iPhone 5 - Problem med hörlursuttag.

Permalänk
Medlem

iPhone 5 - Problem med hörlursuttag.

Hallå där!
Jag har en iPhone 5 som jag nu dragit igång igen efter ett bra tag. Hörlursuttaget är det dock problem med och det är viktigt att det fungerar. Låter enbart ur högra hörluren och jag har ingen aning om vad det kan vara? Någon som kan tipsa om hur jag kan lösa detta?

Tack på förhand,
Highwell

Permalänk
Medlem

Har du provat med ett annat par hörlurar?

Har du provat skruva pluggen när den är isatt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Har du provat med ett annat par hörlurar?

Har du provat skruva pluggen när den är isatt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jajemän, tre olika par. Skruvar jag så blir det inte så stor skillnad. :/

Permalänk
Medlem

Settings > General > Accessibility > Mono Audio ?
Kolla inställningarna.
KOlla även balance så du inte vridit över allt till ett öra.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Highwell:

Hallå där!
Jag har en iPhone 5 som jag nu dragit igång igen efter ett bra tag. Hörlursuttaget är det dock problem med och det är viktigt att det fungerar. Låter enbart ur högra hörluren och jag har ingen aning om vad det kan vara? Någon som kan tipsa om hur jag kan lösa detta?

Tack på förhand,
Highwell

Något liknande hände mig med en Sony Z3 jag hade förut. Då hade det samlats damm och ludd i botten på hörlursjacket som gjorde att kontakten inte gick i hela vägen. Killen i affären petade ut det med ett böjt gem sen så funkade det bra i igen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Settings > General > Accessibility > Mono Audio ?
Kolla inställningarna.
KOlla även balance så du inte vridit över allt till ett öra.

Det har jag redan gjort. Så det är inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Något liknande hände mig med en Sony Z3 jag hade förut. Då hade det samlats damm och ludd i botten på hörlursjacket som gjorde att kontakten inte gick i hela vägen. Killen i affären petade ut det med ett böjt gem sen så funkade det bra i igen.

Snyggt! Springa och köpa gem då, kanske.

Tack för alla svar. Ni är guld värda!

Permalänk
Medlem

@Highwell:

Om du lyfter kontakten sakta uppåt och skruvar lite, skrapar det eller låter något från luren som är död då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Snyggt! Springa och köpa gem då, kanske.

Tack för alla svar. Ni är guld värda!

Hoooo, ta det lugnt med gem. Testa en tandpetare i trä först och var försiktig. Lys ner i hålet och kolla läget. Blåsa kraftigt funkar ju oxo

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@Highwell:

Om du lyfter kontakten sakta uppåt och skruvar lite, skrapar det eller låter något från luren som är död då?

Skrivet av reverend benny:

Hoooo, ta det lugnt med gem. Testa en tandpetare i trä först och var försiktig. Lys ner i hålet och kolla läget. Blåsa kraftigt funkar ju oxo

Nja, indirekt. Den stänger av musiken helt enkelt, som vanligt. Och jag ser inte så mycket smuts och självfallet skulle jag vara försiktig med gem.

Permalänk
Medlem

@Highwell:

Det finns en backupplan om du inte får detta att rocka och du tror att du har fel på porten.
Du kan köra en lightning till 3.5mm adapter, den som följer med nya iphone 7 och köra ljudet genom lightning porten.
Kostar någon hundring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@Highwell:

Det finns en backupplan om du inte får detta att rocka och du tror att du har fel på porten.
Du kan köra en lightning till 3.5mm adapter, den som följer med nya iphone 7 och köra ljudet genom lightning porten.
Kostar någon hundring.

Yes, har funderat på det. However, om jag trycker ner kontakten lite lätt så låter det liiiite, väldigt lågt i vänstra örat. Kanske är smuts trots allt?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara berätta att jag fått det att fungera. Läste någonstans att den kan tappa kontakten på något sätt om den varit med om en smäll. Testa de då att böja till uttaget lite grann tills det klickade till och nu fungerar det exakt som det ska. Om någon har samma problem och inte kan lösa det som på svaren ovan. ^

Trevlig valborg, alla SweC-are!

Permalänk
Medlem

Bra att du följde upp med en lösning, kanske hjälper flera där ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Bra att du följde upp med en lösning, kanske hjälper flera där ute

Absolut. Fortfarande lite krånglig, men fungerar som det ska most of the time.

Trevlig natt!