan operation endast behöva en kärna som är supersnabb.
Så oavsett vad man köper idag får man "slö dritt", förhoppningsvis ändras detta när bättre cpuer kommer.

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag om jag någonsin behöver byta ut min D14

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Många behöver både fler kärnor och högre frekvenser. Dagens cpuer är på tok för dåliga för att jobba i många program, då det är extrema väntetider.
Ibland är det en kombination av många kärnor plus "singel IPS" som behövs. Men ej ovanligt i en och samma applikation så behöver man ibland ha mängder av kärnor- för att i en helt annan operation endast behöva en kärna som är supersnabb.
Så oavsett vad man köper idag får man "slö dritt", förhoppningsvis ändras detta när bättre cpuer kommer.

Jo, fast om program kan använda fler än 10 kärnor och samtidigt använder sig av högre klockfrekvens, är det nog smartare att titta på 20+ kärniga Xeoner än att titta på nästa i7:a.

Självklart förstår jag varför man vill ha fler kärnor. Självklart förstår jag varför man vill ha högre klockfrekvenser. Men en kombination, och kompromiss är mycket fler kärnor om applikationerna kan använda dom. Men jag tror inte att 2066 kommer vara ett tillräckligt stor hopp i kärnor och klockfrekvens från 2011-v3, precis som 4790k till 6700k inte var ett så stort hopp. Men jag tror dock att moderkortsanpassningar kan bli mer intressant när de gäller uppgradering. Allt för många 2011-v3 moderkort har bara 1st m.2 plats t.ex.

Men det är inte så att 2066 kommer vara ett jättehopp över 2011-v3, och för de som verkligen behöver fler kärnor, så sitter de deras på 22+ eller fler, vilket gör konsument prylarna irrelevanta.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Jo, fast om program kan använda fler än 10 kärnor och samtidigt använder sig av högre klockfrekvens, är det nog smartare att titta på 20+ kärniga Xeoner än att titta på nästa i7:a.

Självklart förstår jag varför man vill ha fler kärnor. Självklart förstår jag varför man vill ha högre klockfrekvenser. Men en kombination, och kompromiss är mycket fler kärnor om applikationerna kan använda dom. Men jag tror inte att 2066 kommer vara ett tillräckligt stor hopp i kärnor och klockfrekvens från 2011-v3, precis som 4790k till 6700k inte var ett så stort hopp. Men jag tror dock att moderkortsanpassningar kan bli mer intressant när de gäller uppgradering. Allt för många 2011-v3 moderkort har bara 1st m.2 plats t.ex.

Men det är inte så att 2066 kommer vara ett jättehopp över 2011-v3, och för de som verkligen behöver fler kärnor, så sitter de deras på 22+ eller fler, vilket gör konsument prylarna irrelevanta.

Om vi tar större applikationer så kan många idag använda uppåt 20 kärnor i enstaka operationer. Det innebär inte på något sätt att resten av applikationen kan göra det och det kan bokstavligen gå supersegt på en 20 kärnig cpu jämfört emot 7700K.
Förr i tiden var xeon jättelågt klockade, vilket de ofta är idag, men när jag kollade in xeon-e5-2698-v4 20 core @ 2.2GHz så var det ingen dålig turbofrekvensens den hade på 3.60 GHz.
När man får tid kanske man skulle kolla in hur den presterar enkeltrådat, xeon-e5-2698-v4 kanske är ett grymt val för vissa workstations för de som har gått om pengar.

Förutom att ett program är knepigt så kör man på desktop en massa saker och snabb singelcore prestanda behöver man alltid ha för något, inte minst de script som man snabbt slänger ihop.

Att köra med konsumentcpu emot företag är som all övrigt hårdvara, det är extremt mycket billigare och ytterst få har råd med Xeoens privat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elghinnarisa:

Ibland undrar jag om jag någonsin behöver byta ut min D14

Skickades från m.sweclockers.com

Kör samma på min 7700K. Jag vet mycket väl vad PWM och vanlig spänning är, frågan är dock inte om PWM fläktar hade varit bättre som D15 har? -Jag har inte granskat luft och ljudnivån så mycket. En D14 går väl uppgradera till D15 enbart genom att byta fläktarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Ibland undrar jag om jag någonsin behöver byta ut min D14

Skickades från m.sweclockers.com

Lite därför jag ångrar att jag inte körde på dessa kylare tidigare. Men senaste 2 har blivit just Noctuas bla pga denna anledningen.

