Ni Nya småbarnsföräldrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Jag har rationaliserat bort det mesta av mitt spelande. Blir några timmar då och då. Detta gör jag för att jag vill spendera mer tid med mina barn. De är bara små en gång och innan du hinner säga flaska vill de inte veta av dig

Haha ja jag tänker att rätt vad det är så sitter grabbarna på sina rum och är för upptagna med sina datorspel för att vilja hitta på nåt. Det är härliga stunder när jag kan visa och lära dem saker och de tycker nästan allt är jättespännande, gräva en grop med riktig spade och skottskärra i trädgården osv.

Permalänk
Medlem

@Naion: Gnäll inte!

Det här kommer vara den bästa tiden i ditt liv!

Jag spelade mycket WoW innan, men lade det mer eller mindre på hyllan när jag fick barn.
Stora spel som kräver kontinuerlig tillsyn och mycket tid är bara att glömma.
Det är bara att inse att du är pappa nu, du kan inte leva som förut.
Med det sagt behöver du inte lägga datorspelande på hyllan helt såklart, men trappa ner kommer du behöva göra.

Du skriver att din sambo lämnar över barnet direkt när du kommer hem från jobb. Ha förståelse för det.
Det där små liven som man tror bara sover äter och bajsar kräver mycket tid. Passa på att ta föräldraledigt på 25%, 6 timmars arbetsdag är underbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@naion92: Gnäll inte!

Det här kommer vara den bästa tiden i ditt liv!

Jag spelade mycket WoW innan, men lade det mer eller mindre på hyllan när jag fick barn.
Stora spel som kräver kontinuerlig tillsyn och mycket tid är bara att glömma.
Det är bara att inse att du är pappa nu, du kan inte leva som förut.
Med det sagt behöver du inte lägga datorspelande på hyllan helt såklart, men trappa ner kommer du behöva göra.

Du skriver att din sambo lämnar över barnet direkt när du kommer hem från jobb. Ha förståelse för det.
Det där små liven som man tror bara sover äter och bajsar kräver mycket tid. Passa på att ta föräldraledigt på 25%, 6 timmars arbetsdag är underbart

Jag gnäller verkligen inte alls. jag älskar att ha något att längta efter när jag kommer hem från jobb. Jag saknar bara spelandet lite grann. hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naion:

Jag gnäller verkligen inte alls. jag älskar att ha något att längta efter när jag kommer hem från jobb. Jag saknar bara spelandet lite grann. hehe

Visst är det så. Man är ju van att ha kunnat bestämma själv. Visst att man kanske fått anpassa sig efter sambon. Men man kunde när som helst känna att "Nä men nu vill jag spela lite" och så gjorde man det. Det kräver lite bättre planering nu för tiden men även färre timmar över till det generellt.

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig problem med spelandet när han var yngre, och inte nu heller faktiskt. Det enda är att spelandet blir lite mer spontant, dvs jag kan inte alltid räkna med att få sitta oavbruten en längre stund. Eller kunna planera in mitt spelande, så alla squad/MP-spel går bort. Har alltid kört lone ranger ändå så jag klarar mig bra på egen hand. När ungen blir äldre och kan sova själv så får dom ju mer regelbundna läggningstider och då får man ännu mer speltid.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@epaaj: ja precis. Men nu känner jag också, När jag väl får spela. Då är det skitskoj! inte som förr, Man satt bara vid datorn och gjorde inte ett skvatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naion:

@epaaj: ja precis. Men nu känner jag också, När jag väl får spela. Då är det skitskoj! inte som förr, Man satt bara vid datorn och gjorde inte ett skvatt.

Jag spelade i princip inget på datorn första 6 månaderna. Körde bara ensam på PS4 när det fanns tid. Jag och sambon turades om lite. Men nu när dotterns sovtider är mer regelbundna och även vi hittat in i rutiner ordentligt så har det kunnat bli en del tid till att spela med polare någon kväll i veckan eller lite MMO-tid. Men precis som du säger så sitter man ju inte längre bara och fördriver tiden vid datorn utan man sitter bara där när man vill spela.

