[Recension] Samsung Gear S3 (Classic)

Permalänk
Medlem

[Recension] Samsung Gear S3 (Classic)

Hej SweClockers!

Innan mitt köp var det svårt att hitta recensioner som tog upp relevant information OM själva klockan och användarupplevelsen. Jag har aldrig skrivit en recension tidigare men jag har nu bestämt mig för att göra ett försök. Det kan hända att jag glömt att ta med några punkter men jag ska göra mitt bästa att försöka häva fram de punkter jag tycker saknas i de recensioner som redan finns Om ni har några frågor så ställ dem så ska jag försöka besvara dem så gott ja kan.

Introduktion
I den här tråden har jag tänkt att recensera Samsung Gear S3 som är Samsungs nya generation av deras tidigare smarta klocka, S2. Klockor och andra "smart accesories" är en ganska så impopulär marknad bland konsumenter. Och varför det är så, är en fråga som är svår att besvara. Personligen så har jag valt att köpa en smart klocka för att jag länge velat ha en klocka. Helt enkelt. Under åren så har man även inhandlat olika varianter. Men ingen klocka har riktigt lyckats vilket ofta resulterat i att de lagts på hyllan. De olika funktionerna och smidigheten att kunna svara på samtal, läsa SMS, styra musik och se notifikationer var den främsta anledningen till mitt val. De som sätter sig emot skulle väl påstå att man kan göra samma sak på telefonen, men det är just därför jag vill ha en klocka. Jag slipper ta upp telefonen! Men även att man kan ändra urtavlan. Vill man ha klockan till vardags eller till en fin middagsbjudning funkar detta perfekt. Bara att ändra urtavla och knäppa på ett armband som passar.

Kollar man på hur försäljningen har gått för Apple, som har ett klart övertag på marknaden för smarta accesoarer, så är försäljningen inte alls lika stor om man jämför med Apples telefoner. Enligt olika källor så har Apple fått iväg ungefär 11.9 miljoner smarta klockor under 2016 till skillnad från Samsung som fått iväg 600.000 smarta klockor (late 2015).

Gear S3
Gear S3 är en storebror till S2, vilket också märks på många ställen. Klockan är stor och riktigt biffig men känns stadig runt handleden. Men trots storleken funkar den bra för de med tunnare handleder, som jag har. Klockan kan däremot vara lite svår att få under vissa klädesplagg som skjortor och jackor. Ofta har jag behövt ha klockan fullt synlig. Värt att tänka på. Klockan väger även en del och känns definitivt tyngre än andra klockor där ute. Men vi pratar inte om några kilon här, utan S3an väger 57g till skillnad mot S2an som väger 42g.

Till klockan följer det med ett armband i storlek M och ett i storlek S. Personligen så tycker jag att banden var dåliga. De var hårda och osköna kring handleden men också väldigt tjocka vilket inte bidrog till den redan tunga klockan. Orginalbanden fick klockan att kännas klumpig. Men att byta band är däremot väldigt enkelt vilket känns positivt. Allt man behöver göra är att lossa pinnen på bandets undersida så åker bandet av. Alla band i storlek 22 funkar på klockan, så allt man behöver göra är att promenera till närmsta urmakare och inhandla ett nytt. Priserna skiljer beroende på vilken kvalité, men ett läderband från Stjärnurmakarna gick på cirka 400kr samt 90kr för pinnarna (eftersom pinnarna sitter fast i orginalbanden måste man köpa nya). Till detta bjussade de på verktyget för att kunna lossa pinnarna till detta band. Fråga efter verktyget så att ni själva kan byta banden i framtiden utifall ni köper flera.

Klockan är även damm- och vattentålig samt stöttålig. Har väl tappat klockan ungefär tre gånger, en gång på kakel samt två gånger på golvet. Med tanke på att klockan har ett metallhölje kan jag tänka mig att klockan repar sig om man tappar den på marken. Den har inte tagit stryk av att byta band med metallverktyget så jag har ingen aning om vad den tål, tyvärr. Är man orolig för att skärmen skall spricka vid lägre fall så kan jag berätta att skärmen ligger nedsänkt under höljet, vilket betyder att metallen kommer att ta smällen innan skärmen gör det. Skärmen kommer säkerligen att spricka vid ett tillräckligt högt fall, så klart.

Klockans utseende i helhet ger den en lyxkänsla som andra klockor (och smartklockor) inte har. Stilren och solid så sticker denna klockan ut i mängden! Det är lätt att få kommentarer från andra om klockan, så klockan kanske inte är för den som inte vill synas.

