Permalänk

problem med usb3 kontrollerkort

köpte ett nytt usb3 pcie kontrollerkort till datorn. hade ett tidigare med 2 portar och detta har 4. visste inte om jag skulle avinstallera något först innan jag kopplade in det nya kortet och då jag inte fattade vad jag i så fall skulle avinstallera så lät jag det vara.

pluggade ur det gamla och in med det nya och när jag startade upp windows(10) så kom det inte upp något meddelande om att ny maskinvara har hittats eller att ny drivis har installerats.

provade att koppla in en extern hårddisk på kortet och disken dök upp i alla fall så jag använde inte dom medföljande drivisarna på skivan.

idag när jag skulle kopiera över lite filer mellan ett par externa diskar kopplade på usb3 kortet så kom det upp nått meddelande om att källan inte hittas. jag kollade i utforskaren och ingen av dom externa diskarna syns där just nu.

under enhetshanteraren ser det ut så här för usb3 kortet
http://imgur.com/a/Wwnxw
vad gör jag?

Permalänk
Medlem

edit: skrev fel

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

? jag lät windows söka efter nu drivrutin och det står att jag har senaste.
nu då?

Permalänk
Medlem

@Spac3man:

Drivers är inte samma sak som firmware. Windows 8 och senare kör egna generic drivers för Usb3.
Testa att avinstallera enheten, låt Windows hitta den igen, se om det löser problemet.

I annat fall kan det vara en kompabilitetsgrej, testa annan pci-e port, testa kortet i en annan burk samt kolla om kortet har senaste firmware.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

@Spac3man:

Drivers är inte samma sak som firmware. Windows 8 och senare kör egna generic drivers för Usb3.
Testa att avinstallera enheten, låt Windows hitta den igen, se om det löser problemet.

I annat fall kan det vara en kompabilitetsgrej, testa annan pci-e port, testa kortet i en annan burk samt kolla om kortet har senaste firmware.

ok ska prova. men kan det ha nått att göra med att jag inte avinstallera något för det usb3 kort jag hade ikopplat innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

ok ska prova. men kan det ha nått att göra med att jag inte avinstallera något för det usb3 kort jag hade ikopplat innan?

Ska inte spela ngn roll, W10 behöver inga 3:e-parts drivisar för USB.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Ska inte spela ngn roll, W10 behöver inga 3:e-parts drivisar för USB.

nähä ok. jag testade att avinstallera enheten och startade om datorn. startade sen en extern hdd ikopplad på kortet och den gick igång och dök upp i windows.
provade att kopiera över en fil från extern till min interna disk och det gick men sen när jag startade en annan extern disk och startade kopiering av samma fil från en extern till en annan extern så fick jag upp felet igen och diskarna försvann från utforskaren.

hur kollar jag att kortet har senaste firmwire då? tänkte börja med det

Permalänk
Medlem

@Spac3man: Ibland kan du kolla fw men 3:e-partsprogram, typ Aida64.
Alternativt om du hämtar senaste fw från Via och kör det borde den meddela.
Oavsett, kan det vara så att kortet har en molex strömkontakt som ska kopplas in.
Funkar det bra med bara en disk inkopplad så får du väl köra med 1 åt gången.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

@Spac3man: Ibland kan du kolla fw men 3:e-partsprogram, typ Aida64.
Alternativt om du hämtar senaste fw från Via och kör det borde den meddela.
Oavsett, kan det vara så att kortet har en molex strömkontakt som ska kopplas in.
Funkar det bra med bara en disk inkopplad så får du väl köra med 1 åt gången.

lite uppdatering då:
det spelar ingen roll om jag har 1 eller flera externa diskar startade samtidigt utan det är bara min externa med 2st enheter i som det blir så här med, dom andra har jag inget problem med alls.

jag testade att koppla in mitt förra usb3-kort och sen kopiera till enheten med 2 hdd igen. det blev inte samma sak men kopiering gick väldigt segt istället, ca 10 mb/s.
jag provade att byta plats på diskarna i 2hdd enheten och efter det så funkade det bra..skumt.

just nu kör jag med det senast inköpta usb3-kortet igen. oftast funkar det bra att kopiera filer till den men ibland när jag startar igång 2hdd-enheten så tar det lång tid innan enheten dyker upp i windows, då vet jag att kopiering till den kommer strula och då starta jag bara om den.

så då bode det väll vara något knas med själva 2hdd-enheten? antingen med enheten i sig eller nått kompabilitets-problem mot min dator eller så?
har provat att byta plats på mina diskar och det är just bara med 2hdd-enheten som detta problem uppstår.

nått jag kan testa att ladda ner och installera till enheten eller är det bästa att köpa nått annat?

enheten jag har är denna btw: http://www.ebay.com/itm/151369054695

Permalänk
Medlem

Somliga sådana USB- kort måste man koppla in extra strömförsörjning till någon kontakt på kortet - är det gjort ??

Är det USB3-diskar av 2.5" typ så vill de ha en del ström och sätter man två dito 3.5" så kan det bli slagsmål om dessa och diskarna försvinner i win om inte strömmatningen är förstärkt.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Somliga sådana USB- kort måste man koppla in extra strömförsörjning till någon kontakt på kortet - är det gjort ??

