Streacom FC5 ALPHA frågor om heatpipsen etc

Permalänk
Avstängd

Streacom FC5 ALPHA frågor om heatpipsen etc

Hej,
Lite sugen på att uppgradera HTPC nu när vi flyttar och skaffar helt ny projektor och ljudanläggning.
Har idag ett OrigenAE H6 chassi. Grymt fint Chassi, men så jävla djupt. Tänkte köra denna mediamöbel som är 45 djup

Då skulle nog en Streacom FC5 passa perfekt, den har rackstandard i bredd, gillar inte chassin som är för smala. DEn kör dock med heatpipes vilket kan vara lite meckigt men samtidigt kul om det blir bra med helt passivt. Svår välja mobo, de flesta har ju lite komponenter ovan CPU som tex.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4233453

Fläktheaderspinnarna går ju alltid klippa av eller böja, men värre med de andra komponenterna.

Vad tror ni kommer den fungera? Sedan undrar jag om någon har erfarenhet av deras 160W PSU, tänker mest på coil whine

http://www.streacom.com/products/nano160-fanless-psu/

160W räcker gott och väl för en 7300 eller 7300T eller tom en G4560. I fallet med G4560 måste jag kolla upp att den fixar 4k (Intel HD 610). Nu blir det nog bara en 1080p prolle, men TVn blir nog 4k

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain:

Deras nätagg fungerar utmärkt.

körde med en nano psu 160w från streacom i mitt NES bygge med följande komponenter utan några problem

CPU: Intel Core i5 7600T
Ram: 1x Kingston HyperX Fury Black DDR4 2133MHz 8GB
SSD: OCZ trion 150
Moderkort: Asus H110I-Plus
Grafikkort: Gigabyte GTX 1050 Ti 4GB OC LP
CPU Kylning: Noctua NH-L9i
Chassi Fläkt: Noctua NF-A8 PWM

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Avstängd

Cool, tack, såg också de fick bra betyg här

https://www.quietpc.com/st-nano-psus

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Är det någon vits köra T? Kan man inte bara klocka ner en icke T och sänka volten? För att nå samma TDP menar jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain:

Absolut det är något som går att göra

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Avstängd

Vad tror ni om detta inköp? Nu är det både server och HTPC som ska köpas nytt så blir lite otyligt.

Men Gigabyten är till HTPCn och Asus till servern, samma CPU och varsin åtta gig sticka

Återanvänder 60 gigs SSDn som sitter i HTPCn idag

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10375376/

edit: Tog även 160 wattaren till servern, tycker ni jag är dum?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hade missat saker som kylare till server och tgb för HTPCn så uppdaterad

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10375410/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du vill ha 4K från din HTPC kan det vara idé att ha ett moderkort med HDMI 2.0.
Finns inte så många men detta är ett av dem:
https://www.inet.se/produkt/1900191/msi-z270i-gaming-pro-carb...

Sedan är det ju rätt pilligt att få till få till heatpipesen.
I den jag byggde för ett bra tag sedan så var 24 pinnars kontakten i vägen så fick skaffa en förlängning till den.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Avstängd

Display port till Hdmi 2 funkar också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänk om man hade kunnat få in en passiv 1050 ti i den där på något sätt. Skulle väl inte få plats och brinna upp utan luftflöde i lådan. :.(

Permalänk
Medlem

Vad som funkar beror på vad man vill komma åt.
Netflix 4K kräver en massa DRM och HDCP 2.2 så där fungerar inte DP.

Har själv tänkt att uppgradera min HTCP till 4K men avvaktar eftersom läget inte är helt klart om vad som fungerar, dåligt med mITX moderkort med HDMI 2.0 också.

Kombon Windows 10, edge , Kaby Lake och HDMI 2.0 (med HDCP 2.2) på moderkortet skall fungerar men det verkar som om Intels drivrutiner inte är helt klara.
Externt grafikkort finns det inte någon DRM stack till ännu.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag har haft en FC5 EVO (med skivläsare) ganska länge, och använder Streacoms nätagg. Ljudlöst, inget spoltjut.

Däremot var det som du säger bökigt att hitta ett passande moderkort. För mig blev det till slut ett Zotac som helt saknade uppstickande komponenter just där värmerören går, som jag kör en AMD APU i.

Men som @Prelatur säger så får du troligen problem om du tänkt glo på Netflix 4K, vars förbannade DRM-helvete kräver PlayReady 3.0 och HDMI 2.0 + HDCP 2.2. Just därför använder jag inte htpc nuförtiden, utan kör med en sketen Xbox One S.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Vad som funkar beror på vad man vill komma åt.
Netflix 4K kräver en massa DRM och HDCP 2.2 så där fungerar inte DP.

