Stuttering / microfreezes även efter ominst. Win10 (7700K, 1080 etc)

Permalänk
Medlem

Stuttering / microfreezes även efter ominst. Win10 (7700K, 1080 etc)

Hej,

Lider av extremt jobbiga, periodiska stutterings... Dessa kan ske randomly när som, säg en-tre gånger var kvart och händer oavsett aktivitet (spel, browsing) men gissar på att de framkallas mer vid gaming. Det som sker är att skärm + ljud verkar frysa i cirka en tiondels sekund innan allt återgår till det normala (om jag rör runt musen under frysningen kommer den vara placerad där den bör vara trots frysningen), men det händer även att frysningarna håller i upp till 2 sekunder vilket total förstör my gamingexperience...

Misstänkte till en början min HDD pga dess RPM @ 5400 men det bör inte stämma då spelen körs på SSD:n?

CPU: 7700k (ej klockad, max vcore spikar 1.312V, temperaturer max 70C vid gamingload)
MB: MSI Krait Gaming 3X
PSU: RM750x
RAM: Corsair LPX 2x8, 3200Mhz (XMP ej påslaget, så körs på 2133)
SDD: WD Green 240gb
HDD: WD Red Nas 3TB @ 5400 RPM
GPU: ASUS 1080 A8G (egen fläktkurva så max 65C vid gamingload)

Jag har testat:

  • Formatering --> Ominstallation av Windows 10

  • BIOS och drivers updaterade till senaste versioner

  • Offset mode -0.050 (nog inte relevant men aja)

  • Om-monterat kylare (Be quiet pure rock) samt ny kylpasta

Jag har inte testat att byta ut några delar men får nog göra det snart... Innan jag lägger mig tänker jag även köra memtest på minnena så får vi se vart det leder, men hoppas innerligt att någon kanske har en misstanke om vad som kan vara fel här? Driver mig smått till vansinne...

Stort tack på förhand för all form av input!
Mvh Anthony

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem

Ska du inte ta reda på vad det är före du börjar med åtgärder?

Annars blir det lite "Bilen går lite hackigt så jag har testat att byta ratt, satt på nya hjul fram och fyllt på spolarvätska". Massa åtgärder (som förvisso kan magiskt rätta till fel) men utan någon direkt tanke bakom just varför.

Ser du inget i taskmanager som drar CPU/kraft när det här händer så är det skvaller om att det är hårdvarueinterupts (normalt; disk, nätverkskort, grafikkort och liknande) som stjäl processorkraft för det du ser (window manager med mus, fysikberäkningar i spel, nätverkskod osv). Detta kan du isf verifiera med andra verktyg.

Här är lite verktyg som kan hjälpa dig.
https://serverfault.com/questions/104131/how-can-i-find-out-w...
https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/processmonit...
https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/processexplo...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk

Jag ber om ursäkt för det extremt sena svaret! Har varit en massa strul här hemma med plugg osv,

Tack för länkarna - jag har kollat in dem och det tycks inte vara någon tydlig interrupt under inspelningarna:

Dold text

Latencymon har i vissa lagg-perioder klagat, andra inte... bifogad bild i Afterburner visar på tydliga drops i klocks som direkt matchar tidpunkten där laggen uppstår. Tänkte även kolla hur det står till med HDDn under laggen...

Tack på förhand för ytterligare hjälp!

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem

Kan du möjligen ha samma som en kompis till mig hade "Memory Leak"?

Efter att han ändrade och gjorde som filmen går i steg för steg så försvann alla stuttering och problem för honom.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Kan du möjligen ha samma som en kompis till mig hade "Memory Leak"?

https://www.youtube.com/watch?v=7_yv-sZxub4

Efter att han ändrade och gjorde som filmen går i steg för steg så försvann alla stuttering och problem för honom.

Hej och tack för ditt tips! Fungerade tyvärr inte

Visa signatur

c'est la baguette