Forumskapande, hur fixa döda länkar?

Permalänk
Avstängd

Forumskapande, hur fixa döda länkar?

Jag håller på att skapa ett forum, har gått igenom forumet med sidan broken link finder efter att jag sött på några fel på forumet som har döda länkar.

Sidan hittade 204 döda länkar. Jag undrar hur man fixar döda länkar? Har nu faktiskt lagt ned mycket tid på forumet och tänkte att den skulle komma upp nu till fredag.

Om jag inte kan lösa döda länkar problemet så är forumet i princip halv och det är ingen ide med ett sånt forum.

Har ni några goda råd hur jag fixar detta?

Vet inte om tråden ligger rätt?

§3.1
Permalänk
Avstängd
Skrivet av vetintevad:

Jag håller på att skapa ett forum, har gått igenom forumet med sidan broken link finder efter att jag sött på några fel på forumet som har döda länkar.

Sidan hittade 204 döda länkar. Jag undrar hur man fixar döda länkar? Har nu faktiskt lagt ned mycket tid på forumet och tänkte att den skulle komma upp nu till fredag.

Om jag inte kan lösa döda länkar problemet så är forumet i princip halv och det är ingen ide med ett sånt forum.

Har ni några goda råd hur jag fixar detta?

Vet inte om tråden ligger rätt?

Har du något tex?

Antar att du använder dig av Apache2 är rewrite aktiverad på den?

Jag har för mig att rewrite kan hantera kort länka eller så har jag taget fel. (Kommer inte ihåg namnet på själva modet men tror det är denna)

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Har du något tex?

Antar att du använder dig av Apache2 är rewrite aktiverad på den?

Jag har för mig att rewrite kan hantera kort länka eller så har jag taget fel. (Kommer inte ihåg namnet på själva modet men tror det är denna)

Visst, står:Not Found

The requested URL /help/faq was not found on this server. och på själva fliken på sidan Error 404 not found.

Fan vad dujag känner mig, vet inte alls om jag använder apache2? Hur vet jag det? Kan ju inte svara på rewrite när jag inte vet vad apache är? Men om det kan hjälpa dig så är det phpbb och jag kör på ett webbhotell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vetintevad:

Visst, står:Not Found

The requested URL /help/faq was not found on this server. och på själva fliken på sidan Error 404 not found.

Fan vad dujag känner mig, vet inte alls om jag använder apache2? Hur vet jag det? Kan ju inte svara på rewrite när jag inte vet vad apache är? Men om det kan hjälpa dig så är det phpbb och jag kör på ett webbhotell.

Okej om du har som länk så här godis/bilar så måste man ha rewrite annans måste man ha godis/bilar.php tex.

Vilket os använder du dig av?

Här förklara dom lite mer om hur rewrite funkar http://stackoverflow.com/questions/13897488/shorten-urls-with... så att du lättare förstår hur jag menar.

Går det att komma åt din forumet eller är det bara localhost?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Okej om du har som länk så här godis/bilar så måste man ha rewrite annans måste man ha godis/bilar.php tex.

Vilket os använder du dig av?

Här förklara dom lite mer om hur rewrite funkar http://stackoverflow.com/questions/13897488/shorten-urls-with... så att du lättare förstår hur jag menar.

Går det att komma åt din forumet eller är det bara localhost?

Vad menar du med godis/ bilar? Kör med mac. Det går att komma åt forumet. Jag har läst en hel del på nätet just om det och det verkar som att .htacces filen kan ställa till det? Jag var tvungen att skapa .htaccess för att få certifikat, dvs https liksom men vet inte det är den som ställer till det?

Forumet fungerar väl bra om man inte ska liksom läsa faq länken eftersom den inte hittas plus andra över 200 döda länkar. Det måste vara något stort fel som blivit på vägen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vetintevad:

Vad menar du med godis/ bilar? Kör med mac. Det går att komma åt forumet. Jag har läst en hel del på nätet just om det och det verkar som att .htacces filen kan ställa till det? Jag var tvungen att skapa .htaccess för att få certifikat, dvs https liksom men vet inte det är den som ställer till det?

Forumet fungerar väl bra om man inte ska liksom läsa faq länken eftersom den inte hittas plus andra över 200 döda länkar. Det måste vara något stort fel som blivit på vägen.

