Vattenkyla ett 1080 TI. Vilket? Och vad ska man tänka på?

Permalänk

Vattenkyla ett 1080 TI. Vilket? Och vad ska man tänka på?

Hej.

Har för tillfället 2st Evga 670 ftw i en "custom loop" Tänker ersätta dem med ett 1080ti och har lite funderingar.

1. Spelar märke stor roll? (Programvara, komponenter, garanti)

2. Strömförsörjning? (Antar att 2x8 pin är att rekommendera)

3. Hur skiljer sig korten? (t.ex. Asus Strix från ett Gigabyte Aorus)

4. "Minnesbandbredd"
"Minneshastighet"
"Processorhastighet (Boost)"
"Processorhastighet"
Om man kollar prisjakt så är det ju det som skiljer dem åt. Högre = Bättre? Kanske inte gör så mycket i prestanda skillnad?

5. Hur hade ni köpt?
Kort med vattenblock från början (finns inte så stort utbud för tillfället)
Nån av de "bästa" (t.ex. Zotac AMP! Extreme. Asus Strix. Gigabyte Aorus)
Eller bara det billigaste?

Har inte bråttom att köpa, vill bara veta. Så kan man slå till om det är något erbjudande eller liknande

MVH Basse

Permalänk
Medlem

Vanligaste blir att du får skaffa referensdesignen om du vill skaffa vattenblock för att vara säker på att det passar, så de flesta av dina frågor blir inte tillämpliga....

Kort med färdiga vattenlösningar, finns inget vettigt där...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har ju ett vattenkylt EVGA 1080 FTW. Valde detta då de har lite bättre strömförsörjning jämnfört med tex referensdesign. Men innan du köper grafikkort så kolla så de finns eller kommer ett vattenblock till detta.

Sen beror de ju på vad du vill lägga i pengar. De finns ju alltid classified, kostar lite mer såklart.

När jag köpte mitt 1080 FTW, så dröjde de ca 1 månad innan vattenblocken till dessa kort kom. Men då fick jag en bra jämnförelse mot stockkylaren och vatten. Gick från 78C i full load till 45C.

Vad jag kan se så finns de endast vattenblock till referens och STRIX korten änsålänge:
https://www.ekwb.com/shop/water-blocks/vga-blocks/full-cover-...

De ska också nämnas att de är en stor fördel på iaf 1080, säkert på 1080ti också. Och köra på vatten.
Mitt 1080 FTW klockade ju ner sig redan vid 52-53C, sen igen vid ca 58C. Sänker med ungefär 13mhz åt gången om jag inte missminner.
Och fortsätter så ju mer tempen ökar. Nu med vattenblock på så klockar den aldrig ner sig, då den aldrig når 52-53C.
Så man vinner ju lite prestanda dessutom bara av att byta kylare.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

@ggustavsson: Referensdesignen? Som Founders edition?
Enligt Ek så kommer det nya block i maj
https://www.ekwb.com/news/official-list-ek-water-blocks-gefor...

Permalänk
Administrativ avgift

@OFP-Basse: Custom korten skiljer sig inte mycket från referensdesign här snackar vi några procent. Gå för referens och hoppas du vinner silikonlotteriet.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

@TaunyTiger:
Nä, man ångrar ju inte att man bytte till vatten. Både prestandamässigt och i ljudnivå
Kommer block i maj tydligen, till vissa. Jag kan vänta tills det finns block innan jag köper kortet

Är det bara på Evga som man får byta kylare utan att garantin försvinner? Nån som vet?

Permalänk

@OFP-Basse: Ska du vattenkyla så ska du gå på EVGA:s kort då du kan byta kylaren utan att bryta garantin, vilket du gör på Asus, Gigabyte, Zotac osv. om dom inte har ändrat sig på senare år.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk

@andra94: Jasså? Har sett att många rekomenderar 2x8 pins strömförsörjning och då skiljer det ~1000kr på billigaste och dyraste.
Men referensdesign är FE? eller?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av OFP-Basse:

@andra94: Jasså? Har sett att många rekomenderar 2x8 pins strömförsörjning och då skiljer det ~1000kr på billigaste och dyraste.
Men referensdesign är FE? eller?

Japp det är FE, Kan nog finnas block till ASUS Strix kort också.

Huvudsaken är att man kollar vilka kort blocken passar till..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag ska nog också uppgradera till 1080 ti.
Min plan är iaf att köpa EVGA:s Founders Edition. Som några ovan har nämnt så verkar de ha bäst garanti och kundservice.

Sen blir det att handla EK:s vattenblock till.
https://www.ekwb.com/shop/ek-fc-1080-gtx-ti-nickel
(finns svart med)

Anledningen till att jag vill ha FE är att den inte har nån DVI uttag och blir därför mindre och snyggare. + att med EK blocket får man med singel PCIE bracket så den bara tar ett kortplats vilket ser jävligt bra ut med!

