Ny strömsnål linux-server hemma för Fil, Plex, owncloud o lite annat smått

Permalänk

Ny strömsnål linux-server hemma för Fil, Plex, owncloud o lite annat smått

Hej ! Har en server med Celeron G550 o 5 diskar (green) och nu behöver jag mer kräm (för transcoding framförallt). Frågan är om jag ska bygga om eller sikta på ny CPU enbart. Vad rekommenderar ni och vilken CPU ger mest prestanda med minst strömfootprint på 1155 sockeln ?

Om jag bygger ny (vill ha kvar låda och diskar): Vad ska jag då satsa på (moderkort, cpu). Har för mig jag har mini itx format på moderkortet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av beetlezap:

Hej ! Har en server med Celeron G550 o 5 diskar (green) och nu behöver jag mer kräm (för transcoding framförallt). Frågan är om jag ska bygga om eller sikta på ny CPU enbart. Vad rekommenderar ni och vilken CPU ger mest prestanda med minst strömfootprint på 1155 sockeln ?

Om jag bygger ny (vill ha kvar låda och diskar): Vad ska jag då satsa på (moderkort, cpu). Har för mig jag har mini itx format på moderkortet

Är det enbart CPU du behöver skulle jag nog leta reda på en billig i5/i7:a

Permalänk
Medlem

Beroende på om ditt moderkort stöder det, så kan även en beggad Xeon vara nåt Brukar dyka upp på ggsp.se

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Är det enbart CPU du behöver skulle jag nog leta reda på en billig i5/i7:a

Har kollat runt på 1155 kompatibla och det finns en hel del. Frågan är vilken som ger tillräckligt med kräm för plex 2 användare ca 4000 passmark rekommenderat men samtidigt har väldigt lite strömkrav...

Skrivet av pwntato:

Beroende på om ditt moderkort stöder det, så kan även en beggad Xeon vara nåt Brukar dyka upp på ggsp.se

Harl aldrig ens brytt mig om XEON familjen för nästan allt har varit så dj-a dyrt...men nu verkar det som man kan hitta billiga CPUer och moderkort. Vad är det man ska sikta på (behöver 6xSATA minst) på moderkortet. Gissar att mitt nuvaranda inte stödjer xeon. Nån speciell xeon som är tänkt att vara lågenergi ?

Permalänk
Medlem

Intels växellåda skalar ner bra. Det är knappt märkbar strömskillnad på värstingen och någon så kallad strömsnål på tomgång INOM samma sockel. Till och med att de dyrare varianterna har flera steg att styra sin hastighet, samt att de gör samma jobb snabbare (framförallt Turbo) och går sedan ner snabbare i viloläge. Dvs i ett helhetsperspektiv kan de dyrare processorerna faktiskt dra mindre ström än de som har strypts för att utföra samma jobb även om de stundtals kan peaka högre.

Däremot kräver oftast servermoderkort mer ström, då BMC/IPMI skall drivas eller andra runtomliggande chipsets. Fläktar kan ha andra hastighetsprofiler som aldrig går ner eller rycker i agressivare. Vilket påverkar både akustiken och strömförbrukningen. Du vill ha ett så enkelt moderkort som möjligt, och definitivt ingen fjärrstyrning och inga extra instickskort etc.

Permalänk

@Jimi84: Tack ! Har hittat en i5 som passar för 400 spänn så tror jag testar det först och ger mig på andra frågor senare.

Permalänk
Medlem

@beetlezap: Finns skitbra mATX Supermicro moderkort. Kolla efter ett sånt med med en fyrkärnig Xeon, de är lite enklare och väldigt svala. Motsvarat vanlig i7:a typ. Kolla mitt servergalleri, har nyköpta grejer, men det är den enklare Xeon som finns några generationer bakåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av beetlezap:

@Jimi84: Tack ! Har hittat en i5 som passar för 400 spänn så tror jag testar det först och ger mig på andra frågor senare.

Bra där! Om du inte visste redan, gällande transcodes i plex. Så finns en ungefärlig fingervisning på 2000passmark poäng per transcode Det kan hjälpa dig anpassa prestandan i maskin

Permalänk
Medlem

Kör inte ownCloud, kör Nextcloud.

§9
Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

Tack för alla bra tips ! Nu gick ju kontoret igång lite och jag började googla runt.