Tog det som ett tex om sökvägen.

.htacces måste man ställa in rätt för att tillåta att man kommer åt visa saker på forumet.

Jag använder inte Mac så kan tyvärr inte hjälpa dig med just det.

Prova tex /help/faq.html eller om du använder dig av /help/faq.php och se om det funkar?

Använd hela sökvägen till filen som tex ovan för.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Tog det som ett tex om sökvägen.

.htacces måste man ställa in rätt för att tillåta att man kommer åt visa saker på forumet.

Jag använder inte Mac så kan tyvärr inte hjälpa dig med just det.

Prova tex /help/faq.html eller om du använder dig av /help/faq.php och se om det funkar?

Använd hela sökvägen till filen som tex ovan för.

Jag tog faq som ett exempel, det finns över 200 döda länkar.

Permalänk
Hedersmedlem

@vetintevad *Tråd flyttad*
Välkommen till Sweclockers!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Så mycket information som saknas.

Har du kodat forumet själv?
Använder du något pupulärt forumsverktyg?
Är det interna länkar som är trasiga?
Hur ser länkarna ut, hur borde de se ut?

Har du testat med find and replace script i databasen osv?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Florrpan:

Så mycket information som saknas.

Har du kodat forumet själv?
Använder du något pupulärt forumsverktyg?
Är det interna länkar som är trasiga?
Hur ser länkarna ut, hur borde de se ut?

Har du testat med find and replace script i databasen osv?

Vet ju inte vad jag ska skriva pga av okunskap, därav att det saknas information.

Har inte kodat något alls. phpbb använder jag.

Det är väl allt möjligt som fattas, vet dock inte om det är interna? Men tex faq och rapporteringssymetet funkar inte. Då kommer felmeddelandet upp.

Ser så här ut:Not Found

The requested URL /help/faq was not found on this server. och istället ska det vara, tänk dig själv när du går in här och ska lasa faq eller att du rapporterar det här inlägget, då kommer man fram till någon ruta antar jag, inte testas själv här men istället så möts du av
Not FoundThe requested URL /help/faq was not found on this server.

Har inte något sånt på databasen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vetintevad:

Vet ju inte vad jag ska skriva pga av okunskap, därav att det saknas information.

Har inte kodat något alls. phpbb använder jag.

Det är väl allt möjligt som fattas, vet dock inte om det är interna? Men tex faq och rapporteringssymetet funkar inte. Då kommer felmeddelandet upp.

Ser så här ut:Not Found

The requested URL /help/faq was not found on this server. och istället ska det vara, tänk dig själv när du går in här och ska lasa faq eller att du rapporterar det här inlägget, då kommer man fram till någon ruta antar jag, inte testas själv här men istället så möts du av
Not FoundThe requested URL /help/faq was not found on this server.

Har inte något sånt på databasen.

Nu har jag fixat det, var bara en inställning på själva programmet, att välja ja eller nej.

En annan fråga, forumets logga syns när man surfar med datorn men med mobilen så syns den inte, är vit/ blank. Vad kan orsaken vara?

Permalänk
Avstängd

Vet ni hur jag kan ta bort index.php som finns efter mittforum.com? alltså mittforum.com/index.php ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Har du något tex?

Antar att du använder dig av Apache2 är rewrite aktiverad på den?

Jag har för mig att rewrite kan hantera kort länka eller så har jag taget fel. (Kommer inte ihåg namnet på själva modet men tror det är denna)

Kör med apache. Problemet var så enkelt som att det var någon inställning med cookies, behövde bara ändra på den så funkade det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vetintevad:

Kör med apache. Problemet var så enkelt som att det var någon inställning med cookies, behövde bara ändra på den så funkade det.

Vad bra att det löste sig till slut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Okej om du har som länk så här godis/bilar så måste man ha rewrite annans måste man ha godis/bilar.php tex.

Vilket os använder du dig av?

Här förklara dom lite mer om hur rewrite funkar http://stackoverflow.com/questions/13897488/shorten-urls-with... så att du lättare förstår hur jag menar.

Går det att komma åt din forumet eller är det bara localhost?

det går att komma åt forumet, nä kör med webhotell.