Uppgradera till windows 10 med window 7 nyckel?

Permalänk
Medlem

Uppgradera till windows 10 med window 7 nyckel?

Hej har kollat runt lite på internet, och det står att man skall kunna uppgradera till windows 10 om man har en legitim windows 7 nyckel. Stämmer detta? Skulle vilja veta då jag har över 3 datorer med legitima windows 7 nycklar som man kan hitta på chassit (HP och LENOVO datorer):P

Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ye546:

Hej har kollat runt lite på internet, och det står att man skall kunna uppgradera till windows 10 om man har en legitim windows 7 nyckel. Stämmer detta? Skulle vilja veta då jag har över 3 datorer med legitima windows 7 nycklar som man kan hitta på chassit (HP och LENOVO datorer):P

Tack för svar.

Jag är ganska säker på att det går fortfarande använda Windows 7 nyckel för att installera Windows 10.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Ja men inte gratis utan nu får du köpa en..

Testa kan du ju alltid för du förlorar inte dina Windows 7 nycklar

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag är ganska säker på att det går fortfarande använda Windows 7 nyckel för att installera Windows 10.

Installera har du alltid kunnat göra aktivera är en annan sak

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad...

Där har du, installera Windows 7 och sedan är det bara att klicka på länken så får du Windows 10.
Sedan är ju ett tips att du reggar nyckeln i Windows 10 på din mail/ms konto så behåller du Windows 10 licensen om ms tar bort möjligheten att uppgradera i framtiden. Men Windows 7 nyckeln behåller du

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM:

Ye jag uppgraderade till windows 10 när det blev tillängligt. Hade dock en massa problem, så fick ladda ner ett crackat windows 7... Dock så kör jag med en legitim nyckel, så där skall det väl inte vara något problem? Kan inte minnas att det gick att knyta sin windows 10 nyckel till sin hotmail. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ye546:

@lasseTM:

Ye jag uppgraderade till windows 10 när det blev tillängligt. Hade dock en massa problem, så fick ladda ner ett crackat windows 7... Dock så kör jag med en legitim nyckel, så där skall det väl inte vara något problem? Kan inte minnas att det gick att knyta sin windows 10 nyckel till sin hotmail. :/

Här kan du se hur man kopplar Windows 10 aktiveringen till ett Microsoft konto efter installationen https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee:

Okej tack.

När windows 10 släpptes så jag lag till mitt konto. Kan det då betyda att jag redan har enn digital nyckel? Finns det något sätt man kan kolla upp detta?

Permalänk
Medlem

@ye546: Det går att binda den till en mail, googla bara så hittar du det.
Spelar ingen roll om det är crackat om nyckeln är äkta har själv installerat med piratebay windows för att uppdatera till windows 10 eftersom piratebay inehåller ofta mer drivrutiner än rena iso från ms av någon anledning.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av ye546:

@janee:

Okej tack.

När windows 10 släpptes så jag lag till mitt konto. Kan det då betyda att jag redan har enn digital nyckel? Finns det något sätt man kan kolla upp detta?

Ja du kan kolla Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering

Som du ser så har jag kopplat min Windows 10 digitala licens med Telia Webbmail och till ett Microsoft-konto

Visa signatur

janee

Permalänk

Du kan fortfarande uppgradera till windows 10 från en windows 7 nyckel.
PMa mig för mer info

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Har nu installerat windows 10. Allting verkar fungera helt perfekt

Tack allihopa som skrev och gav mig tips, uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Du kan fortfarande uppgradera till windows 10 från en windows 7 nyckel.
PMa mig för mer info

Vet du om det även funkar från 8.x?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@xDroid: Bara följa Lasse TMs länk här ovan: #16798787
Behövs inget hemligt PM:ande och ja, det fungerar för Windows 8.x också.

Eller om man föredrar svenska: https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nån som vet om man kan göra en ren installation efter uppgraderingen? Med Creation tool från Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDroid:

Nån som vet om man kan göra en ren installation efter uppgraderingen? Med Creation tool från Microsoft.