Har kört linux sedan 2005 på hemmaserver så är rätt van att uppgradera eländet. Dock alltid med googles hjälp för jag glömmer mellan varven exakt var allt finns med config-filer, shares, lvm-setup etc. Nuförtiden slipper jag iaf felsöka usb-drivrutiner och kompilera om kernel med debug

Iaf - upptäcker att jag börjar bli lite nyfiken på virtualisering. Både med containers (typ docker) och/eller vm:are.

Varje gång jag uppgraderar är det strul att flytta datan från/till lvm. Vill gärna ha en bättre lösning än LVM. Hade dessutom varit gött att kunna dra igång en vm och testa lite nya grejor för att sen bara deleta eländet om jag inte tyckte det var nåt att ha.

Nu till frågorna / era erfarenheter av:
Kör någon med Ubuntu Server 16 och använder någon LXD ?
Är det någon här som använder MergerFS och Snapraid ?
Webb-baserad Monitorering / Management Console ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beetlezap:

Tack för alla bra tips ! Nu gick ju kontoret igång lite och jag började googla runt.

Har kört linux sedan 2005 på hemmaserver så är rätt van att uppgradera eländet. Dock alltid med googles hjälp för jag glömmer mellan varven exakt var allt finns med config-filer, shares, lvm-setup etc. Nuförtiden slipper jag iaf felsöka usb-drivrutiner och kompilera om kernel med debug

Iaf - upptäcker att jag börjar bli lite nyfiken på virtualisering. Både med containers (typ docker) och/eller vm:are.

Varje gång jag uppgraderar är det strul att flytta datan från/till lvm. Vill gärna ha en bättre lösning än LVM. Hade dessutom varit gött att kunna dra igång en vm och testa lite nya grejor för att sen bara deleta eländet om jag inte tyckte det var nåt att ha.

Nu till frågorna / era erfarenheter av:
Kör någon med Ubuntu Server 16 och använder någon LXD ?
Är det någon här som använder MergerFS och Snapraid ?
Webb-baserad Monitorering / Management Console ?

Vad har du för hårdvara i dagsläget?
Så länge du inte har en annan plats som du kan använda som disk så kommer du alltid ha mer eller mindre samma problem med uppgraderingar.

I.E du kör maskinerna i en virtualisering och har alla maskiners diskar på en annan maskin som agerar NAS

Permalänk

@Bjrk:Tack, uppfattat ! Dock vill jag hitta nåt bättre än LVM (framförallt lägga till/ta bort diskar) och sen tänker jag mig att jag kan få lite bättre skydd mot failure med nyare lösningar som MergerFS och SnapRaid. Ska nog starta en ny tråd för topicen...

Permalänk

@beetlezap: Har varit i samma sits som dig för några år sedan och har provat Linux, OmniOS, ESXi och lite annat. Det jag kör nu är SmartOS och det passar mig personligen väldigt bra. Filsystemet är ZFS och vad jag förstår vill du inte lägga så mycket pengar så det kanske är ute då du gärna skall ha ECC-minne och helst ganska mycket.

SmartOS är en hypervisor baserat på OpenSolaris och där kan man virtualisera i olika zoner, som t.ex. Linux i LX-kontainers som har direkt tillgång till hårdvaran eller windows via KVM.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag gav 1700kr för en 2U rackserver på eBay, Fujistu RX300 S6, innehållande följande:

2x Xeon E5630 (32nm Westmere EP) quad core + HT, 2.53GHz, stöd för VT-x, VT-d och AES-NI
32GB DDR3 ECC RAM
8x 2,5" platser
HW RAID kort inkl BBU 512MB cache (LSI) - (kör ett billigt HBA om du ska köra ZFS)
2x800W PSU 80+ Gold'ish (enligt tester, men ej officiell märkning)
2x Intel Gigabit NIC
1x Management LAN, IPMI KVM (installera OS etc genom att surfa in på managementsidan för servern)

Har även handlat en Supermicro storage-server av GG Server Parts (ggsp.se), har lagt till lite prylar i den så den ser ut såhär:
2x Xeon L5630 (32nm Westmere EP 40W TDP) Quadcore + HT, stöd för VT-x, VT-d och AES-NI
36GB DDR3 ECC
10x 3.5" diskar
IBM M1015 (LSI 9211-8i HBA)
2x720W PSU 80+ Gold
2x Intel Gigabit NIC

Supermicro är rätt strömsnål sett till prestanda, speciellt tack vare 40W TDP CPU'er med bra kräm.
Kör Proxmox på den översta för VM's och Supermicron kör FreeNAS.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av beetlezap:

Tack för alla bra tips ! Nu gick ju kontoret igång lite och jag började googla runt.