Har själv tänkt att uppgradera min HTCP till 4K men avvaktar eftersom läget inte är helt klart om vad som fungerar, dåligt med mITX moderkort med HDMI 2.0 också.

Kombon Windows 10, edge , Kaby Lake och HDMI 2.0 (med HDCP 2.2) på moderkortet skall fungerar men det verkar som om Intels drivrutiner inte är helt klara.
Externt grafikkort finns det inte någon DRM stack till ännu.

Jag sitter i samma träsk. Nvidia har just kommit med specialdrivare för grafikkort i 1000-serien (Pascal), som kräver senaste Windows Insider-bygget, men för min del är det inte aktuellt då jag inte vill ha separat grafikkort i min htpc.

Då kvarstår i dagsläget bara Kaby Lake med ett moderkort som har hdmi 2.0 + hdcp 2.2 (och stöd för hdr för min del), men hittills har jag inte hittat ett enda.

Inte ens Intels 7:e-gen NUC:ar har fullt stöd för det, pga att de inte har "äkta" hdmi utan bara en konvertering från dp 1.2 (som inte har stöd för hdr).

Dock så har Gigabyte och Zotac just kommit ut med Kaby Lake-småttingar som verkar ha "äkta" hdmi, så det kanske fungerar med dem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du vill ha 4K från din HTPC kan det vara idé att ha ett moderkort med HDMI 2.0.
Finns inte så många men detta är ett av dem:
https://www.inet.se/produkt/1900191/msi-z270i-gaming-pro-carb...

Fast dels klarar den inte högre än 30Hz i 4K på hdmi-porten, och dels har jag för mig att den använder samma förbålda LSPCON-chip som Intel har i sina NUC:ar, dvs det är inte "äkta" hdmi utan konvertering från dp 1.2 (som inte stöder hdr).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fast dels klarar den inte högre än 30Hz i 4K på hdmi-porten, och dels har jag för mig att den använder samma förbålda LSPCON-chip som Intel har i sina NUC:ar, dvs det är inte "äkta" hdmi utan konvertering från dp 1.2 (som inte stöder hdr).

Ja det verkar inte bättre. Gick på prisjakt och kollade vilka som hade HDMI 2.0.

Då återstår bara ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac och troligtvis ASRock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac

Den första verkar ju fungera:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1461449-kaby-lake-och-n...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Ja det verkar inte bättre. Gick på prisjakt och kollade vilka som hade HDMI 2.0.

Då återstår bara ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac och troligtvis ASRock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac

Den första verkar ju fungera:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1461449-kaby-lake-och-n...

Ser att LSPCON nämns även där, så jag misstänker att alla för tillfället existerande moderkort använder dp -> hdmi-konvertering (förutom kanske Gigabyte eller Zotacs nya småttingar som sagt). Och skaparen av den tråden har inte HDR i sin tv så tyvärr får jag inget svar på den frågan heller. Räkans.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Lite jobbigt det här med FC5 Alpha och komponenter ovan CPU, trist om det inte funkar, Inet lär inte ta det som skäl nog för retur. Kollar på de gamla 1150 moderkorten som de har som exempel och alla de har komponenter ovan CPU så det verkar ju gå iaf. Får mäta på de mobos jag har hemma om deras komponenter är lägre än de där 10,4 mm. Vekar ju som den är tjockast närmast kylflänsen för att rätt snabbt smalna av och ge en frigång på 11,6

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Lite jobbigt det här med FC5 Alpha och komponenter ovan CPU, trist om det inte funkar, Inet lär inte ta det som skäl nog för retur. Kollar på de gamla 1150 moderkorten som de har som exempel och alla de har komponenter ovan CPU så det verkar ju gå iaf. Får mäta på de mobos jag har hemma om deras komponenter är lägre än de där 10,4 mm. Vekar ju som den är tjockast närmast kylflänsen för att rätt snabbt smalna av och ge en frigång på 11,6

Jag har FC8 EVO och jag skulle säga att det är lugnt med utrymmet ovan CPU. Så länge det inte är en stor vrm kylfläns eller 24-pin ATX kontakt rakt ovan CPU är det lugnt.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knightmare:

Jag har FC8 EVO och jag skulle säga att det är lugnt med utrymmet ovan CPU. Så länge det inte är en stor vrm kylfläns eller 24-pin ATX kontakt rakt ovan CPU är det lugnt.

/Knight

Nope, de jag tittar på har några kondningar där eller liknande plus fan_header. Pinnarna till fanheader kan man ju böja i värsta fall

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Nope, de jag tittar på har några kondningar där eller liknande plus fan_header. Pinnarna till fanheader kan man ju böja i värsta fall

Ok, det kanske är olika på FC8 och FC5. Fan headers är iaf inget problem på FC8. Jag har detta kortet http://www.asrock.com/mb/Intel/H77M-ITX/ och enda problemen är 24-pin ATX och interna USB3 (om man vill använda den annars är det lugnt). Jag har inte behövt böja något på moderkortet men heatpipesen är ju inte direkt raka..

