Permalänk
Medlem

Uppgradering: Budget 5k

Hej SweC,

Jag spekulerar i en uppgradering för mitt system, budgeten är satt till 5k.

Idag har jag ett system innehållandes Q9450/8GB RAM/GT750, datorn kommer primärt användas för 1080p-gaming och allmänt datorbruk. Låg ljudnivå uppskattas.

Jag har själv sneglat på följande kundvagn: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3365377&view=m

Anledningen till att jag inte övervägt Ryzen är för att det helt enkelt inte finns några brädor med trådlöst nätverk och bluetooth, samt att jag allra helst vill ha en nätverkskrets från Intel. Utöver det vill jag ha ett Radeon kort iom Freesync(ideologiska skäl då jag ännu inte har en skärm). Chassit som ska inrymma uppgraderingen är ett Silverstone Temjin TJ08(mATX). Allra helst skulle jag vilja ha ett grafikkort som är snålare och enbart drivs av PCIe-porten(då PSU:n väsnas bra mycket under last), men sett till pris/prestanda är det inte rimligt. Övriga komponenter finns tillhands.

Jag har spanat lite snabbt och tror att RX570 är precis på gränsen för att flaska G4560:n, däremot ligger RX580 så nära i pris att det helt sonika skulle vara ett bättre alternativ?

Jag är också medveten om begränsningarna iom kretsen B250 och att det viskas om att multitråds-fokus är på väg att slå igenom i spel, men det har sagts mycket länge.

Jag skulle vilja gå helt och hållet inom det röda laget, men det innebär att jag måste vänta en okänd mängd tid och det är inte säkert att det kommer produkter med den funktionalitet som efterfrågas.

Må väl,

EDIT: Ändrade vy i Prisjakts-listan.

Ändrade vy i Prisjakts-listan.
Permalänk
Medlem

Då du har ett så pass gammalt system så hade jag även rekommenderat att du uppgraderar PSU:n. Du får inte då enbart en tystare PSU men minskar även risken för att den går sönder och tar med dina nya komponenter i döden.

Annars tycker jag det ser bra ut. Du kan f.ö. just nu köpa ett ASUS RX 480 Strix 8 GB för 2399 kr från Dustin som är ett oklockat RX 580, men som ska prestera bättre än RX 570:

https://www.dustinhome.se/product/5010969553/rog-strix-rx-480...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag tror du är helt rätt ute. Inga anmärkningar. Kan du berätta mer om ditt nätaggregat?
Hittade ett grafikkort som kostar 200 Kr mindre Sapphire Radeon RX 570 Pulse 2xHDMI 2xDP 4GB

Kortet finns i en mini-variant Sapphire Radeon RX 570 Pulse Mini HDMI DP 4GB. Detta kort använder en 6-pin istället för det andra kortet som använder en 8-pins kontakt. Kan passa ditt nätaggregat bättre.

Jag är rädd att detta stora kort inte passar TS chassi. Men det var ett bra pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag är rädd att detta stora kort inte passar TS chassi. Men det var ett bra pris!

Jo då det gör det - man kan ta bort den övre delen av HDD buren och då får kort upp till 336 mm plats utan större problem.

EDIT: Efter en närmare inspektion ser jag att man inte behöver ta bort HDD buren för att få plats med grafikkortet:

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=303

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Då du har ett så pass gammalt system så hade jag även rekommenderat att du uppgraderar PSU:n. Du får inte då enbart en tystare PSU men minskar även risken för att den går sönder och tar med dina nya komponenter i döden.

Annars tycker jag det ser bra ut. Du kan f.ö. just nu köpa ett ASUS RX 480 Strix 8 GB för 2399 kr från Dustin som är ett oklockat RX 580, men som ska prestera bättre än RX 570:

https://www.dustinhome.se/product/5010969553/rog-strix-rx-480...