Mått (S3): 46 × 49 mm. Mått (S2): 39,9 × 43,6 mm.
Tjocklek (S3): 12,9 mm. Tjocklek (S2): 11,4 mm
Vikt (S3): 57g. Vikt (S2): 42g

(S3: Höger // S2: Vänster)

(notera: armbanden på bilden är inte orginal)

Batteri
Enligt tillverkaren själva skall klockan kunna hålla i uppemot 4 dagar på en (1) laddning. Klockan kommer laddad upp till 50% direkt ur lådan, och hade enbart gått ner 10% efter cirka 8 timmar (utan always-on funktionen på). Precis som en telefon kommer klockan att prestera lite olika beroende på hur man använder den. Är man den typen att slå på GPS, Wifi, Bluetooth och ha ljusstyrkan på max kommer batteritiden att minska avsevärt. Värt att nämna är att klockan automatiskt känner av puls, så när klockan inte vart på handleden en stund stänger den av en del funktioner för att dra ner på batteriförbrukningen.

Gear S3 kommer med ett 380 mAh batteri, och S2an med ett 250 mAh.

Lagring
Gear S3 kommer utrustad med ett internminne på 4GB, precis som S2an. Men innan vi ropar "hurra!" så kan jag berätta att man enbart kan använda sig av 1.4GB av dessa då systemet på klockan tar upp 2.6 GB. Detta känns lite dåligt av Samsung, men å andra sidan så tar urtavlor och appar inte särskilt mycket plats på klockan. En urtavla ligger på någon kB, till exempel.

Skärm
Skärmen på Gear S3 funkar riktigt bra och svarar alltid när man trycker på den. Skärmen i sig är ganska liten (360mm x 360mm) så har man tjockare fingrar kan de bli svårt att skriva sms på den till exempel. Funkar i allmänhet bra. Som nämnt tidigare har jag större användning av ringen än skärmen på grund av att det är minst lika enkelt. Fördelen med ringen är att skärmen slipper bli skitig.

Högtalare
Gear S3 har även helt egna inbyggda högtalare för den som är intresserad. Man kan alltså prata i telefon via gearen eller spela upp musik direkt från klockan. Har inte riktigt haft nytta av dessa då ja hellre lyssnar eller pratar via mina hörlurar. Men rent generellt tycker jag att ljudet är hyfsat för att vara från en klocka och de imponerade mig faktiskt lite när jag spelade upp musik ur den. Att prata i telefon har jag inte tänkt på att göra, någon på SweC kanske har erfarenhet av detta

Tizen OS

> OS
För att röra sig i klockan kan man använda sig av skärmen eller den roterande ringen ovanpå. Man kan höja och sänka volymen, ljusstyrkan, gå till höger eller vänster, svara eller avvisa samtal, scrolla ner eller upp i text och mycket mer. Jag kan själv säga att jag använder ringen oftare än vad jag använder fingret på klockan. Det är även lätt att hitta och lätt att lära sig att använda mjukvaran på telefonen. För de som undrar har klockan en egen inställningsapp man kan använda sig av för att konfigurera upp klockan efter preferens. Allt från urtavlor, always-on display, tryckkänslighet, wifi, gps, ljusstyrka, volym och så vidare.

> Appar
Det finns ett ganska så stort utbud av applikationer till klockan, vilket är en glad överraskning. Allt från olika spel till Google Maps motsvarigheter. Personligen har jag inte fått användning av någon särskild app eller haft intresset att ladda ner dessa. Den enda separata appen jag laddat ner var Spotify och tråkigt nog kunde jag inte använda den då den inte fick kontakt med telefonen av någon anledning. Å andra sidan funkar den vanliga musikappen på klockan för att styra Spotify. Men utbudet rent generellt verkar vara kvalitativt.

Däremot så har meddelanden, samtal och andra appaviseringar blivit någonting jag läser på klockan hellre än på telefonen. Man kan smidigt gå igenom alla sina notiser. Det går även att svara på meddelanden direkt på klockan, via snabbval eller att skriva själv med hjälp av (är ni redo?), T9! T9an funkar riktigt bra om man är van med denna. Annars kan man mata in text med hjälp av röstfunktionen, som tyvärr endast tar emot engelska. T9 tar å andra sidan emot svenska och andra språk. Att skriva längre meddelanden är kanske ingenting man riktigt gör på klockan, men några ord kan man i alla fall få ned om man nu vill det. Sedan finns det även ett urval av snabbmeddelanden man kan välja, såsom "OK", "Yes", "No etc.

