Gå från IPS till TN? Budget ca 5000

Permalänk
Medlem

Gå från IPS till TN? Budget ca 5000

Funderar på att införskaffa ny skärm och undrar nu om någon möjligtvis har gått från en IPS panel till en TN och hur nya TN paneler står sig mot IPS?

Anledningen att jag frågar är för att jag idagsläget har en QNIX qx2710 som jag tidigare har kört i 120hz och eftersom mitt nya grafikkort inte har dvi-port så kommer jag inte kunna köra den i 1440p@120hz utan jag har använt en annan skärm tillsvidare.

Så nu går jag och funderar på att skaffa en ny skärm och eftersom jag anser att dagens IPS-skärmar med 1440p och 144hz+ egentligen känns lite för dyra för mig har då kikat lite på TN istället, men frågan är då hur jag kommer uppleva en bättre 27" TN 1440p 144hz+ typ Acer/Asus?

Jag har en budget på runt 5000 och skulle gärna få lite tips från er som har erfarenhet av båda typerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kempa:

Funderar på att införskaffa ny skärm och undrar nu om någon möjligtvis har gått från en IPS panel till en TN och hur nya TN paneler står sig mot IPS?

Anledningen att jag frågar är för att jag idagsläget har en QNIX qx2710 som jag tidigare har kört i 120hz och eftersom mitt nya grafikkort inte har dvi-port så kommer jag inte kunna köra den i 1440p@120hz utan jag har använt en annan skärm tillsvidare.

Så nu går jag och funderar på att skaffa en ny skärm och eftersom jag anser att dagens IPS-skärmar med 1440p och 144hz+ egentligen känns lite för dyra för mig har då kikat lite på TN istället, men frågan är då hur jag kommer uppleva en bättre 27" TN 1440p 144hz+ typ Acer/Asus?

Jag har en budget på runt 5000 och skulle gärna få lite tips från er som har erfarenhet av båda typerna.

Varför inte en VA-panel?

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/254997-...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Skrivet av kempa:

Funderar på att införskaffa ny skärm och undrar nu om någon möjligtvis har gått från en IPS panel till en TN och hur nya TN paneler står sig mot IPS?

Anledningen att jag frågar är för att jag idagsläget har en QNIX qx2710 som jag tidigare har kört i 120hz och eftersom mitt nya grafikkort inte har dvi-port så kommer jag inte kunna köra den i 1440p@120hz utan jag har använt en annan skärm tillsvidare.

Så nu går jag och funderar på att skaffa en ny skärm och eftersom jag anser att dagens IPS-skärmar med 1440p och 144hz+ egentligen känns lite för dyra för mig har då kikat lite på TN istället, men frågan är då hur jag kommer uppleva en bättre 27" TN 1440p 144hz+ typ Acer/Asus?

Jag har en budget på runt 5000 och skulle gärna få lite tips från er som har erfarenhet av båda typerna.

Ditt grafikkort har väl en dp-port också så varför inte använda den? DVI-DL stödjer väl inte ens 1440p@120+Hz men det gör ju Displayport. Eller missförstår jag dig helt?

När det gäller ny skärm kommer du nog bli besviken på TN om du redan har IPS, satsa på en VA annars eller spara lite mer

Visa signatur

4790k 4,6 GHz | NH-D15 | Palit GTX 1070 SJS | Samsung SSD 850 EVO 500 GB + 250 GB | FD Define R4

Permalänk
Medlem

Jag har inget svar på din fråga men jag har funderat på denna ett tag och den har ju det du vill ha för rätt pris.
http://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-xf270hua-freesync-ga...

Permalänk
Medlem

@kempa

Köpte skärmen som @tjokke länka förra gången dom hade den för 4990:-. Grymt prisvärd!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjokke:

Jag har inget svar på din fråga men jag har funderat på denna ett tag och den har ju det du vill ha för rätt pris.
http://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-xf270hua-freesync-ga...

