Permalänk
Medlem

Fästa kabelhållare/hylla i ikeabord

Hej!

Ikeabordet jag har ju typ papper eller något annat tjafs som fyllning, dvs bordet är i princip ihåligt. Törs man skruva fast en kabelhylla under bordet tror ni? Eller hur har ni med billiga ikea-skivor som skrivbord gjort?

MVH

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem

Hm, skulle ju alltid kunna fästa kabelannordningen med ett par expaderplugg, typ molly om det är så pass ihåligt. Då borde skruvarna sitta iaf. Sen får man kanske vara försiktig med hur mycket tyngd man låter hänga i det hela.

Permalänk
Medlem

Har en Linnmon-skiva som är typ 90% papp och jag har skruvat massor av saker i det under för cabelmanagement osv samt monterat en subwoofer och allt har hängt i 2 månader utan att röra sig en cm än så länge

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

Jag har hängt upp en del saker med dubbelhäftande monteringstejp från Biltema. Inte för att jag inte vågade skruva utan för att det var smidigt sätt att göra det på.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Maskerings--och-monterings...

Som exempel tejpade jag fast grenuttag under skrivbordsskivan och det håller bra. Man kan nog tejpa fast kablarna också med små bitar av den där tejpen men jag har fäst dem med kabelklammers på baksidan av lådhurtsarna. Jag gillar inte kabelhyllor då kablarna brukar trassla sig i dem.

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag ek-skiva men man tycker ju att kabelkanalerna som Ikea säljer borde fungera till alla deras bord.. Den sitter iaf med 4 rätt rejäla skruvar.

Permalänk
Medlem

Det funkar utmärkt att skruva i "pappskivorna". Jag använde en skruv med relativt grova gängor och skruvade rätt in i skivan utan att förborra, och det höll väl i flera år (satt fortfarande ordentligt när jag skrotade det skrivbordet).

Kan även tänka mig att montagelim, antingen i kombination med skruv eller ensamt, kan användas.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Går väl inte så lätt att säga om man inte vet vad för bord du pratar om.
Men är det typ LACK eller något som är av spånrester kan du borra utan problem. Har sett folk göra serverrack av det och hänga fullstora rackservrar i bordsbenen.

Så kabelhållare borde väl vara piece of cake så att säga

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har hängt upp en del saker med dubbelhäftande monteringstejp från Biltema. Inte för att jag inte vågade skruva utan för att det var smidigt sätt att göra det på.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Maskerings--och-monterings...

Som exempel tejpade jag fast grenuttag under skrivbordsskivan och det håller bra. Man kan nog tejpa fast kablarna också med små bitar av den där tejpen men jag har fäst dem med kabelklammers på baksidan av lådhurtsarna. Jag gillar inte kabelhyllor då kablarna brukar trassla sig i dem.

Håller med där, kabelhyllor trasslar och allt ligger i en röra bara.

Själv kör jag mycket med BuntbandsAnkare/Stripshållare och användningsområdet är jättebrett. Blir snyggt o stilrent.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Har fäst en sån här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/work... i mitt ikea bord. Suttit där i några månader nu, funkar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Håller med där, kabelhyllor trasslar och allt ligger i en röra bara.

Själv kör jag mycket med BuntbandsAnkare/Stripshållare och användningsområdet är jättebrett. Blir snyggt o stilrent.

Instämmer. Det finns dessutom öppningsbara buntband, perfekt för oss entusiaster som inte kan koppla upp grejorna en gång och sedan ge fan. Sådana + buntbandsankare är det jag genom åren konstaterat är det som funkar bäst på detta triviala men ändå ganska svåra problem att hitta en hundra procent tillfredsställande lösning på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!