Fix för vänster Joy-Con som tappar synk (Nintendo Switch)

Permalänk
Medlem

Fix för vänster Joy-Con som tappar synk (Nintendo Switch)

Jag skrev ett inlägg i Ninten Switch-tråden men tänkte att folk som letar info kanske lättare hittar det om det är en egen tråd. Moderator får gärna ta bort om de tycker det är överflödigt. Men här kommer inlägget:

Hej på er!

För en vecka sedan köpte jag min Switch. Hade direkt ganska ordentliga problem med vänster Joycon som tappar synk. I fredags fick jag den utbytt. Den nya kändes bättre rent fysiskt i alla fall då den inte glappade lika mkt i handhållet läge. Hade med mig switchen till en kompis och testade hos honom. Den nya funkade klockrent flera meter ifrån switchen, bakom vägg osv.

Kommer hem och ska köra, då funkar den nya nästan sämre än den förra. Även om jag står 15cm från Switchen, om jag håller joyconen med båda händerna så registrerar den rörelserna väldigt dåligt. Ligger jag i soffan två meter ifrån och drar upp benen så tappar den synk helt. Jag Googlar ytterligare och hittar denna tråd på reddit: Länk

Så jag tänkte, jag orkar inte vara ca en vecka utan om jag ska skicka det till bergsala osv. Så jag gav mig på att prova det. Väldigt enkelt. Lossa fyra skruvar för att få upp höljet (tri-wing skruvar), peta bort batteriet (sitter med dubbelhäftande tejp). Skruva upp tre skruvar för att få loss batterihållaren (där finns fem skruvar, men två av dom håller moderkortet på plats, så rör inte dom, då blir det bara bökigt. De tre skruvarna sitter som en diagonal, se förklaring längre ner) När det är borta så skar jag en liten bit "Antistat foam", sådan som finns i förpackningen när man köper grafikkort bla. Jag la den som på bilden nedan (den svarta lilla fyrkanten längst ner till höger i bild). Satte tillbaka allt. Skruvade ihop. Nu fungerar den felfritt, Kan stå i hallen 6-7m ifrån, bakom ryggen osv, den tappar inte synk.

Ett tips om någon upplever problemen och det verkar dessutom vara denna fix som Bergsala etc gör på joyconen. Något jag även funderar på är om alla eller iaf en stor majoritet av de vänstra joyconen har detta problem men vissa upptäcker det inte då dom inte har lika mkt störningar hemma etc. Just med tanke på att exakt samma joycon fungerar klockrent hos min vän kontra hemma hos mig.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp för någon.

Visste inte hur jag skulle förklara vilka tre av dom fem skruvarna man ska skruva isär för att få bort batterluckan så här skrev en användare på Reddit: "The ones you want to unscrew are on the same diagonal as the one on the far end of the battery tray next to the battery connector on the board. Or in other words, if the Joy-Con's trigger and bumper are facing up, it's the upper left screw, the lower right screw, and the one down by the battery connector"

Annars kan man bara vinkla på Joyconen så ser man vilka som sitter i moderkortet och vilka som håller luckan på plats.

Total tid för detta var 5-6 minuter för mig.

Edit: Tänk på att den bruna kabeln till "batterihållaren" ska sitta under själva hållaren mot antistatbiten man just lagt dit.