Permalänk

Nybygge, modekort trasigt?

Hej.

Har precis satt ihop en ny dator, kopplade i allt som vanligt och den ville ej boota, startade om av sig sj konstant.

Har felsökt och började med ram-minnerna, har dubbelkollat moderkortstillverkarens RAM-lista och minnerna är kompatibla. Testade bara ha ett ram-minne och det fungerade klockrent. Testade sen med det andra (själv) och det fungerade också. Sedan vandrade jag vidare till RAM_2, RAM_3 och RAM_4. Visade sig att ram-minnerna endast fungerade i RAM_1 och RAM_3. Typisk otur då det ej är samma "grupp"...

Har då börjat misstänka att pinnarna på moderkortet är paj... Känns dock väldigt otroligt då jag varken pillrat på det och jag var extremt noga när jag sänkte ned processorn och den passade perfekt i "passarna" och pilen åt rätt riktning.

Komponenter:
CPU: Core i5 7500 3.4GHz
SSD: MX300 275GB
MODERKORT: GA-B250M-DS3H
NÄTAGG: EVGA 500W White
RAM-MINNE: Fury Black DDR4 2x4GB 2400MH

Det jag testat:
*Kollat CPU temp när jag kör ett ram-minne och den var låg..
*Testat olika slots. RAM_1 och RAM_3 fungerar
*Kollat så ram-minnerna är kompatibla och det är dem.
*Testat ta bort onödiga kablar från moderkort såsom HDD, Reset osv

Någon som kan komma med nå tips? För jag vill helst inte ta lös CPU men gör det om jag måste.

Tack på förhand..

Permalänk

Köpte processorn som fyndvara för ca 200kr billigare på netonnet, börjar nu starkt misstänka att den kan ha spökat till det hela..?

Okej är inte processorn, tänkte lite för snabbt eftersom dem inte har pins på sig längre, har avmonterat CPU och tagit bilder, ska granska om någon pinne är böjd..

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är Intel som är problemet. Dom brukar göra så här.

Brukar finnas led-lampor på moderkortet som blinkar/lyser lite olika. Ibland är det olika ljudsignaler som den ger ifrån sig.
När du hittat ljud/ljus så kolla i handboken vad dom står för.

Kan vara 12V-kontakten som ska finnas på moderkortet. Är 4, 6 eller 8 pinnar på den kontakten.
Grafikkorten brukar behöva extra ström också.

Sen kan minnena trassla om de inte sitter riktigt eller inte gillar processorn(Intel problem). Finns ibland en mem-ok knapp också som man vid intel kan behöva trycka på ibland. Om du har den så kolla lite i handboken först.

(Jag hör till dom som bara ibland är inne här)

Permalänk

Tack för svar!

Har fått till problemet. Tog lös CPU för att kontrollera om något var galet och icket. Den satt som den skulle och alla PINs var intakta. Stoppa på CPU igen med ny kylpasta... Stoppa in ram och allt funka..

Drog även ut alla kablar och kopplade in igen.

Är förövrigt 8-pin till CPU.

MVH