Lyckades välta datorn; blue screen”Driver irql not less or equal”

Permalänk

Lyckades välta datorn; blue screen”Driver irql not less or equal”

Lyckades med konsten att välta min dator som står under mitt bord på golvet för ett par dagar sedan. Vid smällen som uppstod så stängdes datorn av helt och hållet. Bestämde mig för att starta upp den men fick vid tidpunkten inte koppling mellan skärmen och datorn så kollade in i chassit och såg att mitt grafikkort visserligen var i men satt väldigt löst. Sätter in den i PCI-e slottet och provar igen vid denna tidpunkt lyckades jag komma till startup av windows för att sedan få blue screen.

Ett antal omstartningar efteråt med samma resultat så bestämmer jag mig för att prova i moderkortets andra PCI-E slott för att se så inte den första gått sönder men får samma resultat. Utgår därför ifrån att mitt grafikkort gått sönder vid smällen då jag visserligen får bild men när väl grafikkortets gpu ska göra något efter windows ikonen laddat klart blir det blue screen och omstart. Testar att koppla ur grafikkortet för att pröva med skärmen inkopplad i moderkortet. När detta görs så lyckas datorn komma förbi windows startup och komma in på datorn. Till en början går det att surfa men vid tillfällen så får jag blue screen igen (efter ca 10-40 min eller när datorn ska göra något mer ”krävande” exempelvis kolla på youtube) med texten ”Driver Irql not less or equal”. Utgår ifrån att de drivers från nvidia som är installerade är för krävande för moderkortet så provar att avinstallera dessa utan bättre resultat.

Prövar med grafikkortet inkopplat för att läsa vad som står. Med grafikkortet inkopplat får jag olika typer av blue screens (troligtvis 2-4 st) en av dessa är ”Driver Irql not less or equal”. (Den andra jag fick upp har jag tyvärr inte memorerat men innehöll ngt med pages)

Har även kollat så alla kablar och dylikt sitter i som det ska efter smällen med en polare vilket det med mina och hans kunskaper kring datorer verkar göra.

Summa summarum har prövat all jag kan och söker därför hjälp på forumet.
Jag har windows 7 och kan även om det behövs gå igenom delarna på datorn vilket jag dock antar inte är relevant för problemet ifråga. Antar att någon del kan ha gått sönder.

Permalänk
Medlem

Kollat så allt annat sitter i som det skall? (menar då att du plockar loss sakerna och sätter i dem igen, varsamt och ordentligt)
Minnen
SATAkablar
Strömkablarna till GPU
Strömkablar till mobo och diskar
Kylfläns till CPU
etc.

Funkar det att starta i felsäkert läge med ditt grafikkort i?

Permalänk
Skrivet av Gabrioth:

Kollat så allt annat sitter i som det skall? (menar då att du plockar loss sakerna och sätter i dem igen, varsamt och ordentligt)
Minnen
SATAkablar
Strömkablarna till GPU
Strömkablar till mobo och diskar
Kylfläns till CPU
etc.

Funkar det att starta i felsäkert läge med ditt grafikkort i?

Har inte tagit ut och satt in alla kablarna utan enbart gått igenom dem genom att se så de sitter i och inte verkar sitta löst eller glappa.
Gick dock igenom system browser i BIOS med grafikkortet i och fick fram detta:
COMA: enabled
PCI-E: Function 0 NVidia corporation VGA controller; Function 1 NVidia Corporation HD Audio device.
Båda SATA kablar sitter i och lokaliserar dvd samt hårddisken.
ATX power connectors sitter givetvis i annars hade jag inte kommit in i datorn.

Såg dock nu att den inte verkar lokalisera min front panel som när jag prövade att sätta in ett headset satt så löst att panelen åkte in i chassit, känns dock inte som detta skulle kunna påverka datorn i sin helhet.

Grafikkortet kommer inte in även med Safe mode på utan får blue screen.

PS: Den andra blue screenen som kommer upp med grafikkortet isatt är ”Page Fault in nonpaged Area”. Denna kommer inte fram med enbart moderkortet utan då är det "Driver irql.." för hela slanten.

Permalänk
Inaktiv

Sitter grafikkortet som det ska då?
Eller strömkabeln till det för den delen.

Permalänk
Medlem

Demontera allt och återmontera samtliga komponenter. Jag skulle i första hand börja med att endast ta ur och återmontera RAM.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Vive la liberté!

Se till att ta backup på det som är viktigt på hårddisken. Har du otur så kan du ev ha skadat den också så att den är på väg att ge upp.

Permalänk
Medlem

Om du har hdd kan den.också fått sig en olycklig smäll av fallet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Tack för tipsen so far!

Grafikkortet sitter bra med alla kablar i även fläktarna rullar på utan någon problematik. Väljer att spara över det som är viktigt till min externa hårddisk samt tar ur och monterar ram minnena idag. Återmontera allt hinner jag nog med i helgen.

Hade hoppats på att kunna lokalisera vilken del som eventuellt gått sönder men har inte lyckats. Så att man slipper köpa helt nytt, i synnerhet då datorn enbart stod på golvet liten chans att mer än 1-2 saker pajat trots allt.