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knightmare:

Ok, det kanske är olika på FC8 och FC5. Fan headers är iaf inget problem på FC8. Jag har detta kortet http://www.asrock.com/mb/Intel/H77M-ITX/ och enda problemen är 24-pin ATX och interna USB3 (om man vill använda den annars är det lugnt). Jag har inte behövt böja något på moderkortet men heatpipesen är ju inte direkt raka..

/Knight

FC5 och åtta är helt olika

FC8

FC5

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Tänk om man hade kunnat få in en passiv 1050 ti i den där på något sätt. Skulle väl inte få plats och brinna upp utan luftflöde i lådan. :.(

Tyvärr så har ju streacom inte släppt lösa heatpipe kit.
Kan man hitta en begagnad hfx classic eller mini med rätt heatpipes så fixar den både grafik kort (ca 60w) och en 65w cpu

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Tyvärr så har ju streacom inte släppt lösa heatpipe kit.
Kan man hitta en begagnad hfx classic eller mini med rätt heatpipes så fixar den både grafik kort (ca 60w) och en 65w cpu

Rätt synd att ett kylblock inte anvädns alls på stracom

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Rätt synd att ett kylblock inte anvädns alls på stracom

Ja det känns som om de aldrig gjorde klar lösningen, kör man med en picopsu på de lite större lådorna så finns det ju en massa kylkapacitet över

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

Lite inne på att köpa en JVC DLA X5500 och den projektorn har ju HDR OCH 4k via e-shfit. Fan då blir det ju svårare :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Då återstår bara ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac

Det verkar som det faktiskt kan fungera, för Cyberlink listar det som kompatibelt för uppspelning av UHD blu-ray:

http://www.cyberlink.com/support/faq-content.do?id=19860&isDr...

Ett annat högst intressant inlägg:

https://forums.evga.com/FindPost/2647749

Det ser ut som om det skulle funka fint i Streacom FC5 Alpha också, för jag tror inte komponentuppsticket ovanför sockeln är särskilt högt:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=4095652

Kanske måste testa själv, i mitt FC5 Evo.

Tillägg: Hmm... kanske sticker upp riskabelt mycket ändå tyvärr:

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Nice, jo ser ut att sticka upp ungefär som en fyrpins fläktheader, du får gärna kolla hur mycket marginal det innebär

edit: 12v till CPU ser farligt nära ut också

Ska på demo på onsdag och kolla på JVC DLA x5500 och Epson TW9300. Så blir nog en HDR 4k projekotr så detta med korrekt HDMI blir mer intressant nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förtydligande (kan tyvärr inte redigera mitt förra inlägg): Detta gäller alltså Z270-varianten av moderkortet, inte den äldre med Z170.

Skrivet av CyberVillain:

Nice, jo ser ut att sticka upp ungefär som en fyrpins fläktheader, du får gärna kolla hur mycket marginal det innebär

edit: 12v till CPU ser farligt nära ut också

Ska se om jag kan hitta några vettiga måttreferenser, annars kanske jag helt enkelt bara köper, och skiter det sig så får jag väl skaffa nytt chassi också.

12V till cpu tror jag är lugnt, den är så pass långt till vänster, och fläktpinnarna går ju som sagt att böja. Det jag främst är osäker på är hur hög den lite större kondensatorn högst upp i mitten ovanför sockeln är.

Om inte annat så går det kanske att kröka till chassits värmeledningsrör lite så de tar sig över kondensatorn utan att nudda i den; koppar är ju som bekant mjukt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Jo jag menar bara att kodningen ser ut att sticka upp ungefär som fläktheadern och den vet man ju hur mycket den sticker upp så kan ju kolla mot din FC5 menar jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Jo jag menar bara att kodningen ser ut att sticka upp ungefär som fläktheadern och den vet man ju hur mycket den sticker upp så kan ju kolla mot din FC5 menar jag

Ser lite så ut, jepp, men jag har chansat och beställt så jag får snart veta 100% säkert. Lite lång leveranstid tyvärr, så kommer nog inte förrän slutet av nästa vecka. Om det inte går att få på plats, inte ens om jag kröker värmeledningsrören, så byter jag chassi (t.ex. till ett Streacom F7C + luftkylning, eller kanske FC10 med en HT4).

Sökte för övrigt först som en tok efter specifikationer för just den där kondensatorn, men hittade inte ett skvatt (annat än att det verkar vara en Nichicon).

Visa signatur

5950X, 3090