Jag glömde nämna att jag har ett nvidiakort så jag letar alltså efter en skärm med g-synk, synd annars såg ju den där väldigt intressant ut.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte hur du 2017 lyckats köpa ett grafikkort utan varesig DP eller DVI-D

Permalänk
Skrivet av kempa:

Jag glömde nämna att jag har ett nvidiakort så jag letar alltså efter en skärm med g-synk, synd annars såg ju den där väldigt intressant ut.

om du MÅSTE ha G-sync måste du punga ut mer pengar oavsett. Med dem kraven kommer du aldrig hitta en sådan skärm för ett sånt pris. Sitter själv på en G-syncskärm och kan inte säga att det gör världen till en bättre plats... Om jag hade varit du hade jag tagit skärmen han visade med Freesync. Den är ju 1440p + IPS + 144hz. Du kanske byter en dag till AMD och då är dina G-syncpengar kastade i sjön då AMD tar inte extra betalt för Freesync som nvidia gör.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@melandern:
I teorin ska väll kanske inte DVI-DL klara mer än ca 85hz men jag har kört min i 120hz och det har fungerat precis som med många andra koreaskärmar.
Eftersom skärmen endast har DVI-DL kontakt så blir det svårt att fixa 1440p om man inte skaffar en aktiv omvandlare till DP som är svindyra och det verkar ändå inte fungera i mer än 60hz.

Permalänk
Medlem

@Blommen75:

Ja den har jag titta på men det är då jag är osäker på upplevelsen med TN jämfört med IPS.
Nu står det i beskrivningen att det är en "IPS-display" men det där är väll en TN eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

@Pusher:

Nu har den där endast 1080p och jag söker alltså en 1440p, hur är annars VA mot IPS?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kempa:

@Blommen75:

Ja den har jag titta på men det är då jag är osäker på upplevelsen med TN jämfört med IPS.
Nu står det i beskrivningen att det är en "IPS-display" men det där är väll en TN eller har jag missat något?

Det är en TN.

Går du från en IPS lär du märka av att Gamman skiftar väldigt mycket vertikalt.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@jnilssonn:

Jag känner ju absolut inte att jag måste ha med g-synk, jag kollade tidigare på denna http://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-predator-xb271hua-g-... men eftersom jag är osäker på just TN så blev jag tveksam. Skulle det alltså vara ett bättre alternativ med IPS-skärmen med freesynk du länkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kempa:

Denna kanske, aningen dyrare men kanske går o hitta nånstans billigare.
https://www.komplett.se/product/898769/gaming/skarmar-tillbeh...

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

@Klubba:
Självklart har grafikkortet DP, men en adapter DVI-DL -> DP som klarar 1440p (aktiv) är svindyra och då klarar nästan ingen mer än 60hz iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kempa:

@Klubba:
Självklart har grafikkortet DP, men en adapter DVI-DL -> DP som klarar 1440p (aktiv) är svindyra och då klarar nästan ingen mer än 60hz iaf.

och varför vill du ha en aktiv adapter när DP stödjer 120hz native? förstår inte problemet

Permalänk
Medlem

Ja det behövs väl ingen aktiv adapter mellan DVI och DP?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Ja det behövs väl ingen aktiv adapter mellan DVI och DP?

Vet inte om det ändrats i senare DP++ versioner men i tidigare DP++ versioner så stödjes enbart single-link DVI-D passivt. Antar att DVI-D är för hans äldre skärm. Skaffar han en ny skärm så är DVI irrelevant.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Vet inte om det ändrats i senare DP++ versioner men i tidigare DP++ versioner så stödjes enbart single-link DVI-D passivt. Antar att DVI-D är för hans äldre skärm. Skaffar han en ny skärm så är DVI irrelevant.