Har kört linux sedan 2005 på hemmaserver så är rätt van att uppgradera eländet. Dock alltid med googles hjälp för jag glömmer mellan varven exakt var allt finns med config-filer, shares, lvm-setup etc. Nuförtiden slipper jag iaf felsöka usb-drivrutiner och kompilera om kernel med debug

Iaf - upptäcker att jag börjar bli lite nyfiken på virtualisering. Både med containers (typ docker) och/eller vm:are.

Varje gång jag uppgraderar är det strul att flytta datan från/till lvm. Vill gärna ha en bättre lösning än LVM. Hade dessutom varit gött att kunna dra igång en vm och testa lite nya grejor för att sen bara deleta eländet om jag inte tyckte det var nåt att ha.

Nu till frågorna / era erfarenheter av:
Kör någon med Ubuntu Server 16 och använder någon LXD ?
Är det någon här som använder MergerFS och Snapraid ?
Webb-baserad Monitorering / Management Console ?

Jag kör Ubuntu 16.04, den fungerar som NAS med BTRFS i raid 1.
Övriga tjänster kör jag i separata LXD-containters..
* VPN-tjänst
* SOCKS5 (går via VPN-tjänsten)
* Minidlna
* Nginx
* Smb
m.m.

Jag har konfigurerat LXD-nätverket så att alla containers får en IP på mitt privata nät, så att jag kommer åt dem från mina andra datorer. Det innebär att jag ex kan konfigurera en annan dator eller container att använda VPN-containers adress som default gateway istället. Bra för tillfällen då jag vill vara anonym.

LXD är konfigurerat att köras på en disk som kör ZFS.
I kombination med att köra alpine linux som har en footprint på ca 8 MB, så tar det väldigt lite plats på disken. Att skapa en ny container på ZFS skapar i princip bara en ny "pekare". Så en, två, tre eller N containers som kör alpine tar fortfarande bara 8 MB utrymme totalt, tills man börjar fylla dem med ny data.

Det jag inte löst än är någon backup-strategi. Antar att jag får ta backup på både konfiguration samt containers var för sig. Det finns kommandon för att ta snapshots och dumpa ut TGZ-filer från lxd/lxc, så det borde vara ganska enkelt att scripta backuperna.

När det kommer till docker så tror jag att de kommer att ersättas av snaps tids nog. Det är något man själv som utvecklare kan rodda utan att ha 3:a part som bygger konfigurationer. Men vet iofs inte om det kan ersätta ex. docker-compose.

MergerFs och snapraid känner jag inte till, vet inte vad det skulle tillföra utöver ZFS eller BTRFS.

LVM kan också ersättas av både ZFS och BTRFS. Dock så är stödet för högre raid-nivåer än raid-1 inte klart i BTRFS än, men raid-1 fungerar bra. Men man kan köra raid-1 på fler än 2 diskar. Lägga till och ta bort diskar under drift och rebalansera klustret.

Hårdvaran jag kör detta på är Asrock Q1900 med 8GB ram. Tidigare körde jag Asrock C2750, men det föll offer för Intels fabrikationsfel (https://www.theregister.co.uk/2017/02/06/cisco_intel_decline_...) och bootar inte längre. Så vad du än gör, köp inget kort baserat på C2000-processorer begagnat! Alla kommer att gå sönder tids nog.

Men J1900 duger gott och väl, den har t.o.m. stöd för virtualisering ifall jag vill köra KVM.

Det är min erfarenhet av Ubuntu och strömsnåla servrar.
Har kört både ESXI och arch-linux tidigare. Men måste säga att Ubuntu, f.o.m. 16.04 fyller alla behov. Framförallt sedan de kom med LXD som förenklade att köra linuxcontainers.

Permalänk
Medlem

Vad är det för transcoding du utför?
Kanske bättre att köpa till en AMD gpu och utnyttja den för transcoding?
Använder du något som fungerar bättre med Intel?
BTRFS fungerar bra med flera hårdiskar.