Permalänk
Medlem

Speldator, 12k-15k. Hjälp!

Hej!
Skulle behöva hjälp med att bygga ihop en speldator. Hade tänkt mig beställa ifrån Inet, samt att dom monterar åt mig då jag inte kan något om datorer.
SSD är ett måste - Behöver inte vanliga hårddiskar då jag redan har två st 3,63TB. (Det klarar jag av att sätta in själv)
Windows har jag inget, så det måste ingå!
Min budget ligger mellan ca 12.000kr - 15.000kr.

Lite random fakta som kanske hjälper:
Är långtidssjukskriven, så spelar hela dagarna. (Har haft problem med överhettning förr)
Är en aning sugen på att kunna streama både spelning eller när jag ritar..

Övriga Program:
Photoshop (Senaste Versionen) - Digital Artist, Ritar väldigt mycket.

Spelar (Just nu):
ARK: Survival Evolved
World of Warcraft
Diablo III
Overwatch

Har kollat flertal trådar som frågat om datorer runt 12k, men dom har oftast inte spelat liknande spel, eller håller på med Photoshop lika mycket som jag gör. (Dvs dagarna i ända)
Uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en Ryzen 1700x (om du ska köpa denna, köp utan kylare och gå för en kylare från noctua.) eller 1700 (kylare följer med denna) om du är villig att överklocka, de extra trådarna kommer göra datoranvändandet mycket mer smooth när du streamar och kanske även när du ritar utanför streamandet.

För grafikkortet skulle jag rekommendera ett GTX 1070/1060 eller vänta på AMD Vega då den kommer förmodligen ligga runt 1080-nivån och vara billigare.

Vet inte hur mycket plats du behöver på din(a) SSD men om du ska köra dina spel och OS på en o samma så skulle jag rekommendera en 2.5" från OCZ på 250/500GB beroende på hur mycket plats du vill ha. Om du vill lägga ner lite mer pengar på det så skulle en 60GB 2.5" bara för OS och sedan en 250GB M.2 960 EVO för spelen vara perfekt, den är 3-6 gånger snabbare än vanliga men kostar lite mer.

När det kommer till RAM så spelar det en stor roll för Ryzen, ju högre hastighet ju mer FPS kommer du få i spelen. Utifrån reviews jag har kollat på så ser det ut som att 3000/3200MHz 2x8 är sweet-spotten vilket du kan få för runt 1400kr om du går för LPX Vengeance.

För moderkortet skulle ett B350 räcka och om du vill ha en enklare tid att överklocka skulle jag valt ett från ASUS.

För chassit skulle jag rekommendera ett ATX/mid tower då det är mer mainstream, in princip alla komponenter får plats i dessa och fler tillverkar dessa vilket gör att de blir billigare.

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10370497/

Visa signatur

1) AMD Ryzen 5 2600 | ASUS GTX 1070 Dual | Corsair 16GB DDR4 @ 3000 MHz | Crucial 250GB M.2 | WD Blue 1TB

2) AMD Ryzen 2600X | ASUS ROG Strix RTX 2060 | G.Skill 16GB DDR4 @ 3200 MHz | Samsung EVO 250 GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

@Verybadusername: Tack så hemskt mycket för listan! Ska kolla lite närmare på den senare!