Sen från det lilla jag har läst så har har jag inte märkt några säga att det har varit problem med 8+6pin. Att den inte skulle orka överklockas eller så.

Så tänkte jag iaf

Visa signatur

Det finns 10 sorters människor, dom som förstår binärt och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

@OFP-Basse: Ska du vattenkyla så ska du gå på EVGA:s kort då du kan byta kylaren utan att bryta garantin, vilket du gör på Asus, Gigabyte, Zotac osv. om dom inte har ändrat sig på senare år.

Skrivet av OFP-Basse:
Skrivet av Trin93:

Jag ska nog också uppgradera till 1080 ti.
Min plan är iaf att köpa EVGA:s Founders Edition. Som några ovan har nämnt så verkar de ha bäst garanti och kundservice.

Sen blir det att handla EK:s vattenblock till.
https://www.ekwb.com/shop/ek-fc-1080-gtx-ti-nickel
(finns svart med)

Anledningen till att jag vill ha FE är att den inte har nån DVI uttag och blir därför mindre och snyggare. + att med EK blocket får man med singel PCIE bracket så den bara tar ett kortplats vilket ser jävligt bra ut med!

Sen från det lilla jag har läst så har har jag inte märkt några säga att det har varit problem med 8+6pin. Att den inte skulle orka överklockas eller så.

Så tänkte jag iaf

MSI har samma regler som EVGA när det gäller kylarbyten.
Går kortet sönder ska originalkylaren monteras och skickas in för inspektion.

Kan också intyga att MSI är väldigt snabba. Tror knappt dom fått mitt trasiga kort innan dom skickade ett nytt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OFP-Basse:

Hej.

Har för tillfället 2st Evga 670 ftw i en "custom loop" Tänker ersätta dem med ett 1080ti och har lite funderingar.

1. Spelar märke stor roll? (Programvara, komponenter, garanti)

2. Strömförsörjning? (Antar att 2x8 pin är att rekommendera)

3. Hur skiljer sig korten? (t.ex. Asus Strix från ett Gigabyte Aorus)

4. "Minnesbandbredd"
"Minneshastighet"
"Processorhastighet (Boost)"
"Processorhastighet"
Om man kollar prisjakt så är det ju det som skiljer dem åt. Högre = Bättre? Kanske inte gör så mycket i prestanda skillnad?

5. Hur hade ni köpt?
Kort med vattenblock från början (finns inte så stort utbud för tillfället)
Nån av de "bästa" (t.ex. Zotac AMP! Extreme. Asus Strix. Gigabyte Aorus)
Eller bara det billigaste?

Har inte bråttom att köpa, vill bara veta. Så kan man slå till om det är något erbjudande eller liknande

MVH Basse

EVGA har ju precis släppt info om sitt kommande 1080 Ti-hybridkort. Den kostar en slant mer än de andra, men det kostar ju att köpa vattenkylning till ett FE-kort också. Kan vara värt att kolla på.

http://www.pcgamer.com/evgas-latest-geforce-gtx-1080-ti-is-li...

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Trin93:

Jag ska nog också uppgradera till 1080 ti.
Min plan är iaf att köpa EVGA:s Founders Edition. Som några ovan har nämnt så verkar de ha bäst garanti och kundservice.

Sen blir det att handla EK:s vattenblock till.
https://www.ekwb.com/shop/ek-fc-1080-gtx-ti-nickel
(finns svart med)

Anledningen till att jag vill ha FE är att den inte har nån DVI uttag och blir därför mindre och snyggare. + att med EK blocket får man med singel PCIE bracket så den bara tar ett kortplats vilket ser jävligt bra ut med!

Sen från det lilla jag har läst så har har jag inte märkt några säga att det har varit problem med 8+6pin. Att den inte skulle orka överklockas eller så.

Så tänkte jag iaf

Okej EVGA FE kostar 8225kr nu och man kan köpa SC Black Edition för 8399kr.
Jag tycker att FE är för dyra för tillfället, så jag ska nog hålla ut ett par månader till och se vad som händer.

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

MSI har samma regler som EVGA när det gäller kylarbyten.
Går kortet sönder ska originalkylaren monteras och skickas in för inspektion.

Kan också intyga att MSI är väldigt snabba. Tror knappt dom fått mitt trasiga kort innan dom skickade ett nytt.

Okej, bra att veta

Permalänk
Skrivet av Beatnutz:

EVGA har ju precis släppt info om sitt kommande 1080 Ti-hybridkort. Den kostar en slant mer än de andra, men det kostar ju att köpa vattenkylning till ett FE-kort också. Kan vara värt att kolla på.

http://www.pcgamer.com/evgas-latest-geforce-gtx-1080-ti-is-li...

Vet inte om hybridkort är nått för mig + att det är ett allt i ett kort. Kan ju hoppas på nått som deras "hydro copper" istället

Permalänk

@OFP-Basse: Evgas SC-kort är oftast byggra på referens pcb. Mina Evga 1080 SC kör med vattenblock till referens pcb