Fick tillgodokvitto av Webhallen för en produkt jag betalat för med pengar?

Permalänk
Medlem

Fick tillgodokvitto av Webhallen för en produkt jag betalat för med pengar?

Tjejen var och lämnade in en router som köptes förra året. Hade snackat med Asus (tillverkaren) innan och de bekräftade att det var fel på den.

Tjejen gick in i en Webhallen butik och förklarade läget. Fick då sagt att hon endast kunde få tillgodokvitto och inte pengarna tillbaka.

Kan detta verkligen stämma?.. Routern köptes i butik om det spelar någon roll.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Nej det stämmer inte. Vid hävning av köp har man alltid rätt att få tillbaka slantarna på samma medium som de ursprungligen betalades med, och att acceptera ett tillgodokvitto när man betalt med kort/faktura eller kontant försätter dig som kund i en sämre position.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Om där var fel på den så borde de i första hand försöka laga den, och om det inte går, ersätta dig med en ny eller liknande vara.
Hade du haft öppet köp, så borde du få pengar tillbaka.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Treant:

Tjejen var och lämnade in en router som köptes förra året. Hade snackat med Asus (tillverkaren) innan och de bekräftade att det var fel på den.

Tjejen gick in i en Webhallen butik och förklarade läget. Fick då sagt att hon endast kunde få tillgodokvitto och inte pengarna tillbaka.

Kan detta verkligen stämma?.. Routern köptes i butik om det spelar någon roll.

Nej, du behöver aldrig acceptera "tillgodokvitto/presentkort" när köpet hävts.
Dock tror jag du inte berättar hela historian. Om du inte lämnat in produkten tidigare som reklamation så har butiken rätt att byta ut eller reparera produkten först. Har detta skett? Har du nekat Webhallen denna möjlighet? Om så är tillgodokvitto okej.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Satt i liknande knipa som dig för någon månad sedan, du kan följa tråden här; http://www.sweclockers.com/forum/trad/1471080-aldersavdrag-na...

Dock tog en Webhall-representant kontakt med mig och ersatte mig. Låter som okunnig personal ännu en gång. Hoppas du får det löst

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, du behöver aldrig acceptera "tillgodokvitto/presentkort" när köpet hävts.
Dock tror jag du inte berättar hela historian. Om du inte lämnat in produkten tidigare som reklamation så har butiken rätt att byta ut eller reparera produkten först. Har detta skett? Har du nekat Webhallen denna möjlighet? Om så är tillgodokvitto okej.

Jag var inte intresserad av en reparation eller utbyte då jag blev tvungen att köpa en ny router innan. Antar att jag inte har något att säga till om då. Ska kontakta Webhallen ändå för att dubbelkolla.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Jag var inte intresserad av en reparation eller utbyte då jag blev tvungen att köpa en ny router innan. Antar att jag inte har något att säga till om då. Ska kontakta Webhallen ändå för att dubbelkolla.

Egentligen spelar det mindre roll vad du är intresserad av. Säljaren har rätt att försöka åtgärda felet eller ge dig en ny vara. Det krävs speciella omständigheter för att få häva ett köp.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du inte lämnat in produkten tidigare som reklamation så har butiken rätt att byta ut eller reparera produkten först. Har detta skett? Har du nekat Webhallen denna möjlighet? Om så är tillgodokvitto okej.

Många tillverkare/distributörer i branschen har avtal med sina återförsäljare där vissa produkter ej skickas på reparation utan byts ut eller återköps direkt i butik, detta gäller typiskt varor där reparationskostnaden blir hög i förhållande till priset, varor som har låg felmarginal så det ej finns etablerade reparationsrutiner, varor som repareras och sedan säljs igen (refurbishment) etc.
Möss, tangentbord, nätverksprodukter, hörlurar, laddare är exempel på sådant som oftast faller inom ramen för sådana direktbytesavtal.
Eftersom butiken får varan ifråga krediterad av tillverkare/distributör har butiken begränsat intresse av att stöta sig med kunden, och godtar alltsom oftast en hävning av köpet istället för att propsa på en omleverans om kunden föredrar det förstnämnda. Det handlar generellt alltså inte om goodwillförfarande från butikens sida utan hävt köp, och därmed är tillgodokvitto bara acceptabelt om varan ursprungligen köptes med ett sådant.

Huruvida Webhallen och Asus har ett sådant avtal vet jag inte, men rimligen är det vad som skett i detta fall.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Treant:

Jag var inte intresserad av en reparation eller utbyte då jag blev tvungen att köpa en ny router innan. Antar att jag inte har något att säga till om då. Ska kontakta Webhallen ändå för att dubbelkolla.

Det är inte du som köpare som väljer hur du skall ersättas. Säljaren har flera olika val. Antingen reparation/omleverans eller upphävning av köp. Kan tycka att Webhallen var schysst som gav ett tillgodokvitto. De kunde ha nekat och gett dig en reparerad router av samma modell.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av twit:

Många tillverkare/distributörer i branschen har avtal med sina återförsäljare där vissa produkter ej skickas på reparation utan byts ut eller återköps direkt i butik, detta gäller typiskt varor där reparationskostnaden blir hög i förhållande till priset, varor som har låg felmarginal så det ej finns etablerade reparationsrutiner, varor som repareras och sedan säljs igen (refurbishment) etc.
Möss, tangentbord, nätverksprodukter, hörlurar, laddare är exempel på sådant som oftast faller inom ramen för sådana direktbytesavtal.
Eftersom butiken får varan ifråga krediterad av tillverkare/distributör har butiken begränsat intresse av att stöta sig med kunden, och godtar alltsom oftast en hävning av köpet istället för att propsa på en omleverans om kunden föredrar det förstnämnda. Det handlar generellt alltså inte om goodwillförfarande från butikens sida utan hävt köp, och därmed är tillgodokvitto bara acceptabelt om varan ursprungligen köptes med ett sådant.

Huruvida Webhallen och Asus har ett sådant avtal vet jag inte, men rimligen är det vad som skett i detta fall.

Förutsatt att det är en situation som du beskriver är det absolut inget märkligt att det skall ses som en hävning. Detta är dock inget vi vet. Vi vet inte ens om webhallen har felsökt enheten, således rätt meningslöst att anta.

Men om jag förstod det rätt så hade inte ens Webhallen testat enheten utan kund har kontaktat Asus på telefon och då fått muntligt att enheten är defekt (utan att någon testat enheten). Sedan har kund gått till webhallen och nämnt detta. Webhallen har sedan inte ens testat och då en router är rätt jobbig att vara erbjuder de tillgodokvitto i goodwill istället för en betydligt längre och jobbigare process.

Med det sagt vet jag att Asus generellt sett har schyssta avtal mot återförsäljarna i Sverige. Det är inte något som direkt medför att kassering av en enhet är en hävning av köpet. Det hänger ju på vad Asus erbjuder i ersättning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Samma kort.

Skrivet av Treant:

Tjejen var och lämnade in en router som köptes förra året. Hade snackat med Asus (tillverkaren) innan och de bekräftade att det var fel på den.

Tjejen gick in i en Webhallen butik och förklarade läget. Fick då sagt att hon endast kunde få tillgodokvitto och inte pengarna tillbaka.

Kan detta verkligen stämma?.. Routern köptes i butik om det spelar någon roll.

Om det är så att du betalade med ditt kort då varan köptes och din tjej inte hade med det så är det helt inom lagen att hon fick tillgodo. Handlar man med kort så ska pengarna överföras till samma kort vid en retur.