Permalänk
Medlem

Nvidia i Arch Linux

Har lite problem med grafikinställningar i mitt nyinstallerade Arch Linux. Började få mer och mer problem med mitt försök #1 då jag körde in nouveau, så jag började om helt och hållet och installerade xorg med valet nvidia-340-xx, kunde ju välja även libglvnd eller nvidia-304-xx, så vilken borde jag egentligen ta? Har två grafikkort i datorn, ett GTX670 och ett GTX1070 som båda har var sin skärm kopplad till sig i DVI-D-porten (QNIX-skärmar som jag kör överklockade i 96Hz).

Så min fråga är tvådelad - vad ska jag installera med xorg, och vilka drivrutinspaket behöver jag installera för mina kort?
Och hur får jag till ett extended desktop över båda skärmarna? Har bara lyckats krascha xorg för det mesta när jag försökt få igång den andra skärmen.

Permalänk
Medlem

Börja med att inte använda installers för Arch om du inte vet vad de gör, och gör du det ändå så referera inte till det som Arch Linux, utan referera till den installer du använt (så stiger chansen att du kan få adekvat hjälp). Därefter konsulterar du https://wiki.archlinux.org/index.php/Xorg#Installation samt https://wiki.archlinux.org/index.php/NVIDIA.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Börja med att inte använda installers för Arch om du inte vet vad de gör, och gör du det ändå så referera inte till det som Arch Linux, utan referera till den installer du använt (så stiger chansen att du kan få adekvat hjälp). Därefter konsulterar du https://wiki.archlinux.org/index.php/Xorg#Installation samt https://wiki.archlinux.org/index.php/NVIDIA.

Jag ska dubbelkolla i wikin, men vart har du fått för dig att jag använt en installer?
Har installerat Arch och inget annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

så jag började om helt och hållet och installerade xorg med valet nvidia-340-xx, kunde ju välja även libglvnd eller nvidia-304-xx, så vilken borde jag egentligen ta?

Ingen av dem, dina kort är så pass nya att du bara behöver installera nvidia-paketet, och eventuellt lib32-nvidia-utils om du behöver. nvidia-304 och nvidia-340 är till för äldre kort som inte längre stöds i de senaste drivrutinerna.

För att få till två skärmar så är jag osäker på om du behöver göra någonting, det kan fungera automagiskt. Annars finns det många olika sätt att automatiskt generera en konfigurationsfil, se Arch-wikin.

Tillägg: Att du har två grafikkort krånglar till det en del verkar det som, för NVIDIAs TwinView verkar inte ha stöd för att kombinera flera grafikkort så som du vill göra. Du måste använda Xinerama istället, se wikin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ingen av dem, dina kort är så pass nya att du bara behöver installera nvidia-paketet, och eventuellt lib32-nvidia-utils om du behöver. nvidia-304 och nvidia-340 är till för äldre kort som inte längre stöds i de senaste drivrutinerna.

För att få till två skärmar så är jag osäker på om du behöver göra någonting, det kan fungera automagiskt. Annars finns det många olika sätt att automatiskt generera en konfigurationsfil, se Arch-wikin.

Tillägg: Att du har två grafikkort krånglar till det en del verkar det som, för NVIDIAs TwinView verkar inte ha stöd för att kombinera flera grafikkort så som du vill göra. Du måste använda Xinerama istället, se wikin.

Okej, jag har installerat nvidia-paketet men lib32-nvidia-utils hittas inte av pacman, har både multilib och AUR igång. Det fungerar inte automagiskt, systemet hittar inte min andra skärm.

Output från lspci | grep VGA:

01:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation GP104 [GeForce GTX 1070] (rev a1) 02:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation GK104 [GeForce GTX 670] (rev a1)

xrandr:

Screen 0: minimum 8 x 8, current 2560 x 1440, maximum 32767 x 32767 DVI-D-0 connected 2560x1440+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 597mm x 336mm 2560x1440 59.95*+ HDMI-0 disconnected (normal left inverted right x axis y axis) HDMI-1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis) DP-0 disconnected (normal left inverted right x axis y axis) DP-1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis) DP-2 disconnected (normal left inverted right x axis y axis) DP-3 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

xrandr --listproviders:

Providers: number : 1 Provider 0: id: 0x1b9 cap: 0x1, Source Output crtcs: 4 outputs: 7 associated providers: 0 name:NVIDIA-0

Såattehhh... what to do?
Har ingen xorg.conf eller några conf-filer som rör skärmar i /etc/X11 heller.

Permalänk
Medlem

Vad hittar du om du kör programmet 'nvidia-settings' ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Vad hittar du om du kör programmet 'nvidia-settings' ?

Hittade igen nvidia-settings och har kört inställningar där, så nu är jag ett steg närmare det jag vill ha.
Har fått igång båda skärmarna så att jag har skrivbord, men det är inte ett "extended" skrivbord över båda, utan de visar samma skrivbord och det går inte att flytta fönster mellan dom. Däremot går det att "gå över" till andra skärmen med muspekaren och göra annat där. Det är alltså två separata skärmar så att säga.

Hur får jag skrivbordet att sträcka sig över båda skärmarna? Provade att kryssa i "Xinerama", men då kraschar xorg så fort jag försöker starta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

[...]vart har du fått för dig att jag använt en installer?

Uttryck såsom "installerade xorg med valet nvidia-340-xx" och "kunde ju välja" pekar onekligen mot just någon form av installer/script. Missförstå mig rätt, inget fel med scripts (snarare tvärtom), men man ska veta vad de gör om man använder dem.