Om din Windows 10 uppdatering är aktiverad så kan du göra en ny och helt ren Windows 10 installation med hjälp av MediaCreationTool utan att skriva in någon nyckel.

Och du kan även byta moderkort och sedan göra en ny och helt ren Windows 10 installation om du kopplar digitala licens aktivering till ett Microsoft konto men du behöver inte Microsoft konto om du använder samma moderkort.

Du kan kolla om din Windows 10 installation (uppdatering) är aktiverad i Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@xDroid: Bara följa Lasse TMs länk här ovan: #16798787
Behövs inget hemligt PM:ande och ja, det fungerar för Windows 8.x också.

Eller om man föredrar svenska: https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Ingenting hemligt alls 🙂
Hade väl inte tid att förklara just då
Med en mer personlig konversation känner man väl att man tillför mer på något sätt

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

iii bra tråd.

köpte just en begagnad bärbar Dell Vostro 3360 och uppgraderar nu... tror den kommer från ett f öretag

Permalänk
Inaktiv

Jag bekräftar...

Dagligen installerar jag ~30 stycken och kan bekräfta att det fungerar.

Alla dessa datorer installeras det Win 10 på, alla de maskinerna har en helt legal Win 7 produktnyckel påklistrad. Och så länge versionen stämmer, alltså om det är en Win 7 home, då ska det in en Win 10 home, och om det är en Win 7 pro, då ska en Win 10 pro användas.
Så det är bara att radera disken och in med en ny fräsch Win 10, sedan när den är inne så säger den att den inte är aktiverad. Så bara in i "system" och aktivera, där väljer du ändra produktnyckel, knappra in den och tryck aktivera. Den tänker en liten stund, och sen voila!

Den är nu aktiverad och om du framöver väljer att installera om 10 på den maskinen igen så är den redan aktiverad tack vare Microsofts KMS eller något sådant, något identifierbart unikt i datorn sparas hos MS så man slipper det. Som någon annan skrev så går det ju att koppla detta till digital licens.

Datorerna är mestadels HP och Dell från företag...så det sitter OEM licenser på dem. Men allt är i sin ordning, se bara till att tanka ner en orörd version av 10 från MS direkt, inget crack eller sådant.

Permalänk

har uppgraderat från windows 8 till win 10 med legit nyckel . Om vi säger att jag skaffar nytt moderkort, och gör en fräsch installering , är det bara skriva in min "windws 8.1 nyckel" precis som vanligt, eller måste jag aktivera nyckeln digitalt ihop med ett microsoft konto?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@Kevlarheart: Du har en Digital licens https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440/windows-10-act...

Och om du har bytt moderkort så kan den Digitala licensen aktiveras med hjälp av ett Microsoft konto https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Om du skriver in din Windows 8.1 nyckel under Windows 10 installationen så innebär detta att du använder samma nyckeln för 2st Windows 10 uppgraderingar, jag vet ej om detta fungerar så jag hade valt att aktivera Digitala licensen tillsammans med ett Microsoft konto.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

ursäkta bump på gammal tård men!

Upgraderade från win 7 till 10 inga problem...
Min fråga...
Datorn är automatiskt aktiverad hur var när hittar jag min nya win 10 licens?

På den här datorn inställningar står det bara siffror samt hur vet jag vilket konto det är aktiverat med och kan jag ändra aktiverings kontot eller lägga till fler?
lyckas inte hitta ngn info....

