Permalänk

Behöver hjälp med fläktplasering

Hejsan!
Köpte nyligen en ny dator men vet inte riktigt hur jag ska ska sätta mina fläktar för att få den ultimata kylningen.

Fick 1x 140mm rear och 3x 120mm fram när jag köpte caset, sedan köpte jag till 3x Corsair Quiet 140mm led för lite extra styling.

Ungefär så här ser det ut just nu (se bild): .

Permalänk
Medlem

Räcker med fram och bak.

https://youtu.be/8OmkmluAYAQ?t=704

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@FlashGordon
Dom skulle ha testat två i fronten. Luften tar sig ut.

TS
Om det inte är trångt någonstans så spelar det inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Sätt dom så dom tar in luft fram, och blåser ut den bak, se också till så du har fler fläktar som tar in luft, än ut. Då får du ett övertryck i lådan som minskar problem med dam.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Sätt dom så dom tar in luft fram, och blåser ut den bak, se också till så du har fler fläktar som tar in luft, än ut. Då får du ett övertryck i lådan som minskar problem med dam.

Läste lite om det och det var många som sa att negativt pressure ger bättre kylning än positiv, oroar mig inte så mycket för damm då jag har dammfilter både under och fram. Siktar mest på att få så bra kylning så möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

@FlashGordon
Dom skulle ha testat två i fronten. Luften tar sig ut.

TS
Om det inte är trångt någonstans så spelar det inte så stor roll.

Tänkte mer att folk har en tendens att köpa 10 fläktar när det bara behövs två i princip.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FarmorsBullar:

Läste lite om det och det var många som sa att negativt pressure ger bättre kylning än positiv, oroar mig inte så mycket för damm då jag har dammfilter både under och fram. Siktar mest på att få så bra kylning så möjligt.

Poängen med negativt tryck är ju att det kan sugas in damm i springor i chassit där det inte finns något filter. Sätt upp fläktarna så du får positivt tryck istället, du kommer inte märka någon skillnad på temperaturerna.

Permalänk
Medlem

Jag kör med principen fram och botten in, bak och topp ut. Kör med 8st chassifläktar nu där 4st sitter på min Corsair H105. Lite mer luft in än ut. Trots alla fläktar är datorn så gott som tyst, mycket beroende på de utmärkta Nanoxia Deep Silence fläktarna.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag kör med principen fram och botten in, bak och topp ut. Kör med 8st chassifläktar nu där 4st sitter på min Corsair H105. Lite mer luft in än ut. Trots alla fläktar är datorn så gott som tyst, mycket beroende på de utmärkta Nanoxia Deep Silence fläktarna.

Samma här. Har 7 chassifläktar, 2+1+1 in (fram+under+sidan) och 2+1 ut (uppe+bak)
Mer luft in än luft ut, vill inte ha undertryck i chassit. Dammfilter i all ära, men dom gör ingen nytta när dammet sugs in i diverse springor.

Det där testet som länkades ger jag inte mycket för, då dom inte testat vare sig med inblås på sidan (bra om man har nätagget vänt uppåt och vid multi-GPU lösningar) eller inblås på undersidan. Det hade jag velat se hur stor effekt det har.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Poängen med negativt tryck är ju att det kan sugas in damm i springor i chassit där det inte finns något filter. Sätt upp fläktarna så du får positivt tryck istället, du kommer inte märka någon skillnad på temperaturerna.

Hur skulle du sätta fläktarna i mitt fall? Vill gärna utnyttja så många så möjligt samt få bästa möjliga kylning. Glömde säga det, har ett Noctis 450 Chassi.

Permalänk

3st i fronten och 1st där bak. Case closed.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag testade med 5-6 fläktar i mitt Define S chassi och kom fram till detta:

Det är slöseri med pengar att ha fler än 3-4 fläktar. Det är den bistra sanningen. Visst kan du sänka temperaturen någon grad, kanske två, men är det värt pengarna? Jag tycker inte det.

Eftersom jag ändå hade köpt fläktarna har jag satt:
Två i fronten som insug
En högt upp på baksidan som utblås
En på ovansidan långt bak som utblås
En extra på CPU-kylaren (Noctua NH-D15S).

Sen ser jag till att insuget alltid är starkare än utblåset.

Jag skulle faktiskt kunna få ner tempen lite till, framförallt på GPU:n, om jag satte en fläkt på sidopanelen. Antingen om jag tog en fläkt från fronten eller satte en extra, det gjorde detsamma. Men om jag satte en i sidan så blev ljudnivån högre och då valde jag att ha ≈två-tre grader varmare i chassit.