Permalänk
Medlem

Ljudvolym med radiator på toppen

Hej!

Tänkte låta min nuvarande dator gå till döttrarna och spånar på en ny.
Som chassi planerar jag
http://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-serie...

GPU är enda delen jag har än så länge: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3711449

Jag har kört på Noctuas kylare i alla år och mycket nöjd, men det skulle vara kul att testa vattenkylning en gång i alla fall..

CPU blir r5 1600 eller i5 7600k

Mitt fokus är ljudnivå.
hur mycket låter det med radiator i taket jämfört mot radiator i fronten?

Hälsningar
C

Permalänk
Avstängd

Radiatorn låter ju ingenting bara fläktarna, antar du oavsett ska ha nån insugsfläkt i fronten?

Sen beror det ju väldigt mycket på hur datorn är placerad i förhållande till vart du sitter. Har du burken på skrivbordet och sitter framför burken så upplever du det nog som att fläktarna i fronten låter mest, har du datorn på golvet så upplever du troligen att de i toppen låter mest

Permalänk
Medlem

@Klubba:
Burken kommer att stå på golvet.
Min första ide är att ha en 280 i fronten då jag ändå har fläktar där.

/C

Permalänk
Medlem

Ljudvolymen är helt beroende på vilka fläktar du väljer att använda till radiatorn. Kastade direkt Corsairs fläktar när jag skaffade en H105 för ett par år sedan, de lät för jäkla illa. Skaffade istället 4st Nanoxia Deep Silence 120mm fläktar och nu är datorn i signaturen i princip helt tyst (står på golvet under mitt skrivbord). Radiatorn sitter i toppen. Mitt Palit Super Jetstream GTX 1080 grafikkort med löjligt överdimensionerad kylare hjälper hålla ner ljudet även vid maximal belastning på datorn.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Om du har kört noctua kylare i alla år så tror jag du kommer bli besviken med aio kylare dom är typ lika bra +/- någon grad men låter mer!

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Om du har kört noctua kylare i alla år så tror jag du kommer bli besviken med aio kylare dom är typ lika bra +/- någon grad men låter mer!

Jo, det är risk för det..

hade ett svagt ögonblick för mig att jag skulle ha en låda med fönster nästa gång, men jag är nog för gammal för bling-bling
/C