Skrivet av anon159643:

Om vi tar större applikationer så kan många idag använda uppåt 20 kärnor i enstaka operationer. Det innebär inte på något sätt att resten av applikationen kan göra det och det kan bokstavligen gå supersegt på en 20 kärnig cpu jämfört emot 7700K.
Förr i tiden var xeon jättelågt klockade, vilket de ofta är idag, men när jag kollade in xeon-e5-2698-v4 20 core @ 2.2GHz så var det ingen dålig turbofrekvensens den hade på 3.60 GHz.
När man får tid kanske man skulle kolla in hur den presterar enkeltrådat, xeon-e5-2698-v4 kanske är ett grymt val för vissa workstations för de som har gått om pengar.

Tror exakt det är väl vad Intel insett. Att ha en låg basklocka för att få den effektiv, men hög turbo så den kan snabbt anpassa sig efter sin last måste ju vara det mest effektiva och flexibla för blandning av en/få trådade saker vs många trådar.

Sen är ju priset så klart en faktor, men att lägga till mer för att köra denna 2066 plattform känns lite fel, då priset blir högre än konsumentversionen, samtidigt som du inte får Xeons fördelar. Den är mer riktad år de som vill ha något entusiastiskt "hemma", med ofta mer datorkraft än de egentligen behöver, bara för man har råd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Sen är ju priset så klart en faktor, men att lägga till mer för att köra denna 2066 plattform känns lite fel, då priset blir högre än konsumentversionen, samtidigt som du inte får Xeons fördelar. Den är mer riktad år de som vill ha något entusiastiskt "hemma", med ofta mer datorkraft än de egentligen behöver, bara för man har råd

priset är såklart en faktor och det är därför 2011 mer eller mindre har floppat. Intel måste lägga 2066 på rimlig nivå.

Angående ofta mer datakraft än vad man behöver är ungefär som mer pengar än vad man klarar av att spendera, det finns några få lyckostar som har detta. Men vi andra, om vi så får 100 gånger så mycket datakraft eller lön så får vi ändå anpassa vår livstil till denna och begränsa vad vi vill göra.
Jag har jobbar med lite 3D cad och där är en 10h ingen märkvärdig tid för export, tiden som man önskar det skulle ta, ja varför inte 10 minuter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har jobbar med lite 3D cad och där är en 10h ingen märkvärdig tid för export, tiden som man önskar det skulle ta, ja varför inte 10 minuter?

Är det processorn som begränsar vid exporten? 10h i mer eller mindre normalfallet verkar inte roligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Är det processorn som begränsar vid exporten? 10h i mer eller mindre normalfallet verkar inte roligt.

I vissa delar.. Kass kodade applikationer är huvudproblemet som gör att det går slött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

priset är såklart en faktor och det är därför 2011 mer eller mindre har floppat. Intel måste lägga 2066 på rimlig nivå.

Problemet är att moderkorten kostar saftigt de med, så även om CPUerna sätts liknande, så blir totalsumman värre. Med 2011 kom ju DDR4 priset in som en del också, men där är det ju mer vettigt nu, så det blir mer användbart.

Skrivet av anon159643:

Angående ofta mer datakraft än vad man behöver är ungefär som mer pengar än vad man klarar av att spendera, det finns några få lyckostar som har detta. Men vi andra, om vi så får 100 gånger så mycket datakraft eller lön så får vi ändå anpassa vår livstil till denna och begränsa vad vi vill göra.
Jag har jobbar med lite 3D cad och där är en 10h ingen märkvärdig tid för export, tiden som man önskar det skulle ta, ja varför inte 10 minuter?

Helt ärligt, självklart finns det undantag och folk som behöver det. Men det finns också många som bara sitter o spelar BF1 på dessa maskiner...

En fråga jag önskar ställa dock... om man nu tittar på multitrådad prestanda, är inte Ryzen 1800X/1700X ett alternativ? Du har ju betydligt mer än någon Xeon 2.xGhz, men lägre IPC. Men också 16 trådar till bra pris + upp till 4Ghz. På Enkeltrådig prestanda lär den inte direkt vinna troféer men du lär få betydligt mer i multitrådat för pengarna väl? (Om vi nu ska titta rent priseffektivt).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

En fråga jag önskar ställa dock... om man nu tittar på multitrådad prestanda, är inte Ryzen 1800X/1700X ett alternativ? Du har ju betydligt mer än någon Xeon 2.xGhz, men lägre IPC. Men också 16 trådar till bra pris + upp till 4Ghz. På Enkeltrådig prestanda lär den inte direkt vinna troféer men du lär få betydligt mer i multitrådat för pengarna väl? (Om vi nu ska titta rent priseffektivt).