"DisplayPort version 1.3 was approved on 15 September 2014.[17] This standard increases overall transmission bandwidth to 32.4 Gbit/s with the new HBR3 mode featuring 8.1 Gbit/s per lane (up from 5.4 Gbit/s with HBR2 in version 1.2), for a total data throughput of 25.92 Gbit/s after factoring in 8b/10b encoding overhead. This bandwidth is enough for a 4K UHD display (3840×2160) at 120 Hz, a 5K display (5120×2880) at 60 Hz, or an 8K UHD display (7680×4320) at 30 Hz, with 8-bit color. Using Multi-Stream Transport (MST), it can support two 4K UHD (3840×2160) displays at 60 Hz, or up to four WQXGA (2560×1600) displays at 60 Hz in 24-bit RGB mode. The new standard includes mandatory Dual-mode support for DVI and HDMI adapters"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

"DisplayPort version 1.3 was approved on 15 September 2014.[17] This standard increases overall transmission bandwidth to 32.4 Gbit/s with the new HBR3 mode featuring 8.1 Gbit/s per lane (up from 5.4 Gbit/s with HBR2 in version 1.2), for a total data throughput of 25.92 Gbit/s after factoring in 8b/10b encoding overhead. This bandwidth is enough for a 4K UHD display (3840×2160) at 120 Hz, a 5K display (5120×2880) at 60 Hz, or an 8K UHD display (7680×4320) at 30 Hz, with 8-bit color. Using Multi-Stream Transport (MST), it can support two 4K UHD (3840×2160) displays at 60 Hz, or up to four WQXGA (2560×1600) displays at 60 Hz in 24-bit RGB mode. The new standard includes mandatory Dual-mode support for DVI and HDMI adapters"

Det där säger absolut ingenting om DVI dual link. Dual-Mode är bara ett annat namn för DP++.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Att det finns DVI-DL -> DP kabel är ju ingen nyhet, att däremot en sådan skulle klara 1440p@120hz tvivlar jag däremot starkt på och speciellt på min gammla QNIX

Permalänk
Skrivet av kempa:

@jnilssonn:

Jag känner ju absolut inte att jag måste ha med g-synk, jag kollade tidigare på denna http://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-predator-xb271hua-g-... men eftersom jag är osäker på just TN så blev jag tveksam. Skulle det alltså vara ett bättre alternativ med IPS-skärmen med freesynk du länkade?

Tar hellre IPS än Gsync!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kempa:

Att det finns DVI-DL -> DP kabel är ju ingen nyhet, att däremot en sådan skulle klara 1440p@120hz tvivlar jag däremot starkt på och speciellt på min gammla QNIX

Ja, det här problemet är fortfarande olösligt. En komplex signalomvandlare som klarar DP->DVI-D DL är dyr, och de som nu finns verkar inte vara beprövade eller bekräftade. De saknar också den överklockningskapacitet som gjorde din QNIX rätt så speciell en gång i tiden och som krävs för 2560x1440 i 120Hz.

Vill du hålla priset nere fungerar den här modellen:
http://www.sweclockers.com/test/20675-asus-mg279q-gaming-med-...

Vill minnas att Acer och AOC har motsvarande men produktnamnen...

Du får såklart inte G-Sync eftersom det lägger på 2000+ på priset för de modellerna. Samtidigt klarade du dig utan G-Sync innan, så det kan fungera ändå.

Detta är det närmaste du kan komma som ersättare till QNIX-skärmen. På köpet är det åtminstone en panel som inte går i andrahandssortering och det är också en panel som från början är skapad för att köras i 144 Hz.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Är det någon skillnad på den du länkade och denna Acern: http://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-xf270hua-freesync-ga...

Jag tänkte först främst om det är värt 500 extra för asus?

Sedan såg jag den här: http://cdon.se/hemelektronik/aoc-27-ag271qg-g-sync-gamingskar...
Den har ju G-synk dock är det något över min budget och hur är Aoc jäntemot Acer/Asus motsvarande?

Permalänk
Bildexpert 📺

@kempa: Acern du länkar till är troligtvis deras motsvarighet till Asus MG279Q. Ingen aning om hur den är och hur de skiljer sig.

AOC:n du länkar till har jag testat här:
http://www.sweclockers.com/test/22861-aoc-agon-ag271qg-premiu...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Tack så mycket, hade helt missat den recensionen.
Bra och nyttig information, det lutar nu åt AOC-skärmen trots att det är något över budget!

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-predator-xb271hua-g-...

Bästa köpet jag gjort. Gick från samma skärm fast IPS till tn för jag störde mig på backlight bleed och dålig kvalité. Denna skärmen är grym

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850