Permalänk

Har den senaste veckan prövat en hel del olika grejer för att kunna lokalisera vilken del som gått sönder utan någon större framgång.
Har kommit fram till att problemet verkar helt minnesrelaterat.

1. Har testat Windows egna tester kring om hårddisken kan ha errors, enligt dessa två är hårddisken fungerande. Funderar dock på om memtest86 är mer tillförlitligt.

2. Har testat mina ramminnen genom att ta ut ett och låta det andra sitta i, med enbart 1 i har jag hittills inte fått blue screen. Så har lokaliserat att en av dem är trasigt. Trodde vid det här tillfället att jag löst problemet. (har tyvärr inga extra ddr3 ramminnen att testa)

3. Testade därför med mitt grafikkort i, denna gång kommer jag in i windows utan att få BSOD men dessa kommer inom 10-20 min när jag väl är inne. Utgår ifrån att grafikkortet även det är trasigt.

4. Testade därför med min polares geforce 8800 GT som han byggde in i sin gamla dator 2007, lyckas spela spel och surfa runt men då och då får jag upp BSOD med samma problematik som tidigare dvs "driver irql.." samt "memory management". samt en ny "the driver is mismanaging system PTE's"

Min fråga till forumet blir helt enkelt
Kan det vara moderkortet/GPU som spökar? Samt hur testar man det? Med äldre grafikkort och enbart 1 fungerande Ram så har jag trots allt kunnat spela spel och surfat längre tider.

Funderar på att testa en formatering och hoppas att ett ram minne+grafikkort+inställningar blev fubar under fallet så man slipper byta alla delar på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitizenThompa:

Har den senaste veckan prövat en hel del olika grejer för att kunna lokalisera vilken del som gått sönder utan någon större framgång.
Har kommit fram till att problemet verkar helt minnesrelaterat.

1. Har testat Windows egna tester kring om hårddisken kan ha errors, enligt dessa två är hårddisken fungerande. Funderar dock på om memtest86 är mer tillförlitligt.

2. Har testat mina ramminnen genom att ta ut ett och låta det andra sitta i, med enbart 1 i har jag hittills inte fått blue screen. Så har lokaliserat att en av dem är trasigt. Trodde vid det här tillfället att jag löst problemet. (har tyvärr inga extra ddr3 ramminnen att testa)

3. Testade därför med mitt grafikkort i, denna gång kommer jag in i windows utan att få BSOD men dessa kommer inom 10-20 min när jag väl är inne. Utgår ifrån att grafikkortet även det är trasigt.

4. Testade därför med min polares geforce 8800 GT som han byggde in i sin gamla dator 2007, lyckas spela spel och surfa runt men då och då får jag upp BSOD med samma problematik som tidigare dvs "driver irql.." samt "memory management". samt en ny "the driver is mismanaging system PTE's"

Min fråga till forumet blir helt enkelt
Kan det vara moderkortet/GPU som spökar? Samt hur testar man det? Med äldre grafikkort och enbart 1 fungerande Ram så har jag trots allt kunnat spela spel och surfat längre tider.

Funderar på att testa en formatering och hoppas att ett ram minne+grafikkort+inställningar blev fubar under fallet så man slipper byta alla delar på datorn.

Kanske är det något med moderkortet och kontakten till RAM eller liknande. Är det så att det fungerar olika bra beroende på vilken RAM plats du använder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Flexon:

Kanske är det något med moderkortet och kontakten till RAM eller liknande. Är det så att det fungerar olika bra beroende på vilken RAM plats du använder?

Skickades från m.sweclockers.com

Du får ursäkta för sent svar, tyvärr missade jag något så uppenbart som att byta ram plats. Har två st och när jag bytte det ram minne som var "fungerande" in i den andra ram platsen med min väns geforce gt 8800 i så började blue screensen komma betydligt mer tätt till den mildra grad att jag kom in på skrivbordet men inte längre.

Antar att båda ramminnena fungerar således och att det enbart är moderkortet som är trasigt. Funderar dock på varför jag kommer betydligt längre in på datorn med ett äldre grafikkort. Kan både moderkortet och grafikkortet vara trasigt eller skulle det enbart kunna vara moderkortet som bidrar till detta?

Tacksam för svar.

MvH / Citizen_Thompa

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitizenThompa:

Du får ursäkta för sent svar, tyvärr missade jag något så uppenbart som att byta ram plats. Har två st och när jag bytte det ram minne som var "fungerande" in i den andra ram platsen med min väns geforce gt 8800 i så började blue screensen komma betydligt mer tätt till den mildra grad att jag kom in på skrivbordet men inte längre.

Antar att båda ramminnena fungerar således och att det enbart är moderkortet som är trasigt. Funderar dock på varför jag kommer betydligt längre in på datorn med ett äldre grafikkort. Kan både moderkortet och grafikkortet vara trasigt eller skulle det enbart kunna vara moderkortet som bidrar till detta?

Tacksam för svar.

MvH / Citizen_Thompa

Kan säkert bero på pci-e standarden där nyare standarder kräver en stabilare kommunikation för sina högre hastigheter.