Väder, stegräknare, kalender, påminnelser, kaloriräknare och annat följer så klart med som standard. Kanske mer intressant för den som är lite sportigare än en själv. Däremot kan jag uppskatta att klockan själv kommer med en liten notis när man promenerar en längre bit med information om sträcka, antal steg och hjärtpuls. Man behöver alltså inte göra någonting annat än att börja promenera eller springa.

> Användarupplevelse
Det går snabbt och enkelt att röra sig på klockan, inget lagg eller eftersläp varken när man öppnar och läser text, laddar vädret eller spelar spel. Klockan har en 1GHz dual core processor som i allra högsta grad bidrar till detta. Många tycker att själva funktionen att läsa SMS eller se vädret lika gärna går att göra på telefonen. Detta stämmer, förvisso. Men det kan vara skönt att ha tillgång till en del information genom klockan utan att behöva ha upp telefonen. Sitter man på kontoret och får ett sms kan man kika lite på klockan utan att chefen vet om det Klockan är inte heller en dedikerad träningsklocka, även om de går att använda klockan i det sammanhanget. Snäppa på och av armband funkar bra, vill man ha ett sportigare kan man ha det.

Summering
Så, vad tycker jag om klockan? Jag tycker om den! Har tidigare inte använt mig av klockor som jag nämnt längre upp. Men denna känns som en riktig vinnare och kommer nog att sitta på ett bra tag. De som inte tycker om stora klockor behöver inte vara rädda då denna sitter ovanligt bra för att vara en stor klocka. Många bra funktioner, lätt att använda, snygg design och i helhet så har klockan gett ett riktigt bra intryck. Funktionerna som utlovas funkar bra och Samsung har även implementerat en hel del grejer som man kanske inte tänkt sig skulle finnas. Så som appar och andra snygga funktioner. Klockan ger även ett lyxigt intryck och funkar bra oavsett när man har klockan på sig.

Rent generellt så funkar klockan direkt ur lådan, och många grejer har Samsung lyckats med. Inte för att jag räknat med att svara på sms genom klockan så har det hänt till och från. Däremot är det ingenting att rekommendera då det är lite meckigt. Det tar tid och i de fallet är det enklare att ta upp telefonen för att svara. Armbandet är som sagt ingenting att rekommendera heller. Eftersom klockan ändå kostar 3.990kr så kan man tycka att de kunde gjort bandet i lite högre kvalitet. Så man kan räkna med att punga ut uppemot 500kr extra, vilket känns tråkigt för en så dyr klocka. Eftersom klockan är ganska så stor och tjock kan det vara svårt att få klockan att hamna under ärmar på jackor och skjortor. Så vill man inte att klockan skall synas hela tiden kan det bli svårt. Klockan funkar inte heller för iOS utan enbart för Android enheter som har Android 4.4+.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Lagring
Gear S3 kommer utrustad med ett internminne på 4GB, precis som S2an. Men innan vi ropar "hurra!" så kan jag berätta att man enbart kan använda sig av 1.4GB av dessa då systemet på klockan tar upp 2.6 GB.

Klockan går nästan bort där för min del. 1.1 GB upptar de 3 spellistor jag har offline-lagrat på min mobil. Inte mycket utrymme kvar att spela på. Synd

Botten på krukan tyckte jag dock är att de tagit bort stödet för aptx som fanns på orginal Gear Watch.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Eh , fasiken, jag beställde en klocka ändå. Kände på dem på Elgiganten och tyckte classic var pilligare att navigera med så blev en Frontear. Handlade för 2500 kr och hoppas på att få den nästa vecka (6-8 dagars leverans). Har ingen Samsung utan har en One Plus 5.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Fick min Gear S3 idag och jämförde skillnaden mellan den och Fitbit Blaze. Alldeles för stora skillnader hur de läser av. Ska testa imorgon igen i ett lugnare tempo.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

bra recension, har själv en s2 classic med metallänk, tycker inte s3 direkt motiverar ett köp, på tok för dyr.

Permalänk
Medlem

Som lovat kommer dagens avläsning:
Fitbit genom One Plus 5 GPS.
Edmondo genom Samsung Gear S3 GPS

Morgonpromenad genomsnittsfart:
Fitbit 10:46 min/km Endomondo 10:39 min/km

Samma morgonpromenad och hjärtfrekvens:
Fitbit genomsnittlig hjärtfrekvens 92 bpm Endomondo 99 bpm

Samma morgonpromenad och sträckan jag gick:
9.31 km med Fitbit och 9.40 km med Endomondo

