Någon som har erfarenhet av att köra Storage Spaces Direct(Windows Server 2016) men konsument SSD/HDD?

Permalänk

Någon som har erfarenhet av att köra Storage Spaces Direct(Windows Server 2016) men konsument SSD/HDD?

Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att köra Storage Spaces Direct på diskar som inte är "enterprise klassade"? Jag har läst forum trådar som Microsoft folk har skrivit att det inte är något dom rekommenderar. Dock så tror jag dom räknar med en mycket högre belastning på diskarna än vad jag tror att min miljö kommer ha. Jag räknar med att köra ca 20-30 virtuella servrar m.h.a. hyper-V. Miljön kommer rulla på en Dell Poweredge R620.

Finns det någon som har erfarenhet av detta? Och i så fall, har ni några rekommendationer av diskar man kan investera i?

Permalänk
Medlem

Ska vara enterprise grade diskar för att minska risken för dataförlust och korruption vid strömavbrott etc samt klara fler writes på flash diskarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Konsument flash/SSD diskar klarar generellt betydligt mycket mindre skrivning till disk innan dom börjar gå sönder.

För konsument diskar kolla på https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-q...
Dom kör ju däremot nödvändigtvis VMs på diskarna.

20-30 serverar beroende på vad det är för serverar, kan vara ganska mycket.
Har du något som skriver/läser mycket till disk kommer du nog få problem med vanliga diskar.

Permalänk

Tack för era svar!

Jag installerade ett program på min server för att se vilken belastning jag hade idag och den var väldigt låg. Jag kommer köra på konsument diskar och samtidigt övervaka hur mycket som skrivs till diskarna. Jag får helt enkelt labba lite och se vad om funkar bäst.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Avstängd

Så här hade jag tänkte mig att göra kör konsument SSD och har enterprise HDD (WD gold 6TB som jag har köpte) och backup ofta till HDD kanske vare timme för se vilket som är bäst då, men då har man säkerhet självklart så ska det göras i Raid 10 hade jag tänkte mig.

Jag vet om vad som är fördelen med enterprise SSD problemet är att enorm brist på flashminne och höga priser.

Samsung 850-Series EVO 1TB 3 589 kr.
Samsung 850-Series PRO 1TB 5 199 kr.
Samsung PM863A 960GB 6 145 kr.

Enterprise SSD har "Advanced ECC Engine and End-to-End Data Protection", "Power-Loss Protection", "Dynamic Thermal Guard Protection", "Latency and QoS" dessa är guld att ha.

Men alla avråder att använda konsument SSD!

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Skulle jag bygga en storage spaces lösning att köra hemma, för mitt eget labb och lek.
Då hade jag nöjt mig med consumer SSD.

Men även om jag bara skulle bygga ett 2-nodes S2D cluster för säg 3-5 VM's för jobbet så hade jag kört på Enterprise diskar. Och absolut utan tvekan om jag skulle ha 10+ VM's som är något annat än labb. Jag har felsökt alldeles för många Storage lösningar där folk varit dumsnåla och trott de kan köra med vilket skit som helst.
Och det värst som finns är de som tidigare kört ett SAN för 500.000 och nu bygger en storage lösning som kostar säg 20.000 och snålar in på diskar och komponenter. Och sedan klagar på att det inte funkar eller de har problem. Tack som fan för det. Om du hade lagt 200.000 på grejerna så hade det fortfarande varit mindre än 50% av priset men du hade haft 2-5ggr så bra prestanda som på SAN'et. Man kan inte snåla hur mycket som helst!

Och har man inte råd/budget så får man kanske titta på en annan lösning eller hyra in sig hos en leverantör mot en månadskostnad istället.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk

@spawnstah @superegg
Tack för svar!

Jag har läst en massa på diverse forum ang. just storage spaces etc. och där rekommenderar man inte konsument SSD vilket jag förstår då man pratar om Enterprise lösningar och då ska man givetvis köra med Enterprise diskar.

