Byte av skärmdumpar

Permalänk
Medlem

Byte av skärmdumpar

Hej!

Får be om ursäkt om det redan finns en tråd om detta, hittade inte någon.

Min fråga är hur jag kan ändra vart min skärmdump sparas. När jag trycket på "printscreen" knappen på mitt tangentbort när jag t.ex spelar hearthstone så sparas en skärmdump på skrivbordet och därmed minskar minnet på min SSD. Vill nämligen inte att sådant ska sparas på min SSD så jag undrar hur man kan ändra så att screenshotsen sparas på min HDD istället?

Tacksam för svar
MVH sakmo

Permalänk
Skrivet av sakmo:

Hej!

Får be om ursäkt om det redan finns en tråd om detta, hittade inte någon.

Min fråga är hur jag kan ändra vart min skärmdump sparas. När jag trycket på "printscreen" knappen på mitt tangentbort när jag t.ex spelar hearthstone så sparas en skärmdump på skrivbordet och därmed minskar minnet på min SSD. Vill nämligen inte att sådant ska sparas på min SSD så jag undrar hur man kan ändra så att screenshotsen sparas på min HDD istället?

Tacksam för svar
MVH sakmo

Vad jag vet finns inga inställningar för detta i Hearthstone, jag spelar det inte. Titta om du hittar något där. Annars får du ändra i det program som har bundit knappen print screen till att ta screenshots, typ fraps eller liknande. Det går att ändra sökvägen i respektive program, om de är något att ha.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Kika på "Screenpresso".

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Role_Model:

Den enda inställning som finns för hearthstone är själva spelet, det finns tyvärr inget om screenshots.
Vad innebär det att ändra sökvägen i respektive program?, har inte alls bra koll på sådant. Så fraps är ett program som gör att skärmdumparna endast sparas där?

Permalänk
Medlem

@sakmo: Hur lite plats har du på din SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sakmo:

@Role_Model:

Den enda inställning som finns för hearthstone är själva spelet, det finns tyvärr inget om screenshots.
Vad innebär det att ändra sökvägen i respektive program?, har inte alls bra koll på sådant. Så fraps är ett program som gör att skärmdumparna endast sparas där?

Fraps är ett inspelningsprogram som man även kan ta screenshots i spel med. I inställningarna till Fraps kan man bestämma vart skärmdumparna ska sparas. Det är det som menas med "ändra sökvägen i respektive program", att i programmet man använder bestämma/ändra vart det sparas.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Hur liten SSD har du egentligen? Ett screenshot från HS lär ju vara under en megabyte.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är inte dessa inställningar i Blizzard (battle.net) klienten? Det finns game options har jag för mig, där borde det gå att ändra sökväg

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av niclasc:

@Role_Model: Hur lite plats har du på din SSD?

Du har nog blandat ihop mig med TS, jag har för närvarande ingen SSD i någon av mina datorer.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av sakmo:

@Role_Model:

Den enda inställning som finns för hearthstone är själva spelet, det finns tyvärr inget om screenshots.
Vad innebär det att ändra sökvägen i respektive program?, har inte alls bra koll på sådant. Så fraps är ett program som gör att skärmdumparna endast sparas där?

Ja, alltså, något är det som gör att print screen sparar en screenshot. Knappen i sig gör egentligen ingenting utan det styrs av en mjukvara snarare än operativsystemet (Windows). Ett exempel på det är fraps. Tyckte jag såg någon skriva om battle.net-klienten när jag skummade också, det kan vara där som inställningen ligger. Ändra sökvägen där till vad-nu-din-hdd är, troligen D:.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Hur liten SSD har du egentligen? Ett screenshot från HS lär ju vara under en megabyte.

Spelar väl ingen roll? TS kanske vill dedikera SSD:n till mjukvaror och sortera in lagring på rulldisk oavsett ledigt utrymme. Finns ingen mening med lagring av media på SSD när kravet på bandbredd är obefintligt.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska försöka lösa det så fort jag får tid.

Permalänk
Medlem

Har fixat fraps. Har dock fått ett problem som innebär att varje gång jag tar en screenshot sparas den i mappen jag vill men sedan när jag startar om datorn försvinner alla screenshots men mappen är kvar. Hur löser jag detta problem?
Har även kollat på nätet men inte funnit något.