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING - Socket 1200 - Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB - Gigabyte RTX 3080 Aorus XTREME WATERFORCE - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - Seasonic FOCUS PX-850 80PLUS Platinum 850 Watt -
Samsung 970 EVO Plus series SSD 500GB M.2 - Samsung SSD 860 EVO 2TB (MZ-76E2T0B/EU) - Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Svart - Custom loop CPU & GPU 3x 360 Element - ULTITUBE D5 150 PRO with D5 NEXT pump - 6x Noctua NF-F12 iPPC-3000 120mm PWM - 3x Noctua NF-A14 iPPC-3000 140mm PWM.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
MSI X299 SLI Plus, Socket-2066 - Intel Core i7 7820X - MSI Seahawk EK 1080 Ti - Samsung 750 EVO 500Gb SSD -
Corsair dominator platinum 32GB 3200MHz - Corsair RM 1000, 1000w 80+ Guld - Thermaltake Core X5 - Tempered Glass Snow Edition - Custom loop CPU & GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon215248:

Dagligen installerar jag ~30 stycken och kan bekräfta att det fungerar.

Alla dessa datorer installeras det Win 10 på, alla de maskinerna har en helt legal Win 7 produktnyckel påklistrad. Och så länge versionen stämmer, alltså om det är en Win 7 home, då ska det in en Win 10 home, och om det är en Win 7 pro, då ska en Win 10 pro användas.
Så det är bara att radera disken och in med en ny fräsch Win 10, sedan när den är inne så säger den att den inte är aktiverad. Så bara in i "system" och aktivera, där väljer du ändra produktnyckel, knappra in den och tryck aktivera. Den tänker en liten stund, och sen voila!

Den är nu aktiverad och om du framöver väljer att installera om 10 på den maskinen igen så är den redan aktiverad tack vare Microsofts KMS eller något sådant, något identifierbart unikt i datorn sparas hos MS så man slipper det. Som någon annan skrev så går det ju att koppla detta till digital licens.

Datorerna är mestadels HP och Dell från företag...så det sitter OEM licenser på dem. Men allt är i sin ordning, se bara till att tanka ner en orörd version av 10 från MS direkt, inget crack eller sådant.

Vet du om detta fortfarande fungerar? Läste något om att efter årskiftet var det som verkade vara den sista möjligheten stängd...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av lasseTM:

@ye546: Det går att binda den till en mail, googla bara så hittar du det.
Spelar ingen roll om det är crackat om nyckeln är äkta har själv installerat med piratebay windows för att uppdatera till windows 10 eftersom piratebay inehåller ofta mer drivrutiner än rena iso från ms av någon anledning.

Inte så konstigt då dem är modifierade och skitenkelt att göra själv.
Ordna en ren ISO mha Media Creation Tool och använd legit licens.

Sysprep och deployment är också kul.

@Xurique

Om du har ett MS-konto registrerat på datorn ser du det i inställningar>Konton. Sök efter konto för lite snabbare.

Permalänk
Medlem

Funkar detta fortfarande?
Jag har W7 Pro instalellerat & undrar om jag kunde installera W10 på en ny dator med min W7 nyckel, eller blir den låst till min gamla dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Funkar detta fortfarande?
Jag har W7 Pro instalellerat & undrar om jag kunde installera W10 på en ny dator med min W7 nyckel, eller blir den låst till min gamla dator?

Sist jag läste om det fungerar det fortfarande, men det var ju för någon månad sen

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det för några veckor sen på 2 datorer så det funkade då.
Laddade ner Windows media creation tool och uppgraderade från w7 till w10.

Hittar inte den hemsidan jag följde men här verkar samma förfarande beskrivet:
https://www.askvg.com/guide-how-to-upgrade-to-windows-10-from...

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: Funkar väl också att ladda ner W10 OS fil på en usb sticka & sen boota fån den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

@Panzerfister: Funkar väl också att ladda ner W10 OS fil på en usb sticka & sen boota fån den?

Vet tyvärr inte, jag körde bara "direkt" så att säga.

Permalänk
Medlem

du kan uppgradera till windows 10 gratis fortfarande.

Du måste göra det i en aktiverad windows dvs in place upgrade.

lättast är att ladda ner Windows 10 media creation tool och sen skapa en USB eller ISO. mounta denna sen och kör setup.exe från windows. Då får du en äkta win 10 aktivering. Du kan sen göra en ren ominstallation om du vill med samma media.