Asrock C2750, Intel avoton C2550/C2750 - Chip som "självdör"/slits ut

Permalänk
Medlem

Asrock C2750, Intel avoton C2550/C2750 - Chip som "självdör"/slits ut

Det är tydligen problem med samtliga intel avoton-chip, vilket gör att alla, givet tillräckligt med tid kommer att dö.
http://www.anandtech.com/show/11110/semi-critical-intel-atom-...

Detta drabbade givetvis mig. Moderkortet, ett Asrock C2750D4I stendog och startar inte mer. BMC/IPMI fungerar vilket tyder på att CPU/chipset är kass.

Jag köpte mitt kort relativt tidigt, slutet av 2013 (hade mycket strul innan biosuppdateringen kom juli 2014, fick det bl.a. utbytt en gång). Har läst mig till att det kan vara 3 års garanti på dessa produkter. Så jag skulle rekommendera alla som äger ett sådant moderkort att kontakta Asrock eller återförsäljare innan garanti-tiden löper ut för att få ett nytt kort innan de dör.

Den enda lösningen är att byta ut produkten.

Själv fyllde jag i en RMA hos Asrocks europeiska hemsida för ca 2 veckor sedan och väntar på svar. Vet inte om det är någon idé att vända sig till Dustin, där jag köpte kortet iom. att det var mer än 3 år sedan det köptes. Misstänker att Asrock också kommer att neka garanti p.g.a. att det gått mer än 3 år sedan köpet.

Värt att notera är att dessa cpu:er även sitter i andra tillämpningar såsom NAS:ar. Så det kan vara värt att kolla upp även om man har en NAS.

Är det något som råkat ut för samma sak eller har erfarenhet av fabrikationsfel då det gått längre än 3 år innan det upptäckts?
Kan Dustin ha något åtagande även efter 3 år eller är det Asrock som har allt eventuella ansvar?

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Jag lyckades till slut få kontakt med Asrock via en e-postadress på hemsidan. Efter att ha mailat kvittot på köpet till dem så fick jag ett RMA-nummer och en adress att skicka det defekta kortet till. De svarade omgående, samma dag på mitt mail.

Jag fick alltså reklamera kortet trots att det var äldre än 2 år gammalt.

Nu har jag hämtat ut ett helt nytt kort på posten som kom i retur. Det enda strul jag hade där var att paketet hamnade på ett företagsutlämningsställe ute i ett industriområde och att postnord inte informerade mig om detta. Jag lyckades få tag på kollinummer genom att kontakta Asrock. Hade jag inte gjort det hade jag nog aldrig fått mitt paket.

(Kanske borde tråden ligga i konsumenträtt, så att andra med samma problem kan hitta och läsa detta)

Permalänk
Skrivet av cp_:

Uppdatering:

...Jag lyckades till slut få kontakt med Asrock via en e-postadress på hemsidan. ...

Sitter också med ett dött C2550 med samma felsymptom som ditt. Du har inte lust att dela med dig mailadressen på din kontakt på ASrock?

Permalänk
Medlem

Jag började med sales@asrock.nl, den adress jag hittade på hemsidan. Efter att ha fått lite felsökningsmail från sales och skickat kvitto-kopia, så blev jag hänvisad till rma@asrock.nl. Fick då en returadress och ett RMA-nummer som var giltigt en månad.

Frakten fick jag stå för själv, skickade som spårbart utlandsbrev i en emballerad kartong.

Som uppdatering till mitt inlägg tidigare, mitt kort var köpt för mer än 3 år sedan. Så det är definitivt värt att maila om man har problem med dessa kort.

Permalänk

Nu har jag fått hem ett nytt kort också. Proceduren samma som för cp_ med felsökning, mail och RMA.
2,5 vecka efter jag skickat kortet damp det nya ner i brevlådan.