Permalänk

Freesync problem

Hallå gott folk,

Jag har köpt mig en ny skärm och ett nytt grafikkort men får inte igång Freesync på det.

Grafikkortet: XFX Radeon RX 470 4GB RS
Bildskärmen: Asus 24" LED FreeSync VG245HE

Jag har läst att man behöver antingen en dual dvi kabel eller en displayport kabel men problemet då är att min skärm bara har HDMI och VGA utgångar (men stödjer iaf Freesync) så min fråga till er är om Freesync kommer att fungera om jag köper en kabel som är HDMI -> Displayport (eftersom har jag uttag för Displayport på grafikkortet).

Mvh,
En förvirrad användare xd

Permalänk
Medlem
Skrivet av djusse1337:

Hallå gott folk,

Jag har köpt mig en ny skärm och ett nytt grafikkort men får inte igång Freesync på det.

Grafikkortet: XFX Radeon RX 470 4GB RS
Bildskärmen: Asus 24" LED FreeSync VG245HE

Jag har läst att man behöver antingen en dual dvi kabel eller en displayport kabel men problemet då är att min skärm bara har HDMI och VGA utgångar (men stödjer iaf Freesync) så min fråga till er är om Freesync kommer att fungera om jag köper en kabel som är HDMI -> Displayport (eftersom har jag uttag för Displayport på grafikkortet).

Mvh,
En förvirrad användare xd

Nu får någon annan rätta mig om jag har fel men har för mig att 470 stöder Freesync över HDMI och det är oftast bäst att inte hålla på med adaptrar för specialfunktioner. Testa med en HDMI-sladd istället.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Hedersmedlem

FreeSync ska numera funka även över HDMI. Jag skulle nog försöka använda HDMI i båda ändarna för att undvika att något i konverteringen från DVI ställer till det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@Videoapan: Jag har en HDMI kabel just nu men det stödjer inte Freesync, och jag menade inte att använda en adapter utan en kabel med utgångar HDMI -> Displayport.

Permalänk

Såhär ser det ut i alla fall print screen

Permalänk
Inaktiv

Din skärm verkar ha två HDMI-portar, har du provat båda? Du ska använda den anslutning som skärmen ifråga kräver för att få ut FreeSync så det är HDMI som bör användas. Lite underligt att den inte har DisplayPort också bara men som någon innan nämnde så ska FreeSync över HDMI också stödjas nu.

Permalänk
Medlem

kör med HDMI-kabel, gå in i skärmens meny under image(bild om det står på svenska) och leta upp Freesync. Testa att aktivera där först

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Videoapan:

kör med HDMI-kabel, gå in i skärmens meny under image(bild om det står på svenska) och leta upp Freesync. Testa att aktivera där först

Haha, satt precis och läste i den även jag, sida 28 i: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/LCD%20Monitors/VG245/VG245_S...

Borde vara aktiverat som standard men säkrast att dubbelkolla förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Haha, satt precis och läste i den även jag, sida 28 i: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/LCD%20Monitors/VG245/VG245_S...

Borde vara aktiverat som standard men säkrast att dubbelkolla förstås.

Hehe, läsa manualer på nätet är lite av en hobby.. Har nog läst betydligt fler manualer och försökt tipsa från dem än använt mig av egna erfarenheter av just den efterfrågade produkten

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Vilka klippor ni är, jag gick in i menyn för skärmen och aktiverade Freesync, konstigt att den var inaktiverad som standard.

Tack så mycket för hjälpen, vilken toppen community!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av djusse1337:

@Videoapan: Jag har en HDMI kabel just nu men det stödjer inte Freesync, och jag menade inte att använda en adapter utan en kabel med utgångar HDMI -> Displayport.

Bra att det löste sig för dig. Men ville passa på att komma med ett förtydligande här.

De enklaste adaptrarna skiljer sig inte ifrån en kabel med olika kontakter. Det är precis samma sak. Grejen med DP, HDMI och DVI är att signalerna är väldigt lika och vissa utgångar (från grafikkortet) kan anpassa sig efter vad skärmen rapporterar att den är. DVI-utgången anpassar sig efter att det sitter en HDMI-skärm i andra änden, men dels är det inte alls säkert att det funkar på andra hållet, och dels ska man inte räkna med att man får samma funktionalitet. I fallet med DP så kan man tex köra en DP till HDMI, men man kan inte köra det omvända. Så det bästa är samma kontakt i båda ändar.

Sedan är det också bra att hålla reda på vad som är ingångar och vad som är utgångar. Ditt grafikkort har utgångar där signalen som skapas i grafikkortet skickas ut. Din skärm har ingångar där signalen från grafikkortet går in. Har man inte koll på detta blir det svårt att tolka råden om vilka kablar som funkar och inte.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet: Tack för förtydligande, nu hänger man med lite bättre, toppen!

Permalänk
Medlem

Funkar freesync med hdmi? eller gäller bara DVI

Permalänk
Medlem

@Mabjo10:
Freesync ska fungera via HDMI och DP, inte DVI.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W