Permalänk
Medlem

Val av gräsklippare

Jag med familj kommer snart flytta in i ett hus med ganska stor gräsmatta, ca 3500kvm, gräsmattan i sig är ingen jättebesvärlig sak utan lutar lätt och nåt träd/buske här och där men alltså ingen berg och dalbana. Det blir våran första villa och vi har ingen tidigare erfarenhet av att välja trädgårdsredskap, gräsklippare i det här fallet. Vi väljer mellan åk och robotgtäsklippare.

Robot känns ju bäst då man slipper klippa själv, mindre underhåll och service men kommer den behöva klippa 24/7 på en så stor yta? Kommer med ganska stor sannolikhet välja en automower 440 och den ska ju klara upp till 4000kvm men man kanske inte vill att den ska köra 100% av tiden då den inte laddas? Hur hanterar den eventuella grenar/stenar på mattan?

Vad är era erfarenheter i ämnet? Någon som testat båda varianterna och kan hjälpa till i valet?

Permalänk
Medlem

Helt klart en Husqvarna robotklippare.
Är 3500kvm "riktiga" gräsmatteytor eller tomtstorleken? Har man typ en 3500kvm tomt, minus hus, minus altan, minus garage, minuts garageuppfart, minus biytor som man kanske inte kommer klippa, etc etc. Så blir det kanske inte mer än 3000kvm kvar och då kommer en 440 att funka.
Men om du verkligen har 3500kvm gräsmatta så skulle jag nog sikta på en 450x istället för att dels få lite längre livslängd på klipparen då den inte behöver gå hela tiden och för att den inte ska behöva gå dygnet runt.

Jag hade personligen gått på 450X utan tvekan, men det är så klart en ekonomisk fråga då den är dyrare och flyttar man till hus så burkar man ha en jäkla massa utgifter redan.
Sen beror det också på vilken typ av gräs man har, hur snabbt det växer, hur mycket man vattnar, regnar osv. Jag tycker det är mysigt när klipparen kommer åkande och kan stå/sitta en brand stund och bara titta på "Frank" när han åker runt så jag brukar schemalägga att den ska gå på tider när vi är hemma. Men har man barn som leker på tomten så vill man mest troligen att klipparen går på natten. Inte för att barnen skulle skadas utan för att ingen ska ramla över klipparen eller att den ska köra över och förstöra leksaker osv.
Stora object (sten/gren/leksaker) som den kör på, ja då kommer krocksensorn att göra så den åker en annan väg.
Något mindre objekt, då finns det risk för att den "klättrar" upp på dem och antingen förstör objektet med knivarna, eller att knivarna blir förstörda.
Små object, exempelvis små grenar eller grus så kommer den att köra äver och grenarna kan bli förstörda och smågrus brukar ligga så långt ned under gräsnivån att de inte märks alls.

Jag rekommenderar att du pratar med en kunnig handlare och att du joinar FB gruppen "Vi som har en Husqvarna Automower" sjuuukt mycket bra info, råd, tips och hjälp där.
https://www.facebook.com/groups/414001655334282/

Och slutligen, med en så stor tomt så skulle jag rekommendera att du tar hjälp med installationen. Särskilt när det är första gången så sparar du mycket tid, huvudbry och problem.

// Har kört Automower i 8 år, 2 olika hus/tomter.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Robiban:

Jag med familj kommer snart flytta in i ett hus med ganska stor gräsmatta, ca 3500kvm, gräsmattan i sig är ingen jättebesvärlig sak utan lutar lätt och nåt träd/buske här och där men alltså ingen berg och dalbana. Det blir våran första villa och vi har ingen tidigare erfarenhet av att välja trädgårdsredskap, gräsklippare i det här fallet. Vi väljer mellan åk och robotgtäsklippare.