Totala steg idag kl 15:40
14 795 steg med Samsung Helth på Samsung Gear 3
15 756 steg med Fitbit på Fitbit Blaze.
Alltså hela 1 000 stegs skillnad eller 93 % steg på SGS3 mot Fitbit Blaze. Tycker avvikelsen är för stor men manuell kontrollräkning visar att Fitbit räknar mer rätt med felmarginalen +10 steg/1000 steg.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Efter några uppdateringar har klockan blivit bättre eller rättare sagt riktigt bra. Fortfarande snål på att mäta stegen men något som klockan är riktigt dålig på är att mäta pulsen. Testade med ett pulsband och två olika klockor under en 7,5 km rask promenad:

Testade idag med två klockor och ett hjärtband på en 7,5 km snabb-promenad och fick detta:
Chest hart rate band : ..............103 avg bpm
Fitbit BLAZE: ............................105 avg bpm
Samsung Gear: ........................129 avg bpm

26 avg bpm i skillnad på gs3 mot bröstbandet är väldigt mycket mer (25%).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Passar på o låna tråden lite, är det någon som har koll på om Gear S3 har stöd för simkort i eu nu för tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Du får nog flytta till Norge för att få e-sim att fungera vad jag förstår.

Hoppsan, Samsung har uppdaterat en pryl utan att den blir värre. Nu är pulsmätaren mycket bättre. Spotify offline är fortfarande buggigt men det ligger nog på Spotify och inte Samsung. Avinstallerade Spotify och avslutade Premium. Kör Google Music på mobilen istället. Tror att det finns ett sätt (Music Mate) att ladda ner/byta ut 50 låtar från Music och synka till klockan för onlinelyssning utan mobil.

Haft min klocka i drygt ett år nu och är enormt nöjd med den.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Gillar gear s3 men saknar Android Wear. Sen har jag behövt resetta min klocka 1 gång var 3 månad för den börjar äta batteri. Några fler som fått det problemet? Från att ladda varannan dag till att behöva ladda 2 gånger per dag...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

@PierreB: Har alltid laddat min på kvällen. brukar ha 30-45% kvar. Alltid urverket på. Ska jag bort tar jag bort att alltid ha urverket på så håller den 3-4 dagar. Kör träning med GPS 1-2 timmar per dag till rundor som denna:

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Det ska ju släppas en Gear 4 med Note9 verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Passar på o låna tråden lite, är det någon som har koll på om Gear S3 har stöd för simkort i eu nu för tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Modellerna med SIM finns enbart i frontier versionen, skall funka i EU och Sverige.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Du får nog flytta till Norge för att få e-sim att fungera vad jag förstår.

Hoppsan, Samsung har uppdaterat en pryl utan att den blir värre. Nu är pulsmätaren mycket bättre. Spotify offline är fortfarande buggigt men det ligger nog på Spotify och inte Samsung. Avinstallerade Spotify och avslutade Premium. Kör Google Music på mobilen istället. Tror att det finns ett sätt (Music Mate) att ladda ner/byta ut 50 låtar från Music och synka till klockan för onlinelyssning utan mobil.

Haft min klocka i drygt ett år nu och är enormt nöjd med den.

Intressant. Spotify funkar inte för mig heller, men går att styra via vanliga musikappen på klockan. Räcker alltså att spela upp en låt på spotify på telefonen så snappar klockan upp musikkällan. Funkar även för soundcloud osv. Kräver alltså inte standalone appen. Enda skillnaden skulle väl vara om man vill att det ska vara klockan som skall spela upp ljudet?

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

@rj45: Japp, köra med bara spotify på klockan och inte genom mobilen är en katastrof.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Har nyss köpt en Gear S3, o har ställt in så att klockan är always on. Men ett par sekunder efter att jag slutar använda klockan så blir klockan mörkare än vad jag ställt in ljusstyrkan på? Vad är grejen? Har stängt av energisparläge.

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Så är det bara. Något som Samsung bestämt. Annars hade nog batterierna varit på 2-3 timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Har nyss köpt en Gear S3, o har ställt in så att klockan är always on. Men ett par sekunder efter att jag slutar använda klockan så blir klockan mörkare än vad jag ställt in ljusstyrkan på? Vad är grejen? Har stängt av energisparläge.

För att spara på batteri tiden samt så att skärmen inte ska bli inbränd

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Tjena, Har ni koll vart man kan hitta något snyggt äkta läder band till Samsung Gear S3 klockan? Letar ett speciellt band, gärna något jag kan få snabbt hem. Ivrig att fräscha upp denna klocka och få den att kännas ny.

Permalänk
Medlem

Hittade en sida som skickar från Sverige, hinner nog få armbandet innan helgen om jag beställer idag.
https://www.reliasweden.se/bredd/22mm
Har någon av er erfarenhet från sidan? Armbanden ser riktigt speciella ut och prisvärda ut!