Permalänk
Medlem

PG279Q & XB271HU - samma modell panel?

Hej!

Jag har en fundering kring panelerna som finns på ASUS PG279Q och Acer XB271HU (båda skärmarna 27" 1440p 144-165 Hz IPS). Många hävdar att panelerna på dessa två skärmar är av samma modell men efter att ha googlat lite har jag även fått information om att panelen på ASUS skärmen är nyare och har även en snabbare responstid medan panelen på Acer skärmen är en äldre modell men som inte lider av lika mycket backlight bleeding (som även ska vara mer silveraktig än gul/brun på ASUS skärmen). Har inte hittat mycket information om själva panelmodellerna på ASUS och Acer's hemsida heller.

Har dessa två ASUS och Acer skärmars paneler exakt samma modelbeteckning? Om inte, vilka modeller har de och vad skiljer sig mellan dem?

Bonusfråga: Hur ser det ut med de senaste revisionerna av ASUS PG279Q och Acer XB271HU? Har de löst de flesta Quality-Control problemen man läste om under förra året?

Tack för svar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

XB271HU har bättre konstruktion som leder till mindre blödning än Asus.
Annars är det samma panel möjligt någon mindre skillnad som inte konsumenten märker av.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

XB271HU har bättre konstruktion som leder till mindre blödning än Asus.
Annars är det samma panel möjligt någon mindre skillnad som inte konsumenten märker av.

Aha? Vad är det för konstruktion som du syftar på? De tunnare kanterna?

Men annars har de lika låg responstid? Eller är det någon skillnad där också?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Aha? Vad är det för konstruktion som du syftar på? De tunnare kanterna?

Men annars har de lika låg responstid? Eller är det någon skillnad där också?

Inte att den har tunnare kanter, utan konstruktionen som håller fast själva panelen.

Responstider och Inputlag bör vara desamma.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Bildexpert 📺

De här skärmarna bygger på samma grundpanel och den panelen ändras sig i takt med tillverkning finputsas och komponenter från tredje part ändras. Ganska naturligt.

Ibland är tillverkarna väldigt pigga på att berätta sådant men oftast sker det i det tysta. Vad som i grunden är en och samma produkt ur köparens synvinkel kan vara ganska annorlunda ett, två eller tre år efter den första lanseringen.

Sådant här är förstås inte enkelt att förhålla sig till. Ifall en tillverkare stolt påstår att de har en nyare och bättre version, hur bekräftar jag att den är bättre? Jag kan ju inte byta till en gammal panel och bekräfta detta. Jag kan förstås titta på en annan skärm med den gamla panelen, men det är fortfarande en helt annan produkt. Panelen är endast en av flera komponenter som skapar en skärm och formar det ljus som strömmar ut.

En annan tillverkare kan på samma gång ha gjort precis samma förändring. Skillnaden är att de kanske inte berättar det vida omkring. När en tillverkare går och påstår att de minsann har den bättre panelen så bör man nog främst se det för vad det är: en del av marknadsföringen.

Permalänk
Medlem

Så här ser Asus och Acer ut på insidan. Det är HÄR skillnaden ligger mellan hur mycket BLB skärmen får. Asus design är långt ifrån bra om man jämför med Acern.
Folket på Overclock.net kallade Asusens design "ett hackjobb"

Asus

Acer

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Inte att den har tunnare kanter, utan konstruktionen som håller fast själva panelen.

Responstider och Inputlag bör vara desamma.

Skrivet av Laxpudding:

De här skärmarna bygger på samma grundpanel och den panelen ändras sig i takt med tillverkning finputsas och komponenter från tredje part ändras. Ganska naturligt.

Ibland är tillverkarna väldigt pigga på att berätta sådant men oftast sker det i det tysta. Vad som i grunden är en och samma produkt ur köparens synvinkel kan vara ganska annorlunda ett, två eller tre år efter den första lanseringen.

Sådant här är förstås inte enkelt att förhålla sig till. Ifall en tillverkare stolt påstår att de har en nyare och bättre version, hur bekräftar jag att den är bättre? Jag kan ju inte byta till en gammal panel och bekräfta detta. Jag kan förstås titta på en annan skärm med den gamla panelen, men det är fortfarande en helt annan produkt. Panelen är endast en av flera komponenter som skapar en skärm och formar det ljus som strömmar ut.

En annan tillverkare kan på samma gång ha gjort precis samma förändring. Skillnaden är att de kanske inte berättar det vida omkring. När en tillverkare går och påstår att de minsann har den bättre panelen så bör man nog främst se det för vad det är: en del av marknadsföringen.

Tack för svar!

Skälet till att jag frågar är att jag på många forum läst att panelen på ASUS skärmen är av modellen M270DAN02.6 medan
Acer använder panelen M270Q008 V0 (sett till de senaste revisionerna). Vissa påstår att panelen på Acer skärmen är av nyare modell (andra tvärtom) vilket har orsakat till mindre Backlight Bleeding och andra problem på Acer skärmarna jämfört mot ASUS skärmarna. Man läser även att fler är nöjda med Acer skärmarna än ASUS, men detta kan även bero på faktorer som t.ex. att fler köper ASUS skärmen än Acer (om det nu stämmer) vilket har lett till totalt mindre klagomål av Acer skärmen än ASUS.

Men om man ska sammanfatta det hela - det är fortfarande ett lotteri när det gäller ASUS och Acer skärmarna, men sett konstruktionen så har man bättre odds av att få en bra skärm vid köp av Acer än av ASUS oavsett vilka skillnader i panelen det finns mellan dessa två?

Skrivet av SpeedRebirth:

Så här ser Asus och Acer ut på insidan. Det är HÄR skillnaden ligger mellan hur mycket BLB skärmen får. Asus design är långt ifrån bra om man jämför med Acern.
Folket på Overclock.net kallade Asusens design "ett hackjobb"

Asus
http://cdn.overclock.net/9/90/900x900px-LL-90987358_7FsQMa8.jpeg

Acer
http://cdn.overclock.net/3/39/3901f882_IMG_07011.jpeg

Nu är jag inte så pass insatt i vad som orsakar BLB, men vad är det som gör ASUS skärmen till ett "hackjobb" sett till dessa bilder?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Icte:

Men om man ska sammanfatta det hela - det är fortfarande ett lotteri när det gäller ASUS och Acer skärmarna, men sett konstruktionen så har man bättre odds av att få en bra skärm vid köp av Acer än av ASUS oavsett vilka skillnader i panelen det finns mellan dessa två?

Det är ett lotteri på många plan och jag skulle påstå att det är lika mycket ett lotteri hos köparna i fråga om vad de förväntar sig. Jag har studerat ungefär ett tiotal exemplar med den här typen av panel. Ingen har varit perfekt och med perfekt menar jag den nivå som finns på yrkseskärmar för 3-5 ggr priset.

Men jag har inte sett något exemplar som varit helt galet och den absoluta majoriteten bilder jag sett som visar ojämnheter är felexponerade bilder. Den som är missnöjd med skärmen tar bilder som speglar personens missnöje. Men bilderna speglar inte nivån faktiska problem som finns.