Permalänk

Toshiba Satellite C870-17L

Hej alla Sweclockers!

Jag fick min bärbara tillbaka från min bror och när jag startar det kommer följande meddelande:
Checking Media [FAIL]
sedan kommer
No bootable device -- Please restart system

Först tog jag direkt kontakt med Toshiba som vidarebefordrade till 3 olika tel nummer som till sist för att gå vidare skulle jag behöva ha ett ärende nummer (vilket jag inte hade) och kunde inte komma vidare.

Sedan forskade jag på google och youtube men inget fungerade.

Nu är jag här, jag försökte på egen hand men kunde tyvärr inte fixa det och vill vända mig till er.

Det jag vill nämna är att jag gjorde en Ubuntu DVD boot och det fungerar, jag kan ingenting om Ubuntu så, hur kommer jag åt HDD via Ubuntu?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem

Det låter rent spontant som att hårddisken är trasig. Kan du se den i BIOS?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Det låter rent spontant som att hårddisken är trasig. Kan du se den i BIOS?

Jag glömde att nämna det, jag se den på BIOS, låter det positivt?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk

_-'VIKTIGT UPPDATERING!'-_

Jag tankade ner Windows boot DVD, när jag startade datorn på boot skivan valde jag att återställa datorn, då fick jag följande:

Enheten som Windows är installerat på är låst. Lås Upp enheten och försök igen.

Vad menas man med det?
Nu fick jag höra från min förbannad bror att han tänkte uppdatera till Windows 10 men det tog för lång tid så att han försökte avbryta.
Hur gör man då nu?

Se bild

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

_-'VIKTIGT UPPDATERING!'-_

Jag tankade ner Windows boot DVD, när jag startade datorn på boot skivan valde jag att återställa datorn, då fick jag följande:

Enheten som Windows är installerat på är låst. Lås Upp enheten och försök igen.

Vad menas man med det?
Nu fick jag höra från min förbannad bror att han tänkte uppdatera till Windows 10 men det tog för lång tid så att han försökte avbryta.
Hur gör man då nu?

Se bild

http://i.imgur.com/tEICNKl.jpg

Ladda ned Microsofts "Media Creation Tool" och skapa ett bootbart USB-medie med hjälp av det. Du behöver ett USB-minne på åtminstone 4GB. Välj sedan att starta upp datorn på minnet, rensa alla tidigare partitioner och installera Windows 10. Lycka till!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Ladda ned Microsofts "Media Creation Tool" och skapa ett bootbart USB-medie med hjälp av det. Du behöver ett USB-minne på åtminstone 4GB. Välj sedan att starta upp datorn på minnet, rensa alla tidigare partitioner och installera Windows 10. Lycka till!

Låter bra, ska göra det!

Jag behöver hjälp med två saker medan jag ladda ner grejer:

  1. Angående Windows, hur ska jag göra med serialnummer? tillverkarna har slutat med etikett med serialnummer, hur ska jag göra? Det finns bara ett etikett med Windows 8 symbolen.

  2. En annan sak är att jag kom åt DOS prompt, gick på c: och efter DIR såg jag att c: är tom, kan det vara så att dolda partitionen är kvar? hur vet man det?


Uppdatering!!!!!!

Hade Microsoft på luren nu, dem kan inte hjälpa mig med Serialnummer eftersom jag inte har det i ett förbannad etikett.

Jag betalade på Windows när jag köpte datorn och nu måste jag köpa licens!?!?!?! "%¤&#&

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk

Innan jag installera Windows 10.

Ta en titt på bilden nedan, kanske behöver jag inte installera om Windows men jag behöver komma åt partitioner, Oallokerat utrymme på 287,8Gb och på Partition 3 Recovery 9.4 Gb

Någon som vet hur

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Innan jag installera Windows 10.

Ta en titt på bilden nedan, kanske behöver jag inte installera om Windows men jag behöver komma åt partitioner, Oallokerat utrymme på 287,8Gb och på Partition 3 Recovery 9.4 Gb

Någon som vet hur

http://i.imgur.com/p6nuZK4.jpg

Du menar produktnyckel, serienummer är någonting helt annat. Det finns ju ingen data på de andra partitionerna, oallokerat menar att det är tomt. Ta bort samtliga partitioner, så installerar du till den enda som finns. Din dator bör aktiveras när du får anslutning till Internet, det är inlagt i moderkortet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Du menar produktnyckel, serienummer är någonting helt annat. Det finns ju ingen data på de andra partitionerna, oallokerat menar att det är tomt. Ta bort samtliga partitioner, så installerar du till den enda som finns. Din dator bör aktiveras när du får anslutning till Internet, det är inlagt i moderkortet.

Din dator bör aktiveras när du får anslutning till Internet, det är inlagt i moderkortet.

har du tänkt söka till Microsoft?
Killen på support var extrem okunnig och inte alls trevlig, han borde har sagt det du skrev, han måste ha kunskap för att kunna hjälpa kunder.

Jag återkommer senare med resultatet.

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Din dator bör aktiveras när du får anslutning till Internet, det är inlagt i moderkortet.

har du tänkt söka till Microsoft?
Killen på support var extrem okunnig och inte alls trevlig, han borde har sagt det du skrev, han måste ha kunskap för att kunna hjälpa kunder.

Jag återkommer senare med resultatet.

När du säger "serienummer" kanske han har svårt att förstå vad du menar. Testa och återkom, hoppas det går väga. Bara kul om man kan vara till hjälp.

Edit: Känner inte Windows av nyckeln på en gång, kan du följa denna guide - https://www.digitaltrends.com/computing/how-to-find-your-wind... för att få fram din produktnyckel för Windows och sedan mata in den i datorn.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Tjabba!

Jag ville bara rapportera att jag tankade ner Windows 10 från MS hemsidan och den kunde känna av moderkortet och allt gick jätte bra, precis som Dreijer nämnde att skulle bli.

Allt gick bra, Tack Sweclockers till familjen och Dreijer för hjälpen!

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!