Grub boot looder fungerar inte att instalera på mineos

Permalänk

Grub boot looder fungerar inte att instalera på mineos

Hej!

Igår försökte jag att installera mineos på min nya serverdator men när jag kom till att instalera grub så ville den inte bli installerad.
Kan felet va att mineos inte hittar mitt netverk så att den inte kan hemta grub.

Sen vad jag har förståt så måste man ha grub för att sen kunna komma in på mineos.

Kan ni förklara vad jag har gjort för fel så inte mineos vill installera grub

Permalänk
Medlem

GRUB är en s.k. bootloader (sv. starthanterare) kort beskrivet, en lista över vilka startbara system som finns tillgängliga på datorn.

För att installera GRUB manuellt skriver man normalt:

sudo grub-install /dev/sdX

-Där X symboliserar själva enhetsbokstaven för hårddisken ex. /dev/sda

När du skriver "nya serverdator" tänker jag osökt på att det kan krävas någon extra EFI partition på hårddisken om servern står inställd på att köra UEFI som standard.
Man kan oftast ställa in den (i datorns BIOS) på att köra Legacy Boot istället för UEFI om det nu beror på det problemet.

Har aldrig installerat MineOS själv så jag vet inte hur vettig installationen är kan hända att du behöver göra vissa inställningar under installationens gång på nyare hårdvara.

Ett tips: Du skulle kunna prova att installera MineOS i VirtualBox först för att se om du råkar ut för samma fel där.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

@krigelkorren: jag har testat att göra det i VM och där funkar det. Kan det vara att den inte ser min disk (M.2) eller att den inte ser netverket. sen så är det ingen consol som man skriver i utan en GUI där det står att man ska installera GRUB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung_Josef:

@krigelkorren: jag har testat att göra det i VM och där funkar det. Kan det vara att den inte ser min disk (M.2) eller att den inte ser netverket. sen så är det ingen consol som man skriver i utan en GUI där det står att man ska installera GRUB.

OK. Troligtvis är det något som felar med hur installationen ser m.2 disken isåfall. (Disken i sig behöver det inte vara något fel på men hur installationen ser disken och kan hantera den)
Om man under installationen får valet att göra en manuell partitionering via GUI brukar det lösa sig om man lägger in en EFI-partition på disken. Om installationsprogrammet ser en sådan partition på disken brukar den klara av att installera GRUB som i normala fall.
Alternativet kan vara att inaktivera UEFI-läget i BIOS och köra Legacy-mode för diskar istället (vet dock ej om det spelar någon roll på m.2 diskar)
Annars brukar man kunna starta konsol sessioner under installationen via tangentkombinationen: Ctrl+Alt+F3
Så om installationen gör något fel kan man skriva in kommandot manuellt via konsolen för att installera GRUB, förutsatt att den klarar av att installera det på den enhet man anger.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

@krigelkorren: tack, för tipset det ska jag testa imorgon!
Jag lär nog behöva fråga dig om mer saker!