Jag har redan investerat i lite diskar och det visar sig funkar grymt bra. Just nu har jag bara en Hyper-V host igång och kör med följande diskar:
WD Red 1TB 2,5" x2
Samsung 960 Evo NVMe SSD x1

Diskarna ovan har jag satt upp som en storage pool där jag kör SSDn som "Fast tier" och de andra 2 diskarna som "Slow Tier". Just nu har jag inte redundans för jag saknar diskvaggor men det är beställt och på ingång. Då är tanken att jag ska sätta i fler diskar och ha dem i typ en raid 5:a eller liknande och lägga backuper där. Får lite Enterprise diskar gratis från jobb så tänkte använda dom som backup. Jag kör dessutom Data deduplication vilket gör att jag sparar sjukt mycket disk. Ang. backup så kör jag det via mjukvaran Veeam som kopierar backupen till en extern hårddisk, endast en tillfällig lösning till jag har fått lite fler interna diskar.

Just nu kör jag ca 10 VMar och prestandan är kanon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buulbazar:

@spawnstah @superegg
Tack för svar!

Jag har läst en massa på diverse forum ang. just storage spaces etc. och där rekommenderar man inte konsument SSD vilket jag förstår då man pratar om Enterprise lösningar och då ska man givetvis köra med Enterprise diskar.

Jag har redan investerat i lite diskar och det visar sig funkar grymt bra. Just nu har jag bara en Hyper-V host igång och kör med följande diskar:
WD Red 1TB 2,5" x2
Samsung 960 Evo NVMe SSD x1

Diskarna ovan har jag satt upp som en storage pool där jag kör SSDn som "Fast tier" och de andra 2 diskarna som "Slow Tier". Just nu har jag inte redundans för jag saknar diskvaggor men det är beställt och på ingång. Då är tanken att jag ska sätta i fler diskar och ha dem i typ en raid 5:a eller liknande och lägga backuper där. Får lite Enterprise diskar gratis från jobb så tänkte använda dom som backup. Jag kör dessutom Data deduplication vilket gör att jag sparar sjukt mycket disk. Ang. backup så kör jag det via mjukvaran Veeam som kopierar backupen till en extern hårddisk, endast en tillfällig lösning till jag har fått lite fler interna diskar.

Just nu kör jag ca 10 VMar och prestandan är kanon.

Vad bra men tänkte på att ha bra backup man vet aldrig när saker går sönder eller får problem.

Har du någon UPS?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

@superegg:
Nej jag har ingen UPS idag men det är något som jag har börjat kolla på lite smått. Har dålig koll på hur kraftfull UPS jag kan behöva, har 2 Dell Poweredge R620 med dubbla nätagg på 750W. Hur kraftfull UPS skulle behövas för att driva servrarna tror du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buulbazar:

@superegg:
Nej jag har ingen UPS idag men det är något som jag har börjat kolla på lite smått. Har dålig koll på hur kraftfull UPS jag kan behöva, har 2 Dell Poweredge R620 med dubbla nätagg på 750W. Hur kraftfull UPS skulle behövas för att driva servrarna tror du?

Jag tänkte på det själv när jag skulle köpa en UPS och då räknar jag på det och kom fram till att 3000VA / 2700W funkar bra för mig ändå har jag en max säkring 10 ampere då den laddar bara i 1.5A (345 Watt) och då vet jag att säkring inte är något problem och så har jag bra tid på UPS om el skulle gå ändå kostar den nästan 6k och det tycker jag är ett jätte bra pris och så kan man köpa batteripaket för nästan 4k andra UPS så kan en sån här kostar över 12k och jag har ett par serverdator så har nätdel på total ca 3000 Watt men vet att en av dom server kan bara dra 300 Watt max men ändå har den två nätdel 750 Watt.

Vad för CPU har du i dina server och hur många?

Har du något grafikkort i dom?

Även hårddisken dra lite ström men bruka inte räkna med det då det ofta rör sig om ett par watt, men om det finns flera då dra det mer ström tex en hårddisk 10 watt om man har tex 10 så blir det 100 watt extra.

Så CPU watt plus hårddisk plus lite extra då fläktar dra lite ström och lägg på lite extra då får man ut en total effekt tänkte på att nätdelen dra lite extra ström med. Detta tycker jag är en bra att gå efter i min server så skulle jag kunna kolla i IPMI hur mycket ström min server tog.

Även om din server dra lite så är det bra med mer watt i UPS för att kunna hålla upp server i en längre tid annans blir det 5 minuter man har på sig innan all ström är slut på UPS därför köpte jag en UPS med mycket mer watt då räkna jag att jag har ca 30 minuter tid innan server måste stängas av.

Det finns olika UPS att gå efter jag jämförde just den UPS som jag har köpte.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666