Nödvändigt att update/upgrade en RPI?

Permalänk

Nödvändigt att update/upgrade en RPI?

En fråga; Om en RPI står o jobbar och man kopplar upp sig ibland med wifi o kommunicerar med den, ska RPI:n behöver uppdateras i alla fall? Den har ju ingen kontakt med omvärlden mer än med min laptop/telefon.
Argumentet till att uppdatera kan jag tänka mig är pga att jag ansluter mig med dator mot dess webserver och nyttjar PHP-sidorna ibland. Om nåt "protokoll" ändras på datorn så bör ju motsvarande ske i RPI:ns apache/PHP. Men hur långsökt är det?

Permalänk
Medlem

Va? Du vill slippa patcha den eller? Autopatcha då så slipper du problemet. Om du inte har öppnat skiten utåt så kan den ju vara opatchad, även om det är dumt.

Permalänk
Medlem

Berors på hur den använts.
Har den tjänster som nås extern är det viktigt att eventuella säkerhetshål patchas i takt med att de blir kända.

Att hålla saker uppdaterade är ju relativt enkelt med paketsystemen hos moderna distributioner.
Men för generella funktioner som endast nyttjas lokalt eller inom det egna nätverket hade det nog inte behövts nej.

Permalänk

RPI:n är bara ansluten till Internet just under produktionstillfället. Då kan jag uppdatera (patcha?) den. Men när den väl är i drift är den inte ansluten till Internet. Det enda som kopplas upp är en laptop och använder då RPI;ns webserver/PHP. Det sker dock ganska sällan.