Det beror lite på vad man gör, på vissa ställen kan man mer eller mindre bli arkebuserad för man ej använder ECC minne. Ryzen känns för mig lite för ny ännu, vilket visserligen kommer gälla 2066 också den första tiden även om det var mindre ny teknik där.
Ryzen 2 tror jag kommer bli betydligt mer populär.

Problemet med många lösningar är att de fungerar dåligt på bra saker och man vet då ej när ett fel uppstår vad det beror på. Som på min 7700K, låter man den gå i 100% i någon timma så kan det ena och andra programmet som ligger i bakgrunden krascha. Programmen som ligger i bakgrunden är dåligt kodade, men ligger felet i cpun, moderkortet, os eller i programmet?
Hade man haft en ny cpu, gisa vem som hade blivit syndabocken?
(diverse burntester går att köra i ett dygn utan problem, men dåligt kodade appar kan vara känsligare)

Permalänk

12 kärnor är bra. Frågan är om den får drivers för Windows 7, det är vad som kommer att avgöra mitt nästa processorval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om vi tar större applikationer så kan många idag använda uppåt 20 kärnor i enstaka operationer. Det innebär inte på något sätt att resten av applikationen kan göra det och det kan bokstavligen gå supersegt på en 20 kärnig cpu jämfört emot 7700K.
Förr i tiden var xeon jättelågt klockade, vilket de ofta är idag, men när jag kollade in xeon-e5-2698-v4 20 core @ 2.2GHz så var det ingen dålig turbofrekvensens den hade på 3.60 GHz.
När man får tid kanske man skulle kolla in hur den presterar enkeltrådat, xeon-e5-2698-v4 kanske är ett grymt val för vissa workstations för de som har gått om pengar.

Förutom att ett program är knepigt så kör man på desktop en massa saker och snabb singelcore prestanda behöver man alltid ha för något, inte minst de script som man snabbt slänger ihop.

Att köra med konsumentcpu emot företag är som all övrigt hårdvara, det är extremt mycket billigare och ytterst få har råd med Xeoens privat.

Skrivet av anon159643:

Det beror lite på vad man gör, på vissa ställen kan man mer eller mindre bli arkebuserad för man ej använder ECC minne. Ryzen känns för mig lite för ny ännu, vilket visserligen kommer gälla 2066 också den första tiden även om det var mindre ny teknik där.
Ryzen 2 tror jag kommer bli betydligt mer populär.

Problemet med många lösningar är att de fungerar dåligt på bra saker och man vet då ej när ett fel uppstår vad det beror på. Som på min 7700K, låter man den gå i 100% i någon timma så kan det ena och andra programmet som ligger i bakgrunden krascha. Programmen som ligger i bakgrunden är dåligt kodade, men ligger felet i cpun, moderkortet, os eller i programmet?
Hade man haft en ny cpu, gisa vem som hade blivit syndabocken?
(diverse burntester går att köra i ett dygn utan problem, men dåligt kodade appar kan vara känsligare)

Den massvis med datorkraft du behöver, är det för någon slags hobby som du håller på med för endast skoj skull, eller är det ett verkligt behov som du har som anställd/yrkesarbetande?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Den massvis med datorkraft du behöver, är det för någon slags hobby som du håller på med för endast skoj skull, eller är det ett verkligt behov som du har som anställd/yrkesarbetande?

Behovet är enbart för kunna att utföra mina arbetsuppgifter på enklast möjliga sätt, hade det gått att lösa med mindre datakraft så hade jag såklart gjort det.
Om jag hade haft tid med fritidsprojekt så hade dessa också krävt, men jag gör inget bara för nöjes skull nu när jag har mer arbetsuppgifter än vad jag hinner med.

Väldigt många har prestandaproblem och problemet beror främst på 2 saker.
Dålig hårdvaru-utveckling.
Dålig optimerad mjukvara.

Om vi tar spel så kan man fråga sig hur kan de vara så snygga med ändå gå köra på billiga maskiner, jo för att det under hur lång tid har bränts miljarder på att utveckla spelmotorer. Dessa motorer är dessutom inte beroende av verkligheten utan de anpassar spelmiljön efter motorerna. Detta istället för tvärt om att här har ni en spelmiljö (kartor, fiender och andra objekt), bygg en spelmotor som kan köra denna med bra prestanda. Lägg även till att utvecklare inom spelmotorer är riktigt grymma på just att bygga dessa motorer, utvecklare inom andra områden har fokus på något helt annat håll och grafikmotor mer är en bisyssla.

Inom väldigt mycket så är dålig hårdvara boven, men som utvecklare ställer man sig, ska man lägga 100 000kr på att göra programvaran snabbare, eller ska man ta dessa 100 000kr och slänga upp på disken i närmsta datorbutik och säga min dator är lite slö, kan ni för dessa pengar göra den lite snabbare?
*edit*
Jag jobbar inom många områden och alla som jag har jobbat inom så kräver det extrem hårdvara.
Cad, överordnade system, databaser och nu sist webbutveckling, där backend-processerna sänker vilken dator som helst. (det handlar om TB mätdata som ska information ska analyseras och göra diverse rapporter och liknande)
Så jag vill påstå att de flesta som gör större saker inom området datateknik behöver ha rejäl mycket datakraft.

Och som sagt skriva bättre kod är alltid ett alternativ, men det är ej gratis att koda. Gör man en applikation som säljs i 10 miljoner exemplar, så är en miljon i extra utvecklingskostnad försumbart. Men gör man en lösning som enbart körs hos en kund, så är 1 miljon i marginell prestandaoptimering inte alltid lika enkelt att sälja in. (det beror på en massa faktorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag jobbar inom många områden och alla som jag har jobbat inom så kräver det extrem hårdvara.
Cad, överordnade system, databaser och nu sist webbutveckling, där backend-processerna sänker vilken dator som helst. (det handlar om TB mätdata som ska information ska analyseras och göra diverse rapporter och liknande)
Så jag vill påstå att de flesta som gör större saker inom området datateknik behöver ha rejäl mycket datakraft.

Tycker att på nästan alla stora organisationer och bolag jag arbetat för så klarar sig även IT-delen av organisationen med ganska normala bärbara företagsdatorer i 90% av fallen, inklusive många utvecklare och kodare.

Sedan så finns det en mindre andel utvecklare som kräver lite bättre dedikerade utvecklarmaskiner, men min uppfattning är att även det är en lite mindre andel.

Sedan så har jag även arbetat med de som kräver riktigt rejäl hårdvara för avancerade 3D-beräkningar, simuleringar, etc (antingen lokalt i arbetsstationen, eller HPC-kluster för miljontals kronor), men de upplever jag som normalt vara mer undantag med väldigt nischade behov, och därmed ett ganska fåtal % av alla användare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

12 kärnor är bra. Frågan är om den får drivers för Windows 7, det är vad som kommer att avgöra mitt nästa processorval.

Jag skulle nog inte satsa på att Skylake-X kommer att supportas för Windows 7 eller för Windows 8/8.1 för den delen.
Det skulle innebära att Intel Basin Falls med chipset X299 och nya socket LGA 2066 för Skylake-X och Kaby Lake-X endast kommer att vara kompatibel med Windows 10 och diverse andra operativsystem t ex Linux, BSD och OS X.
Microsofts policy är att Windows 10 successivt ska bli det operativsystem som får support och nya uppdateringar/drivrutiner. Då vore det kontraproduktivt för Microsoft att lägga ned arbete på support för äldre Windowsversioner till de allra senaste processorerna och chipseten. Man har ju där sitt bästa påtryckningsmedel för att få oföretagsamma och/eller skeptiska användare att uppgradera till Windows 10
http://www.hardwarezone.com.sg/tech-news-microsoft-blocks-win...

Permalänk
Medlem

Ser ingen nytta att uppgradera till skylake-x har ett s2011-3 idag & en 5960 @4,7 Ghz
Kanske blir uppgradering till skylake-e eller AMD s chip 399 men det visar sig i nuläget är styrkretsen för dålig från AMD & Intels skylake-x är bara en lätt uppgradering av s2011 så får se framöver i nuläget är båda lägren allt för ointressanta för en uppgradering.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

Ser ingen nytta att uppgradera till skylake-x har ett s2011-3 idag & en 5960 @4,7 Ghz
Kanske blir uppgradering till skylake-e eller AMD s chip 399 men det visar sig i nuläget är styrkretsen för dålig från AMD & Intels skylake-x är bara en lätt uppgradering av s2011 så får se framöver i nuläget är båda lägren allt för ointressanta för en uppgradering.

Ja, kör man redan Rolls-Royce är det ingen panik att byta till Bentley