Uppenbart är att du inte följt wikin i vart fall då 1a) du vet vilka grafikkort du har, och 1b) du har valt paket i direkt strid med vad som står i wikin gällande just aktuella grafikkort, 2) det mesta av dina frågor i trådstarten har svar i wikin.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Uttryck såsom "installerade xorg med valet nvidia-340-xx" och "kunde ju välja" pekar onekligen mot just någon form av installer/script. Missförstå mig rätt, inget fel med scripts (snarare tvärtom), men man ska veta vad de gör om man använder dem.

Uppenbart är att du inte följt wikin i vart fall då 1a) du vet vilka grafikkort du har, och 1b) du har valt paket i direkt strid med vad som står i wikin gällande just aktuella grafikkort, 2) det mesta av dina frågor i trådstarten har svar i wikin.

När man installerar xorg-server/xorg-server-utils/xorg-xinit får man valet att välja ett av dessa tre: 1) libglvnd 2) nvidia-304-xx 3) nvidia-340-xx... Därav min första fråga, har inget med någon Arch-installer att göra. Man får rätt många val även när man installerar vanliga Arch också.

Nej jag har uppenbarligen inte lyckats följa wikin i det här fallet, blandade ihop instruktionerna för xorg och nvidia, men nu är jag någorlunda på banan. Dock har jag fortfarande inte löst hur man får till ett extended desktop vilket verkar vara problematiskt även med nvidias kontrollpanel.

Permalänk

Varför har du 2 grafikkort o inte bara ett ? Det brukar funka perfekt i linux med 2 skärmar från 1 grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Varför har du 2 grafikkort o inte bara ett ? Det brukar funka perfekt i linux med 2 skärmar från 1 grafikkort.

För att jag bara har en dual link DVI-port per kort - det behövs för att överklocka mina skärmar, och för att jag kör med PhysX när jag är i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

När man installerar xorg-server/xorg-server-utils/xorg-xinit får man valet att välja ett av dessa tre: 1) libglvnd 2) nvidia-304-xx 3) nvidia-340-xx... Därav min första fråga, har inget med någon Arch-installer att göra. Man får rätt många val även när man installerar vanliga Arch också.

Kan inte dra mig till minnes att jag behövt göra det valet när jag dragit in xorg + nvidia, och då 304/340-serierna av drivare väl främst är legacy/lts så ja ... Och många val? Visst, man måste göra det aktiva valet av explicit installerade paket, men särskilt många interaktivt tillfrågade val kan jag inte påstå att man behöver göra.

Hur som haver, ber om ursäkt för "påhoppet".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Nu har jag meckat ett par timmar till, men jag får inte till extended desktop över två skärmar med separata grafikkort.
Det verkar av vad jag kunnat läsa mig till att Xinerama är trasigt, vilket göra att xorg kraschar, det är ju rätt problematiskt.

Min config som jag försöker med nu för att ha endast en X screen enligt: https://www.martineve.com/2014/04/15/enabling-a-triple-head-3...
Får bara ena skärmen (den till GTX1070 att starta med configen nedan.)

Section "ServerLayout" Identifier "Layout0" Screen 0 "Screen0" EndSection Section "Monitor" # HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid Identifier "Monitor0" VendorName "QNIX" ModelName "QX2710" # HorizSync 88.8 - 88.8 # VertRefresh 60.0 Option "DPMS" EndSection Section "Monitor" # HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid Identifier "Monitor1" VendorName "QNIX" ModelName "QX2710" # HorizSync 88.8 - 88.8 # VertRefresh 60.0 Option "DPMS" EndSection Section "Device" Identifier "Device0" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "GeForce GTX 1070" BusID "PCI:1:0:0" EndSection Section "Device" Identifier "Device1" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "GeForce GTX 670" BusID "PCI:2:0:0" EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "Device0" Monitor "Monitor0" DefaultDepth 24 Option "Stereo" "0" Option "MultiGPU" "on" Option "SLI" "on" Option "SLIMosaic" "True" Option "BaseMosaic" "True" Option "MetaModes" "GPU-0.DFP-0: 2560x1440+0+0, GPU-1.DFP-0: 2560x1440+2560+0" SubSection "Display" Depth 24 EndSubSection EndSection

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Nu har jag meckat ett par timmar till, men jag får inte till extended desktop över två skärmar med separata grafikkort.
Det verkar av vad jag kunnat läsa mig till att Xinerama är trasigt, vilket göra att xorg kraschar, det är ju rätt problematiskt.

Min config som jag försöker med nu för att ha endast en X screen enligt: https://www.martineve.com/2014/04/15/enabling-a-triple-head-3...
Får bara ena skärmen (den till GTX1070 att starta med configen nedan.)

Section "ServerLayout" Identifier "Layout0" Screen 0 "Screen0" EndSection Section "Monitor" # HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid Identifier "Monitor0" VendorName "QNIX" ModelName "QX2710" # HorizSync 88.8 - 88.8 # VertRefresh 60.0 Option "DPMS" EndSection Section "Monitor" # HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid Identifier "Monitor1" VendorName "QNIX" ModelName "QX2710" # HorizSync 88.8 - 88.8 # VertRefresh 60.0 Option "DPMS" EndSection Section "Device" Identifier "Device0" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "GeForce GTX 1070" BusID "PCI:1:0:0" EndSection Section "Device" Identifier "Device1" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "GeForce GTX 670" BusID "PCI:2:0:0" EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "Device0" Monitor "Monitor0" DefaultDepth 24 Option "Stereo" "0" Option "MultiGPU" "on" Option "SLI" "on" Option "SLIMosaic" "True" Option "BaseMosaic" "True" Option "MetaModes" "GPU-0.DFP-0: 2560x1440+0+0, GPU-1.DFP-0: 2560x1440+2560+0" SubSection "Display" Depth 24 EndSubSection EndSection

Hör med forumet: https://bbs.archlinux.org
Säkert en och annan där med dubbla skärmar

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K