Det är onekligen ett bra pris och om det blir aktuellt med ett PSU-byte klarar jag "load wattage" under 50% på tilltänkt PSU för att hålla fläkten i schack. Däremot tänker jag mig att det är bättre att gå på refreshen iom att det finns stöd för Freesync 2 och säkert andra små finjusteringar. Jag är oerhört nitisk med ljudnivå, så medför refreshen en lägre effektförbrukning, därmed mindre behov av kylning och lägre ljudnivå är jag övertygad.

Skrivet av Zipparn:

Jag tror du är helt rätt ute. Inga anmärkningar. Kan du berätta mer om ditt nätaggregat?
Hittade ett grafikkort som kostar 200 Kr mindre Sapphire Radeon RX 570 Pulse 2xHDMI 2xDP 4GB

Kortet finns i en mini-variant Sapphire Radeon RX 570 Pulse Mini HDMI DP 4GB. Detta kort använder en 6-pin istället för det andra kortet som använder en 8-pins kontakt. Kan passa ditt nätaggregat bättre.

Jag är rädd att detta stora kort inte passar TS chassi. Men det var ett bra pris!

Får kika på lite olika recensioner på de modeller som dyker upp, särskilt sett till ljudnivå. Passiva modeller kommer troligen inte och om alls i så fall i senare skedde. Hade kort ett Windforce kort från Gigabyte med deras semipassiva-fläktfunktion, något som var allt annat än bra då den även i idle revvade upp fläkten och genererade ett oerhört irriterande ljud(kan dock ha varit just det exemplaret). Samt begränsade konfigurationsmöjligheter sett till fläktens varvtal och fläktkurva.

Mitt nätaggregat är ett Cooler Master Silent Pro Gold 600 och det har varit i bruk sedan i mitten av 2011.

Skrivet av Icte:

Jo då det gör det - man kan ta bort den övre delen av HDD buren och då får kort upp till 336 mm plats utan större problem.

EDIT: Efter en närmare inspektion ser jag att man inte behöver ta bort HDD buren för att få plats med grafikkortet:

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=303

Längden kan mycket väl vara ett problem, då det handlar om detta chassi(föregångaren till det som nämns): TJ08

Där expansion card begränsningen anges vara: 11,8"(tumkonvertering snabb sökning med DuckDuckGo)

Moderkortet är också ett mITX, så eventuellt medför det att grafikkortet blir högre placerat än vad det vore på ett mATX-kort? Ska öppna upp chassit och mäta.

Kommer inte vilja köra med Intels stockkylare och tanken var att nyttja den som sitter i min dator idag(Noctua NH-U9B) och bara köpa monteringskittet för socket 115x, men det verkar som om det eventuellt kan vara kompatibilitetsproblem då NH-U9S anges bygga på samma fundament men ha specifika anpassningar för att ha hög kompatibilitet med mITX-kort.

Blir en PSU aktuell har jag kikat närmre på Cooler Masters reviderade utgåva av V-serien, antingen 550 eller 650(skiljer 50SEK i pris). Load wattage på det tilltänkta systemet blir mellan 241(RX470) och 262(RX480), deras kalkylator har ännu inte RX500-serien tillagd, men vi kan anta att den har motsvarande eller lägre förbrukning. Modellen på 550W bör således klara båda laster utmärkt och att det ligger på runt 50% nyttjandegrad(vilket är optimalt för verkningsgraden?), samt att fläkten är på dess lägsta nivå i enlighet med modellens fläktkurva.

Har också uppdagat att det kanske inte går att flytta min uppgraderade Windows 10-licens, så där blir det också en tusenlapp. Har reviderat listan något och inser att kostnaden troligen måste tillåtas bli högre än tilltänkt.

EDIT: Mindre korrigering för bättre tydlighet.

Mindre korrigering för bättre tydlighet.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Mitt nätaggregat är ett Cooler Master Silent Pro Gold 600 och det har varit i bruk sedan i mitten av 2011.

Ditt nätaggregat är ju svinbra och kommer räcka till alla dina behov med råge. Köp inget nytt!