Ny Monitor. bara audio in?

Permalänk
Medlem

Ny Monitor. bara audio in?

tjena. jag fick nyligen min nya bildskärm https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3405521

är nöjd med allt förutom att jag inte verkar kunna koppla in mina högtalare eller hörlurar i skärmen för ljud.

jag spelar både xbox och pc så ljud till dator är inga problem men jag vill inte höra skärmens dåliga högtalare när jag spelar xbox.

jag har googlat runt lite då jag inte fattat först men när jag läst på igen så är det alltså att skärmen bara har audio IN. vad är meningen med de egentligen?

och finns det någon kabel/adapter som kan lösa detta så externa högtalare kan fungera oxå? dvs audio out adapter....typ?

hur ska jag göra? returnera eller vad?

Permalänk
Medlem

Koppla in högtalarna/hörlurarna direkt i Xbox/PC utan att blanda in skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

jag har googlat runt lite då jag inte fattat först men när jag läst på igen så är det alltså att skärmen bara har audio IN. vad är meningen med de egentligen?

Analog 3,5mm-ingång + VGA in = ljud och bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Koppla in högtalarna/hörlurarna direkt i Xbox/PC utan att blanda in skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MarcusHuddinge:

Analog 3,5mm-ingång + VGA in = ljud och bild?

det finns inget audio out på xboxen https://cnet1.cbsistatic.com/img/O8mEHI3ppKCS-o3HaP_npkDO80A=...

jag har 2.1 högtalare och en grön ljudkabel för audio out.

vad ska jag med vga å göra? jag kör hdmi...eller är de det som stör då hdmi upptar ljudet oxå eller vadå?

Permalänk
Medlem

Du frågade vad meningen med ljud in var, jag gav ett exempel på användning.

Permalänk
Medlem

@M00rtin: S/PDIF är ju audio ut. Men det kräver ju lite ytterligare utrustning om du inte har något som kan ta emot det förstås. Annars sitter det väl ett 3,5mm-jack i handkontrollen.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Om du missat så har den två stereo högtalare.
"Audio Features Stereo Speakers : 2W x 2 Stereo RMS"
https://www.asus.com/Monitors/VP278H/specifications/
Inte för att det är kul. =( men förklaringen.

"I/O Ports
Signal Input : HDMIx2, D-Sub
PC Audio Input : 3.5mm Mini-Jack
AV Audio Input : HDMI "

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill använda uttaget i handkontrollen kan du köpa en HDMI-HDMI+3,5mm splitter. Finns på eBay för runt hundringen men misstänker att ljudkvalitén kan bli lidande. Någon annan här på forumet kanske har bättre koll. exempel

Till S/PDIF verkar en DAC kosta runt 300kr på prisjakt eller 60kr på eBay exklusive kablage. Men även där är ju frågan hur burkigt ljudet egentligen blir. prisjakt ebay

EDIT: Eller bara returnera skärmen och köpa en med hörlursuttag som du var inne på...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Efter som Xboxen kan skicka ut ljud via hdmi och optisk samtidigt så är nog en billig liten dac med optisk in ett av de bättre alternativen. Jag gör så själv nämligen, med Xbox One och PS4 Pro. Fast med Soundblaster X7.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

@M00rtin: S/PDIF är ju audio ut. Men det kräver ju lite ytterligare utrustning om du inte har något som kan ta emot det förstås. Annars sitter det väl ett 3,5mm-jack i handkontrollen.

Skrivet av hACmAn:

Om du missat så har den två stereo högtalare.
"Audio Features Stereo Speakers : 2W x 2 Stereo RMS"
https://www.asus.com/Monitors/VP278H/specifications/
Inte för att det är kul. =( men förklaringen.

"I/O Ports
Signal Input : HDMIx2, D-Sub
PC Audio Input : 3.5mm Mini-Jack
AV Audio Input : HDMI "

Skrivet av olga32:

Om du inte vill använda uttaget i handkontrollen kan du köpa en HDMI-HDMI+3,5mm splitter. Finns på eBay för runt hundringen men misstänker att ljudkvalitén kan bli lidande. Någon annan här på forumet kanske har bättre koll. exempel

Till S/PDIF verkar en DAC kosta runt 300kr på prisjakt eller 60kr på eBay exklusive kablage. Men även där är ju frågan hur burkigt ljudet egentligen blir. prisjakt ebay

EDIT: Eller bara returnera skärmen och köpa en med hörlursuttag som du var inne på...

Skrivet av iaken:

Efter som Xboxen kan skicka ut ljud via hdmi och optisk samtidigt så är nog en billig liten dac med optisk in ett av de bättre alternativen. Jag gör så själv nämligen, med Xbox One och PS4 Pro. Fast med Soundblaster X7.

Tack för råd. Ringde även kjell & Co. sa att jag var tvungen att köpa https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Jag struntar i detta. jag får köra headset när jag kör xbox.

då kommer jag till ett annat problem. mina 2.1 högtalare glappar. får bara ljud i 1 högtalare. så behöver köpa ett par nya. vill ha en liten kompakt subwoofer då jag har trångt med utrymme. tips? budget max 400-500

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

då kommer jag till ett annat problem. mina 2.1 högtalare glappar. får bara ljud i 1 högtalare. så behöver köpa ett par nya. vill ha en liten kompakt subwoofer då jag har trångt med utrymme. tips? budget max 400-500

Du ska inte köpa en med S/PDIF-ingång när du väl ändå ska köpa något? Så du löser ditt andra problem samtidigt menar jag. Kostar dock runt tusingen om du köper nytt exempel

Men du kanske kan få tag i något begagnat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...