Robot känns ju bäst då man slipper klippa själv, mindre underhåll och service men kommer den behöva klippa 24/7 på en så stor yta? Kommer med ganska stor sannolikhet välja en automower 440 och den ska ju klara upp till 4000kvm men man kanske inte vill att den ska köra 100% av tiden då den inte laddas? Hur hanterar den eventuella grenar/stenar på mattan?

Vad är era erfarenheter i ämnet? Någon som testat båda varianterna och kan hjälpa till i valet?

Står i exakt samma sits själv och kommer nog att skaffa en självgående Klippo med hondamotor.
Mina föräldrar har den och den går och går år ut och år in och startar alltid. Enda gången den inte startade var tydligen då dom tippade den kraftigt vilket också manualen avrådde ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Helt klart en Husqvarna robotklippare.
Är 3500kvm "riktiga" gräsmatteytor eller tomtstorleken? Har man typ en 3500kvm tomt, minus hus, minus altan, minus garage, minuts garageuppfart, minus biytor som man kanske inte kommer klippa, etc etc. Så blir det kanske inte mer än 3000kvm kvar och då kommer en 440 att funka.
Men om du verkligen har 3500kvm gräsmatta så skulle jag nog sikta på en 450x istället för att dels få lite längre livslängd på klipparen då den inte behöver gå hela tiden och för att den inte ska behöva gå dygnet runt.

Jag hade personligen gått på 450X utan tvekan, men det är så klart en ekonomisk fråga då den är dyrare och flyttar man till hus så burkar man ha en jäkla massa utgifter redan.
Sen beror det också på vilken typ av gräs man har, hur snabbt det växer, hur mycket man vattnar, regnar osv. Jag tycker det är mysigt när klipparen kommer åkande och kan stå/sitta en brand stund och bara titta på "Frank" när han åker runt så jag brukar schemalägga att den ska gå på tider när vi är hemma. Men har man barn som leker på tomten så vill man mest troligen att klipparen går på natten. Inte för att barnen skulle skadas utan för att ingen ska ramla över klipparen eller att den ska köra över och förstöra leksaker osv.
Stora object (sten/gren/leksaker) som den kör på, ja då kommer krocksensorn att göra så den åker en annan väg.
Något mindre objekt, då finns det risk för att den "klättrar" upp på dem och antingen förstör objektet med knivarna, eller att knivarna blir förstörda.
Små object, exempelvis små grenar eller grus så kommer den att köra äver och grenarna kan bli förstörda och smågrus brukar ligga så långt ned under gräsnivån att de inte märks alls.

Jag rekommenderar att du pratar med en kunnig handlare och att du joinar FB gruppen "Vi som har en Husqvarna Automower" sjuuukt mycket bra info, råd, tips och hjälp där.
https://www.facebook.com/groups/414001655334282/

Och slutligen, med en så stor tomt så skulle jag rekommendera att du tar hjälp med installationen. Särskilt när det är första gången så sparar du mycket tid, huvudbry och problem.

// Har kört Automower i 8 år, 2 olika hus/tomter.

Tomten är 3800ish totalt, det kanske är lite mindre än 3500kvm gräs men inte så lågt som 3000, låt oss säga 3250 ;).

Men om man tittar på specen ska ju 440 ha längre batteritid och samma klippbredd som 450x, åtminstone hade en hemsida listat det. Plus att man får med en husqvarna batteritrimmer om man köper 440 nu vilket lockar.

Tack för svaren, ska absolut kika in på facebook. Det finns dessvärre ingen lokal återförsäljare av automower här i sundsvall, det hade känts mycket bättre så det för att man tvekar lite också.

Skrivet av anon179202:

Står i exakt samma sits själv och kommer nog att skaffa en självgående Klippo med hondamotor.
Mina föräldrar har den och den går och går år ut och år in och startar alltid. Enda gången den inte startade var tydligen då dom tippade den kraftigt vilket också manualen avrådde ifrån.

