problem med uppgraderad dator asus strix z270h - kaby lake

Permalänk
Medlem

problem med uppgraderad dator asus strix z270h - kaby lake

Hej

Har uppgraderat min dator med i7 7700k , 16 gig minne och ett asus strix z270h .
Datorn fungerade klockrent igår och jag installerade Windows och spelade lite.

Idag startade den inte. Ser inga boot led som tänts och bios dyker inte upp.

Men om jag drar ut strömsladd och gör datorn helt strömlös så startar den en gång. sen måste jag göra samma sak varje gång jag vill starta den.
Jag laddade ner senaste biosen igår.
Dubbel kollat alla sladdar.
Vad kan vara fel.

Permalänk
Medlem

@look43: Vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@look43: Vad har du för nätagg?

Corsair TX650W
Suttit o spelat en del o de fungerar.
Geforce 970 är grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@look43: Det är ju inget kvalitets nätagg direkt och har förmodligen ett par år på nacken.
Om det är så att inget lyser/startar innan du drar ut sladden är det ett tecken på att den inte får ström som den skall och att dra ut sladden avlastar även nätagget så att det kan starta om.
Spontant skulle jag gissa på att det är nätagget som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@look43: Det är ju inget kvalitets nätagg direkt och har förmodligen ett par år på nacken.
Om det är så att inget lyser/startar innan du drar ut sladden är det ett tecken på att den inte får ström som den skall och att dra ut sladden avlastar även nätagget så att det kan starta om.
Spontant skulle jag gissa på att det är nätagget som är problemet.

Modekortet lyser att det har ström men post led för ex boot lyser inte när de krånglar. Om jag drar ut strömsladden så allt slocknar när modekortet är helt utan ström ich sedan sätter i och startar så fungerar den. Skumt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De blir samma sak im datorn går ner i viloläge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hade samma problem för några år sedan, som tidigare poster säger, bytte nätagg och det löste det för mig iallafall😊

Permalänk
Medlem

@look43: Jag gissar fortfarande på att det är nätagget.
Ett nätagg har ett par olika linor och det kan räcka med att en av dessa inte fungerar som den skall för att få problem.

Permalänk
Medlem

Testade att nolla inställning i bios och då verkar den fungera. De jag gjort är att ställa in minnet att de skal gå i 3000 istället för 2100 då det är den hastigheten den skall klara.

Skickades från m.sweclockers.com

Komplettering
Permalänk
Medlem
Skrivet av look43:

Testade att nolla inställning i bios och då verkar den fungera. De jag gjort är att ställa in minnet att de skal gå i 3000 istället för 2100 då det är den hastigheten den skall klara.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur har du kört överklockningen på minnena?
Är minnena listade som 3000MHz eller går du på vad moderkortet har för gräns?
Det skall ställas in via XMP profil så att ström och andra inställningar blir rätt, manuell överklockning kan skapa problem som du beskriver.

Därav viktigt att man beskriver sitt system korrekt när man har problem, du nämner inget om överklockade minne i första posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hur har du kört överklockningen på minnena?
Är minnena listade som 3000MHz eller går du på vad moderkortet har för gräns?
Det skall ställas in via XMP profil så att ström och andra inställningar blir rätt, manuell överklockning kan skapa problem som du beskriver.

Därav viktigt att man beskriver sitt system korrekt när man har problem, du nämner inget om överklockade minne i första posten.

Jag har köpt i7 7700k uppgradering paketet från komplett så de borde fungera tillsammans. Använde xpm inställningen

Skickades från m.sweclockers.com

Komplett
Permalänk
Medlem
Skrivet av look43:

Jag har köpt i7 7700k uppgradering paketet från komplett så de borde fungera tillsammans. Använde xpm inställningen

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant att dom säljer dom sakerna som ett paket, det officiella stödet från 7700K är upp till 2400MHz minne från Intel.
Har man därför en jäkla otur kan det vara hastigheten som ställer till problem även om det oftast brukar gå bra.
Bara för att vara säker så ta bort XMP profilen så att minnena klockar ner och se om det ger resultat.

Permalänk
Medlem

Nu har jag nya boot problem. Om jag stänger på knappen utan xmp så startar den normalt. Om jag i windows 10väljer srarta om så hittar den inte boot disken. Väldigt störande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ny psu men det hjälpte inte. Ibland hittar den inte bootdisken. Skall prova med att installera om på annan disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ny psu, ominstallation nedgraderad bios och nu fungerar den som den skall med xmp och 3000mhz minnen. Tror inte psu var felet. Kan varit biosen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej.
Jag har precis också uppgraderat till z270h, i7-7700k. Samma fel. Måste göra datorn strömlös i 20s så powerlampan släcks på moderkortet.

Nätdelen, Coolermaster V850 satt i mitt tidigare bygge och innan jag körde ett 1080Ti har det även drivit 2x 980Ti så det känns inte som det är nätdelen....

Jag kör bios 0906, vilken nedgraderade du till?
Nedgraderade du via EZ Update?

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av LongKalsong:

Hej.
Jag har precis också uppgraderat till z270h, i7-7700k. Samma fel. Måste göra datorn strömlös i 20s så powerlampan släcks på moderkortet.

Nätdelen, Coolermaster V850 satt i mitt tidigare bygge och innan jag körde ett 1080Ti har det även drivit 2x 980Ti så det känns inte som det är nätdelen....

Jag kör bios 0906, vilken nedgraderade du till?
Nedgraderade du via EZ Update?

Hej
O vad skönt att de inte bara var mitt kort som krånglade
Jag kom på att när jag drar ut strömsladden går modekortet igång i felsäkertläge bios/inställning. Det är därför de fungerar en gång.
Jag kör nu på bios versionen som kom innan 0906. Tror de är 08.. har fungerat bra sedan dess. Tror jag gjorde nedgraderingen via bios och usb minne. Var inte så svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

x