Uppgradera dator för overwatch

Permalänk
Medlem

Uppgradera dator för overwatch

Hej,

Jag spelar för närvarande endast overwatch så mitt mål med uppgraderingen är att kunna spela med 144 fps utan fps-drop. För närvarande kör jag med render scale 75% och fpsen ligger runt 100 och hoppar lite upp och ner.

Mitt nuvarande bygge ser ut som följande
CPU: i7 2600k 3,4 ghz. överklockad till 4.1
Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz 8GB CL8
Gpu : Radeon hd 6970 2gb gddr (jag har testat klocka med amd overdrive men det har inte hjälpt till tillräckligt)
Mobo : Gigabyte GA-Z68X-UD3-B3
HD : Har 3 olika ssd
Skärm : ACER GN276HLbid 27" / 1080p / 1ms / DVI, HDMI / 144Hz

Min egna slutsats leder mig till att uppgradera grafikkort.
Vill komma undan så billigt som möjligt och kunna ha stabil fps i overwatch.
Hade tänkt mig ett lite billigare grafikkort på runt 1500kr.
Efter egen undersökning verkar det hamna på 1050TI eller 1060.

Kommer jag undan med att endast uppgradera grafikkort?
Eller är processorn för dålig?
Och isåfall har ni ett tips på ett bra grafikkort?
Att få ett prisvärt kort är viktigare än att få det absolut billigaste.

Tack på förhand och trevlig helg.

Permalänk
Medlem

Processorn är inte för dålig. Du skulle eventuellt kunna clocka den lite högre (om din kylning tillåter), samt uppgradera grafikkort till GTX1060 eller liknande. Det bör ge dig lite jämnare prestanda. Eventuellt kan du ju slå till på ett begagnat 980 här på SweC marknad. Det är helt klart ditt grafikkort som är den stora boven för prestandan.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

@fRg!!!:

Ja det var något sånt jag tänkte mig. Får nog inhandla ett i den prisklassen

Tack

Permalänk
Entusiast

Med ett överklockat GTX 1060 och en 2700K@4.8GHz så får jag ibland drops under 120FPS i Overwatch med allt på max.
Sänker jag däremot en eller två inställningar så håller jag 120FPS konstant.

Så ett GTX 1060 eller eventuellt ett begagnat GTX 980 som tidigare föreslogs skulle passa bra.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Uzanar:

Det låter vettigt, jag behöver inte maxa inställningarna men kör minimal grafik för tillfället. Blir nog ett 1060 tror jag

https://www.dustinhome.se/product/5010970643/geforce-gtx-1060... 2149 :-
https://www.komplett.se/product/896396/datorutrustning/pc-kom... 2199 :-

Permalänk

Installera msi afterburner och kolla om och vilka saker (gpu/cpu) som maxas istället för att gissa vad du behver uppgradera?

Dessutom bör du inte köra fps syncade med skäremens refreshrate.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

@Conditioned:

Tack för tipset.