Nja det är lite för stort för en gå-bakom-klippare, inte för att det är för jobbigt utan det tar för mycket tid. Kan man slippa någon del av trädgårdsarbetet gör man det gärna, mer tid till grill och rom och cola

Permalänk
Medlem

Jag har 3000m2 gräsmatta, och hade jag inta haft så djävulskt kuperat och mycket hinder så hade jag kört robot. Körde en självdrivande gå-bakomklippare förut, det tar en hel del tid (ca 2timmar) vilket gör att man inte gör det så ofta som det behövs. Nu kör jag med en åkgräsklippare vilket halverat tiden, men det finns annat att lägga tiden på än att klippa gräset.

Så om tomten tillåter det, robot. Alt 2 åkgräsklippare.

Ps. Det tar lite tid att montera alla kablar och dylikt men när det är gjort så är det gjort.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Så länge det är öppna ytor och inga trånga passager är det nog inga strul med en robotklippare. Man får se till att mattan är hyfsat jämn och fin så man inte har några ställen den kör fast heller. Sedan får man nog ha en vanlig klippare också när roboten är trasig, för är det för långt klarar den inte att komma tillbaka in i matchen. Fast då kan man ju låna någon bekants.

Permalänk
Medlem

Robotklippare är grymt bra, kör på en sådan. Tyvärr kan det dock stryka med en och annan igelkott. Men annars så funkar de kanon förutsatt att den är rätt dimensionerad.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Har åkbar gräsklippare idag. Hade jag köpt nytt (när jag köper nytt) blir det högst troligt en robot. Dels för att man får tid över till annat. Man sparar även pengar på dyr bensin, om man har en äldre modell som jag har.

Gräsmattan kommer bli som en golfgreen med en robot, då den klipper ständigt och gräset blir som fin gödning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Var/hur ligger huset?
Ligger lite ensligt och inte typ en standard villatomt i centrum så kan man väga in att din ev åkgräsklippare även kan agera snöplog etc via extra-prylar du kan köpa till.

Permalänk
Medlem

Skulle titta på Honda's robotgräsklippare. Den verkar riktigt fin! Tydligen också säkrare för både igelkottar och andra. Dessutom knivblad som inte splittras om de går emot något hårt. Inte kul att ha knivrester i gräsmattan...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Står i exakt samma sits själv och kommer nog att skaffa en självgående Klippo med hondamotor.
Mina föräldrar har den och den går och går år ut och år in och startar alltid. Enda gången den inte startade var tydligen då dom tippade den kraftigt vilket också manualen avrådde ifrån.

Klippo är ju helt feldesignad. Att motorn stannar när man släpper gasen är ju kasst. Iaf om man vant sig vid klippare som går på "tomgång" istället om man släpper gasreglaget.

Men jag ser ingen anledning att köpa något annat än robot om det inte är absurt stora ytor som en robot inte fixar eller något annat fel på tomten som gör att det fungerar dåligt.

Jag hade nog i och för sig aldrig valt att ha så mycket gräsmatta till att börja med. Blomsteräng som slås någon gång om året är mindre jobb och ser trevligt ut.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Tomten är en ganska "vanlig" tomt, lite träd, nån buske, ett förråd och en damm, så lite "öar" blir det ju. Men jag tror det blir en automower 450x om lokala handlaren kan matcha internetbutikerna i pris.

Permalänk
Avstängd

3,5K kvm är förvisso en ganska stor tomt men jag har en tomt av liknande storlek men jag drar faktiskt runt med en handdriven Klippo maskin. Skulle aldrig få för mig att sätta min fot på ett gym eller annan motionsinrättning utan jag får hyfsat bra motion genom att vandra runt med min motorklippare under vår-, sommar- och höst.

Btw, glöm inte byte av motorolja med jämna mellanrum!

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Medlem

@Bocken Bruse: problemet är att jag inte har lust att lägga ner tiden det tar. Det blir som en extra arbetsdag i veckan och lägger hellre den tiden på annat

Permalänk
Hedersmedlem

Och hur gick det med gräsklipparvalet?
Hos föräldrarna installerades en Husqvarna AM 430X i juni, räknat fram att det är runt 2400 kvm rätt komplex trädgård. Är också med i nämnda FB-grupp och läst på mycket innan och efter köpet.

