ASUS H110M-A BIOS uppdatering för Kaby Lake

Permalänk
Medlem

ASUS H110M-A BIOS uppdatering för Kaby Lake

Hej!

Jag har uppdaterat bios:n på mitt H110M-A för att eventuellt byta processor till en Kaby Lake.
Det gick smidigt men stötte på en konstig hjälptext på ASUS hemsida.
De skriver "If your BIOS Version of ASUS 100 series MB is under 1800, and you want to upgrade BIOS to support the newest 7th Intel CPU, please do remember to update BIOS two times to 30xx version manually!"

Kanske är jag som är trög men menar dom att det inte räcker att uppdatera till senaste bios? H110M-A BIOS 3401 i detta fall. Ska jag installera om bios för att göra det två ggr? Som sagt, säkert jag som är trög men tacksam om någon som är smartare än jag kan klargöra om jag nu kan köra Kaby Lake eller om det är något mer jag ska göra?

https://www.asus.com/support/FAQ/1031846/
https://www.asus.com/Motherboards/H110M-A/HelpDesk_Download/

Robert

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burnfoot:

Hej!

Jag har uppdaterat bios:n på mitt H110M-A för att eventuellt byta processor till en Kaby Lake.
Det gick smidigt men stötte på en konstig hjälptext på ASUS hemsida.
De skriver "If your BIOS Version of ASUS 100 series MB is under 1800, and you want to upgrade BIOS to support the newest 7th Intel CPU, please do remember to update BIOS two times to 30xx version manually!"

Kanske är jag som är trög men menar dom att det inte räcker att uppdatera till senaste bios? H110M-A BIOS 3401 i detta fall. Ska jag installera om bios för att göra det två ggr? Som sagt, säkert jag som är trög men tacksam om någon som är smartare än jag kan klargöra om jag nu kan köra Kaby Lake eller om det är något mer jag ska göra?

https://www.asus.com/support/FAQ/1031846/
https://www.asus.com/Motherboards/H110M-A/HelpDesk_Download/

Robert

Dom menar precis vad dom skriver
Sitter man med en biosversion som är lägre än 1800 skall man flasha biosen 2 ggr när man går upp till version 3401.

Edit: Du skall även göra flashen inne i bios och inte från windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Dom menar precis vad dom skriver
Sitter man med en biosversion som är lägre än 1800 skall man flasha biosen 2 ggr när man går upp till version 3401.

Edit: Du skall även göra flashen inne i bios och inte från windows.

Okej, men om jag bara gjort den inne i bios då? Ska jag bara göra samma igen då?

Eller menar dom att om du gjort den i Windows så måste du även göra den i bios?

Biosen anger att jag kör på den senaste versionen och även AI Suite inne i Windows anger att jag har lyckats uppdatera till senaste.

Robert

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burnfoot:

Okej, men om jag bara gjort den inne i bios då? Ska jag bara göra samma igen då?

Eller menar dom att om du gjort den i Windows så måste du även göra den i bios?

Biosen anger att jag kör på den senaste versionen och även AI Suite inne i Windows anger att jag har lyckats uppdatera till senaste.

Robert

Skickades från m.sweclockers.com

Du skall göra det 2 ggr oavsett var du gjort det från, rent generellt är det säkrare att flasha bios från bios och inte från windows.
Så om du flashat den 1 gång så gör det 1 gång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du skall göra det 2 ggr oavsett var du gjort det från, rent generellt är det säkrare att flasha bios från bios och inte från windows.
Så om du flashat den 1 gång så gör det 1 gång till.

Okej, tack. Körde en gång till i biosen och det kom upp något om ME FW Update, verkar ha funkat i alla fall.
Är detta något man alltid ska göra eller är det specifikt för just detta fallet? Aldrig uppdaterat bios förut, därav ev dumma frågor..

Robert

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
Medlem

Det är inte så att ditt moderkort har dubbla bios'ar? Så att man inte bränner moderkortet om en flashning misslyckas.

Isåfall behöver du flasha två gånger för att skriva över bägge, detta för att sitta med en gammal bios som inte stödjer din cpu om första biosen går åt skogen. Om man behöver göra det från bios eller windows kan jag inte svara på.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burnfoot:

Okej, tack. Körde en gång till i biosen och det kom upp något om ME FW Update, verkar ha funkat i alla fall.
Är detta något man alltid ska göra eller är det specifikt för just detta fallet? Aldrig uppdaterat bios förut, därav ev dumma frågor..

Robert

Det är inget man alltid gör utan bara om tillverkaren rekommenderar det.
Som du såg i ditt fall gällde det endast om man gick från bios version under 1800, hade man senare än denna räckte det med en flash.