Är det USB3-diskar av 2.5" typ så vill de ha en del ström och sätter man två dito 3.5" så kan det bli slagsmål om dessa och diskarna försvinner i win om inte strömmatningen är förstärkt.

självklart är strömmen inkopplad till kortet annars hade det ju inte gått igång över huvud taget

Permalänk
Medlem

Själv hade jag en sådan som fungerade utan - men inte bra med mer än en 2.5" disk och med ungefär samma issue som du har, tills spänningssladden kopplades in - därav inlägget.

Ibland är orsakerna av 'idiotisk/långsökt och av fysisk karaktär', det är bra att ta dem först innan man börja dribbla med filer, drivrutiner och kanske installera om hela OS till ingen nytta...

Ingen OS-ominstallation biter på en dåligt intryckt kontakt hur mycket man än önskar...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Själv hade jag en sådan som fungerade utan - men inte bra med mer än en 2.5" disk och med ungefär samma issue som du har, tills spänningssladden kopplades in - därav inlägget.

Ibland är orsakerna av 'idiotisk/långsökt och av fysisk karaktär', det är bra att ta dem först innan man börja dribbla med filer, drivrutiner och kanske installera om hela OS till ingen nytta...

Ingen OS-ominstallation biter på en dåligt intryckt kontakt hur mycket man än önskar...

ok men allt är kopplat som det ska. så vad göra?

Permalänk

då har jag kpt ett nytt usb3 kort. det funkar men ibland strular det med överföringshastigheten och att jag inte kan köra säker borttagning av disk. eftersom jag kör windows 10 så installeras drivrutinen till kortet automatiskt. jag har med en skiva med drivrutin men den går inte att installera om jag tar bort den som windows installerat åt mig innan, får upp meddelandet att windows inte hittar hårdvaran. om jag startar om datorn och låter windows installera drivrutinen automatiskt igen så kan jag efter det installera den jag har på skivan men när jag sen kollar i enhetshanteraren så står det att jag fortfarande har samma version som windows installerat.

vad gör jag för fel?

Permalänk
Rekordmedlem

Hur strömförsörjer du diskarna ? Du har inte svarat på frågan om de har egen nätdel eller inte bara att du anslutit ström till kontrollerkortet, själv skulle jag aldrig lita på att annat än endast EN laptopdisk skulle orka drivas via usb, diskar ska anslutas med egen nätdel och det gäller även en del donglar, usb ska helst bara överföra data och inte strömförsörja datatillbehör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur strömförsörjer du diskarna ? Du har inte svarat på frågan om de har egen nätdel eller inte bara att du anslutit ström till kontrollerkortet, själv skulle jag aldrig lita på att annat än endast EN laptopdisk skulle orka drivas via usb, diskar ska anslutas med egen nätdel och det gäller även en del donglar, usb ska helst bara överföra data och inte strömförsörja datatillbehör.

det är externa 3.5 diskar med egen ström. usb3 kortet har också egen ström från nätagget i form av en sataströmkabel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

det är externa 3.5 diskar med egen ström. usb3 kortet har också egen ström från nätagget i form av en sataströmkabel

Ok, funkar diskarna om du ansluter direkt till moderkortet och/eller via usb 2 ? Funkar de på en annan dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ok, funkar diskarna om du ansluter direkt till moderkortet och/eller via usb 2 ? Funkar de på en annan dator ?

ja på alla 3 punkter..och det blev aldrig så här med mitt 2-portars ubs3-kort

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

ja på alla 3 punkter..och det blev aldrig så här med mitt 2-portars ubs3-kort

Skumt, du ska kanske prova att kolla firmwares för allt, installera om drivrutiner manuellt och kanke även installera om win.
Du borde också prova att köra med linux och se om det funkar där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Skumt, du ska kanske prova att kolla firmwares för allt, installera om drivrutiner manuellt och kanke även installera om win.
Du borde också prova att köra med linux och se om det funkar där.

1. men eftersom det funkade bra med mitt förra kort så borde det väll inte vara windows som krånglar?

2. kolla firmwires?

3. installera om drivrutiner? vilka drivrutiner menar du? den till usb3 kortet går inte att installera, windows verkar blockera den jag har på skiva för att den är äldre än den windows installerat automatiskt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

1. men eftersom det funkade bra med mitt förra kort så borde det väll inte vara windows som krånglar?

2. kolla firmwires?

3. installera om drivrutiner? vilka drivrutiner menar du? den till usb3 kortet går inte att installera, windows verkar blockera den jag har på skiva för att den är äldre än den windows installerat automatiskt

Det kan vara nått mjukvarufel som uppstått pga att du bytte kontroller och win klarar inte av att uppdatera allt själv bara för att det inte larmar grafikdrivers är ett vanligare exempel på det men det lär gå att uppdatera en usbkontroller manuellt också om det är problem, annars är det bra att testa med tex en livelinux för att kolla om det är hård eller mjukvarufel och ev ominstallation av win. ominstallation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.