Och lite allmänna tankar, även om du nu kanske vet detta efter ett eget köp;
AM 440 tror jag definitivt skulle klara det men för att hinna med behöver den köra längre tid av dygnet. Allra helst kör man bara när det är torrt för att de inte ska se ut som sjömonster undertill men måste man så måste man.
Alla i 400-serien har samma chassi (alltså under krock-kåpan), antalet/storleken på batterierna som skiljer och att 450X har AM Connect för internetuppkoppling, de andra får extrautrustas med det. 450X kör också snabbare genom att den har ultraljudssensorer så den "vågar" köra snabbare då det inte blir så kraftiga krockar. Man får räkna in det, har man bestämt sig för AM Connect-tillbehöret så minskar ju prisgapet till 450X från dem andra med 2000 kr.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joakim1024:

Skulle titta på Honda's robotgräsklippare. Den verkar riktigt fin! Tydligen också säkrare för både igelkottar och andra. Dessutom knivblad som inte splittras om de går emot något hårt. Inte kul att ha knivrester i gräsmattan...

Både Honda och Husqvarna använder rakbladsknivar som viker undan om de slår i något. Överlägset för robotsgräsklippare jämfört med vissa som arbetar som förminskade bensinmotorgräsklippare med fasta stora knivar. Vilket jag tror är de som orsakar skadorna på de (få) igelkotteolyckor som sker. I nämnda Automower-grupp har det frågats (och numera förbjudet för det blir aggressiv pajkastning), några få av tusentals medlemmar som varit med om att klipparen skadat igelkottar. Bl.a. brukar djurvännerna (som nog inte har robotgräsklippare) alltid förespråka att inte köra den på natten men bland fallen så skedde det olyckor även när det var ljust.
Vet man av att det bor igelkottar i trakten kan man väl välja hur försiktigt man vill köra den. Hos föräldrarna finns det inga alls så klipparen får gå tidigt & sent om det behövs.
Också välidgt sällsynt att någon fått sin kniv splittrad. Böjd och skev osv. händer. Ett bra trick är att fästa starka magneter i klipparen, eftersom den kör över alla områden så kommer den förr eller senare passera över ev. metallsplitter och förhoppningsvis fånga upp det. På Husqvarna kan man fästa någon pinne som är ledbar vid handtaget så den hänger ner på gräset och ha neodymmagneter med hål i fästa på den. Folk hittar mest gammal rostig spik etc. så det gör ju nytta.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rattnalle:

[...]
Men jag ser ingen anledning att köpa något annat än robot om det inte är absurt stora ytor som en robot inte fixar eller något annat fel på tomten som gör att det fungerar dåligt.
[...]

Det finns robotar för de stora ytorna med, t.ex. Ambrogio L400 Elite för 30 000 kvm (3 ha). Men man får ju ett stor problem också om en sådan gör sönder och är trasig under en lite för lång tid...

Bærheim golfpark i Norge köpte i år in 64 st. klippare av AM 450X-modellen (Husqvarnas största). Verkade ju väldigt knasigt med konsumentprylar...Men nästa år kommer Husqvarna med 500-serien. Allas Husqvarnaprodukter ska gå mellan 100- till 500-serier där de senare är de mest professionella. Nya modellerna 520 och 550 verkar ha samma chassi undertill (men snyggt röda) som 420 och 450X men det nya är att de bara har start/stopp-knapp. Resten sköts via fjärrstyrning med något fleetmanagementsystem så man inte behöver konfigurera varje klippare manuellt. Så de här 450X var väl troligen under-cover med ny mjukvara för uttestning.
Går någon av 64 st maskiner sönder lär det väl vara möjligt att släppa in grannmaskin att hjälpa till för man har ju en viss överkapacitet. Golfbanan blir inte ful medans reparation/service utförs.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG