AOC Agon AG352UCG – ultrabred spelskärm med 100 Hz VA-panel och G-Sync

Permalänk
Medlem

Hade den haft Freesync så hade jag köpt en direkt!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Bra recension. Det hade varit roligt att veta hur den står sig i jämförelse mot andra ultrabreda skärmar. T.ex. De två bästa och de två sämsta.

Jag har själv Asus 34 rog swift /ips. Tycker att den är ok i stort, men riktigt fult med flytande text och blurriga kortsidor. Som jag uppfattade det så har denna skärmen så, men mycket kraftigare?

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag spelar in allt i en tagning. Kör ad lib med stödorden ni ser på skärmen som guide. Klipper sedan vad som kan vara 20-30 minuter babbel ned till det kärnfulla.

Likt de flesta andra nördar tänker jag snabbare än jag talar och då speedas talet upp och det uppstår nya ord, vissa är svammel, vissa är funktionella ord som att jag överraskar mig själv med att säga "Flimmerfilmer".

Detta är samtidigt, på gott och ont, så äkta det kan bli. Vad ni ser är inte så värst annorlunda mot hur jag skulle agera och låta ifall ni pratade med mig direkt om AG352UCG. Har funderat på manus vilket tar mycket tid i anspråk, men också riskerar att minska äktheten i det hela. Jag blir mer en presentatör. Förhoppningsvis blir det en balans framöver, det är i alla fall dit jag strävar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av squix:

Jag har själv Asus 34 rog swift /ips. Tycker att den är ok i stort, men riktigt fult med flytande text och blurriga kortsidor. Som jag uppfattade det så har denna skärmen så, men mycket kraftigare?

Beror på vad du menar med "flytande text" och "blurriga kortsidor".

Asus och Acer-skärmarna på 34-tum har en mer uniform återgivning, är mer färgkorrekta och skiftar heller inte i tonkurva nära svart. Men de har förstå ett lägre kontrastförhållande till att börja med. Eftersläpen är på ungefär samma nivåer som AG352UCG med overdrive:Light

Testar PG348Q här:
http://www.sweclockers.com/test/21951-asus-rog-swift-pg348q-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag spelar in allt i en tagning. Kör ad lib med stödorden ni ser på skärmen som guide. Klipper sedan vad som kan vara 20-30 minuter babbel ned till det kärnfulla.

Likt de flesta andra nördar tänker jag snabbare än jag talar och då speedas talet upp och det uppstår nya ord, vissa är svammel, vissa är funktionella ord som att jag överraskar mig själv med att säga "Flimmerfilmer".

Detta är samtidigt, på gott och ont, så äkta det kan bli. Vad ni ser är inte så värst annorlunda mot hur jag skulle agera och låta ifall ni pratade med mig direkt om AG352UCG. Har funderat på manus vilket tar mycket tid i anspråk, men också riskerar att minska äktheten i det hela. Jag blir mer en presentatör. Förhoppningsvis blir det en balans framöver, det är i alla fall dit jag strävar.

Jag tycker du gör ett utmärkt jobb Thomas.

Det är inte ditt fel att folk har problem med att de stoppat upp öronen där solen aldrig skiner.

Uppskattar dina recensioner, autentiska och spot on.

Keep up The good work!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
nä manus tycker jag inte behövs.. kanske är det kamera ovana men det kommer ju. Du gör ett bra jobb och recensera skärmar kan inte vara så lätt så tummen upp.

Permalänk
Moderator, Testpilot

Tack för lugn och sansad recension.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror på vad du menar med "flytande text" och "blurriga kortsidor".

Asus och Acer-skärmarna på 34-tum har en mer uniform återgivning, är mer färgkorrekta och skiftar heller inte i tonkurva nära svart. Men de har förstå ett lägre kontrastförhållande till att börja med. Eftersläpen är på ungefär samma nivåer som AG352UCG med overdrive:Light

Testar PG348Q här:
http://www.sweclockers.com/test/21951-asus-rog-swift-pg348q-3...

Ja, det är svårt att förklara, också svårt att ta bild på, men alla pg348g skärmar jag sett har det mer eller mindre. Allt "svävar i luften" mot bakgrunden på kanterna vid kortsidorna, och tittar man mot kanten från mitten så blir det liknande bilden. Svävandet är svårt att ta bild på.
Tittar man i 90 vinkel vid kortsidan eller utanför så är fenomenet inte där, men det är inte så man sitter vid skärmen. Alla vinklar mindre än så, så ökar fenomenet.

https://www.dropbox.com/s/0gsl1ppsq7dwuv4/20170430_075112.jpg...

Permalänk
Bildexpert 📺

@squix: det där fenomenet är ett resultat av hur man konstruerat skärmen. Alla modeller som bygger på samma panel visar upp detta. Gick igenom det här:

http://www.sweclockers.com/test/21273-acer-xr341ck-34-tum-bre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@squix: det där fenomenet är ett resultat av hur man konstruerat skärmen. Alla modeller som bygger på samma panel visar upp detta. Gick igenom det här:

http://www.sweclockers.com/test/21273-acer-xr341ck-34-tum-bre...

Ah ok. Kunde nästan misstänkta det. Synd att det ska vara så, mörkas ganska mycket från tillverkarna. Man stöe sof dagligen. Ser fram mot en ultrabred panel utan detta

Permalänk
Medlem

Extremt prisvärd skärm. Det där med eftersläpning och skuggor i overdrive är inget problem, däremot är flimret när man sätter på gsync väldigt märkbart (samtliga bildskärmar med den här displayn har problemet). Kör utan gsync till nvidia kommer med en drivrutinsuppdatering. Att testpiloten inte hittat detta är märkligt!

Testa kör Star Citizen och ta upp mobi glas och dra med musen över skärmen... Disco deluxe!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Extremt prisvärd skärm. Det där med eftersläpning och skuggor i overdrive är inget problem, däremot är flimret när man sätter på gsync väldigt märkbart (samtliga bildskärmar med den här displayn har problemet). Kör utan gsync till nvidia kommer med en drivrutinsuppdatering. Att testpiloten inte hittat detta är märkligt!

Testa kör Star Citizen och ta upp mobi glas och dra med musen över skärmen... Disco deluxe!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig. Samma för mig. Kör på Overdrive: medium.

Appropå flimmret dock:
Vad har du för fps då det händer?
Jag får det enbart ibland i spel under tiden det laddar och fps:en då är mycket låg. Annars så märker jag det aldrig i själva spelen.
(Kör på ett 1080ti/7700k).

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag spelar in allt i en tagning. Kör ad lib med stödorden ni ser på skärmen som guide. Klipper sedan vad som kan vara 20-30 minuter babbel ned till det kärnfulla.

Likt de flesta andra nördar tänker jag snabbare än jag talar och då speedas talet upp och det uppstår nya ord, vissa är svammel, vissa är funktionella ord som att jag överraskar mig själv med att säga "Flimmerfilmer".

Detta är samtidigt, på gott och ont, så äkta det kan bli. Vad ni ser är inte så värst annorlunda mot hur jag skulle agera och låta ifall ni pratade med mig direkt om AG352UCG. Har funderat på manus vilket tar mycket tid i anspråk, men också riskerar att minska äktheten i det hela. Jag blir mer en presentatör. Förhoppningsvis blir det en balans framöver, det är i alla fall dit jag strävar.

Vilka bildinställningar rekommenderar du förutom Gamma 3 och overdrive på Medium? Ska man ha "Game mode" på eller av? Vad är det för ngt?

Permalänk
Bildexpert 📺

@farbrorjoakim: "game mode" är endast diverse påhittade bildlägen med godtyckliga tonkurvor som förvränger bilden.

Overdrive: Medium för tydliga skuggor med generellt mindre eftersläp.
Overdrive: Light för mer typiskt allroundskärms-släpande

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabante:

Håller med dig. Samma för mig. Kör på Overdrive: medium.

Appropå flimmret dock:
Vad har du för fps då det händer?
Jag får det enbart ibland i spel under tiden det laddar och fps:en då är mycket låg. Annars så märker jag det aldrig i själva spelen.
(Kör på ett 1080ti/7700k).

Satte igång det nu för att jag tänkte att jag skulle spela in det men nu verkar det vara bort igen... Funkar utan flimmer. Kan det vara åtgärdat redan? Testade för ca 2 veckor sedan.

Kör ett överclockat Asus GTX 1080 (2140 Mhz GPU, 11400 Mhz Minne) och ligger på en stabil 32 fps. Rejält krävande spel och ganska ooptimerat atm så bra för sådana här tester.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@farbrorjoakim: "game mode" är endast diverse påhittade bildlägen med godtyckliga tonkurvor som förvränger bilden.

Overdrive: Medium för tydliga skuggor med generellt mindre eftersläp.
Overdrive: Light för mer typiskt allroundskärms-släpande

ok tack!

