Path of Exile support gems

Permalänk
Medlem

Path of Exile support gems

Hej,

Har precis börjat spela Path of Exile och funderar lite kring support gems. För skill gems känns det ju uppenbart att välja de som har ens base stat (dvs blå/intelligence gems för mig som spelar witch). Om jag dock väljer en grön eller röd support gem så går det ju ganska snabbt att levla upp de till en nivå där jag inte kan använda de utan att ha +str eller +dex gear.

- Ska man bara använda "sin" färg? (känns ju väldigt tråkigt att bara leta gear med samma färg på alla sockets)
- Ska man sluta att levla sina off-color support gems vid nån viss nivå?
- Ska man se till att försöka få upp str/dex, och i så fall hur? Känns väldigt meckigt att låsa in sig på att ens gear ska ha +dex/+str, blir ju svårt att byta ut dessa när man hittar bättre gear.

/Ivar

Permalänk
Medlem

Hej
Olika main skills skall ha olika supports, man skall absolut välja de bäst anpassade support skillsen, oavsett färg. Sedan skall tu levla dem så högt som möjligt och skaffa stats som täcker för det. Lättaste items att få mycket stat på är amulett.

Stats är inget riktigt svårt problem om man inte desperat måste ha 100% minmaxad gear/skilltree.

finns ett gäng +30 int/str/dex nodes i trädet som du kan använda men gå inte stora omvägar för att nå dem.

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk

Som ovan skriver...
Beror helt på builden. I en 5 eller 6 länkad skill är det inte ovanligt att du hittar support gems i alla tre färger.
Det är även så att i många builds använder man skills av olika färger med.
jag körde en gång en build som bara använde röda gems... vilket blev lite tråkigt och kändes lite inlåst på slutet.
Gå in på PoE's forum och studera några builds så kommer du se vilken enorm variation det finns.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen, har hunnit spela lite mer sen jag frågade och faktiskt gjort ungegfär som ni rekommederar. Följde en guide (som iofs var för 2.3) och byggde en frost nuke, fast utan 5L chest då jag inte är i närheten av så rik...

En fundering dock, jag har bara en L4 Immortal Call (guiden säger L2, tror inte jag råkat levla den...) och det är det enda som vendors vill sälja mig. Den kräver 92 STR, finns det nåt billigt sätt att få ner leveln på den? Jag har bara 2 orbs of scouring och de vill jag väl ha kvar till senare antar jag. Tror ni att nån vill tradea en L1/L2 immortal call till mig billigare?

Permalänk
Medlem