Permalänk
Medlem

Det nämns inget om bakgrundsbelysningen/ambientbelysningen, alltså den som sitter på baksidan av skärmen, kan man ställa in den själv? Ändrar den sig beroende på vad bilden visar? Är den tillräckligt stark för att ens göra någon nytta?

Permalänk
Bildexpert 📺

@FL3JM: Sida 2, sista stycken under "Skruvhålen ej justerade".

Lysdioderna är en plojjfiness. Jag får en kraftfullare och mer reglerbar ambientbelysning genom att tända värmeljus i färgade glaskoppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@FL3JM: Sida 2, sista stycken under "Skruvhålen ej justerade".

Lysdioderna är en plojjfiness. Jag får en kraftfullare och mer reglerbar ambientbelysning genom att tända värmeljus i färgade glaskoppar.

Ah missade det, tack! Och tack för det goda skrattet.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Asus 34a går att hitta för 9000-10000 rätt ofta så känns inte denna som ett kap precis. Betalade 9 för min tex för någon månad sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Du vet att en 34" 3440x1440 har samma PPI som en 27"?

Och dina skärmar har en PPI på endast 100.

Vi pratar om vad som skulle köpas idag, inte för 3 år sedan när jag köpte mina. Men tack för din observation.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

"Mått, enbart skärm (B×H×D) 847 × 562 × 65 mm"

känns ju inte rätt, höjden borde väl ligga någonstans runt 380-390 mm?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Jag undrar egentligen hur folk testar eller använder sina skärmar/monitorer, för det första jag märkte som aldrig hänt med någon tidigare skärm är att jag vaknade mitt i natten till ett disco med denna.
Ja, jag har på datorn när jag sover men en normal skärm går i stand-by läge automatiskt.
Samma sak när jag stänger av datorn, då blir det ju också disco.
Seriöst, nu borde jag ju egentligen märkt detta för över 2 år sedan då jag köpte denna skärm men det blev inte av att jag började använda denna skärm förrän i år i maj(_men det är en annan historia). Men att inte skärmen slås av som på andra skärmar är ju helt förkastligt och hur kan någon missa det?
Röd skärm, Grön skärm, Blå skärm, Vit skärm, i en oändlig loop tills man antingen trycker in den fåniga avstängningsknappen för att stänga av skärmen(som jag måste göra varje gång jag lämnar datorn om jag inte vill köra skärmsläckare så länge jag inte sitter vid datorn) eller pillar på musen.
Kan man få denna skärm att gå i stand-by när grafikkortet stängs av? Lite kul att det står "Stand-by: 0,5 W" om denna skärm när jag aldrig får till det, för jag kan väl inte vara ensam om detta fenomen?

G-SYNC, vilket skämt... Jag spelar ju en del World of Tanks och trodde först att mitt gtx 670 orsakade flimmret i menyerna/garaget och i spelet, men det roliga är ju att det blev ju lika illa med mitt nya Palit rtx2070 kort så vad hände när jag helt och hållet stängde av G-SYNC.
OJ, vilken fröjd det blev, helt flimmerfritt i WoT, och så ligger man ju på över 150fps och ingen tearing heller. Sen att det fungerade när jag testade the Division 2 det bevisar ju att G-SYNC är ganska mycket beroende på hur bra drivare det är eller hur bra man ställer in det, skillnad från spel till spel om G-SYNC funkar bra eller inte. G-SYNC är ju ingen on/off knapp direkt.

Display port... Från ett fungerande DVI till att ikonerna på skrivbordet hoppar runt när jag klickar igång skärmen är ju verkligen irriterande. Stänger man av datorn så kommer den ihåg var ikonerna ska ligga på skrivbordet men stänger man av skärmen(brorsans nya DP skärm har samma problem fast värre, ännu värre, där hamnar alla ikonerna uppe till vänster) men datorn är igång så flyttas ikonerna runt, men vissa är kvar på sin plats. Alla fönster som man har uppe, Firefox, Aktivitetshanteraren, notepad osv. får 640x480 upplösning så man måste dra ut de till sin vanliga storlek. Det här beror ju på att något nollställer upplösningen och var de ligger och då får man fixa detta med att koppla in en HDMI kabel som man sen stänger av i Nvidia kontrollpanel. Märklig lösning för att få behålla sin position av sina inställningar, en kontrollersignal till Display Port

Bildmässigt är jag nöjd med skärmen, betydligt bättre bild jämfört med min gamla BenQ XL2410T, har iofs inte testat något snabbt fps spel, dock så lyser det ju upp lite mot helsvart bakgrund men det är väl standard.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!