Det är inte så lätt att spela när man har ungen i knät heller. Hon tyckte snabbt att PS4-kontrollen var den bästa leksaken i hemmet och skulle prompt ha den. Vid några tillfällen fick hon en egen urladdad kontroll att sitta med. Likaså om man har henne med sig när man sitter och ska göra något litet vid datorn. Tangentbordet, musen och musmattan sträcks det efter och ska dras i.

Permalänk
Avstängd

har en 3 åring och en till på gång och vist hinner man spela men i början kan det vara hopplöst några längre stunder helst när man är ganska trött själv och har en unge som vägrade sova men som nu är det inget problem med speltid även om det blir mer kvälls spelande

Min dotter har inte varit minsta kompis med att sova och har inte sovit middag sen hon var 6 månader eller så och har gott om energi men bara nattliga rutinerna sitter så får man mer tid över och det blir enklare med speltid och dom blir krävande på ett annat sätt så man inte känner sig helt seg av sömnbrist men blir andra saker istället som 3 år trots men man blir ändå mer utvilad och får mer tid över efter första perioden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Anekdot från 10+ år sen:
Jag hade en granne (han var 35-40 år gammal på den tiden) som jag spelade Dota ofta med. Han hade två små barn och ofta gick afk pga dem. En gång spelade vi på dota-league och han gick lite afk och fick -20 poäng. Efter det skrev han ett support ticket att överklaga detta på mycket dålig engelska (han lärde sig engelska genom att spela dota faktiskt) där han förklarade att han behövde ge tabletter till sina sjuka dottrar och att han var säkert att det tog bara 4 minuter (5min var gränsen för -20 pöang straffet). Hans löjlig engelska och hur bisarr den hela situationen låt i mitt huvud gör att jag fortfarande kommer ihåg det.

Permalänk
Medlem

Mina barn är 2 och 5. Vaknade i natt av att 2 åringen karatesparkade mig i magen. Så har det varit i ungefär fem år nu. 10% av alla nätter har varit bra, 90% har varit störningar på något sätt.

Spelar ganska sällan på kvällarna, men åker desto mer på LAN och spelar av mig då...

Det är jobbigt att vara hemma, men fint. Se till så att du kan få åtminstone 6 pappamånader med barnet. Jag är säker på att relationen i resten av livet blir bättre av det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Spelar då barnen sover (2 och 5) och sambon kollar gift vid första svamlet eller nåt annat tragiskt på tv. Dom kvällar hon vill se nåt från nasen ser vi ihop (ej pirat allt är legit ).

Första tiden är tung men då dom börjar sova hyfsat får man ofta 3-4h varje kväll till vuxensaker. Som många andra sagt ta vara på bebis/småbarnstiden för du saknar den fortare än du tror.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Jo det är vanligen det första BVC säger.
Men kan ju vara bra för de som inte söker hjälp av någon anledning

Så bra att de har kommit på det i vården nu, för det var ingenting som de hade något att säga om. "Jaså? Tror ni han är mjölkallergiker? Hur kommer det sig

Skrivet av saturday_sun:

Mina barn är 2 och 5. Vaknade i natt av att 2 åringen karatesparkade mig i magen. Så har det varit i ungefär fem år nu. 10% av alla nätter har varit bra, 90% har varit störningar på något sätt.

Spelar ganska sällan på kvällarna, men åker desto mer på LAN och spelar av mig då...

Det är jobbigt att vara hemma, men fint. Se till så att du kan få åtminstone 6 pappamånader med barnet. Jag är säker på att relationen i resten av livet blir bättre av det.

Amen! Mer tid med barnen! Och försök inte jobba deltid och vara ledig deltid, det funkar inte! (Man får bara arbetsuppgifter för heltid ändå!) Klagar frugan/sambon så får de bli påminda om att det är just pappamånader!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Låter konstigt.
Jag tränar 9-11h i veckan, sitter vid datorn 2h~/dag(spel/lek med annat) och jobbar 8h/dag. Vissa dagar ryker ju såklart de där 2h man får på kvällen, men det är mer ett undantag än regel.

Och då har jag en (snart) 5åring, 3åring och en 1månaders.
Vad är det som gör att du inte kan spela? En bebis på 3 månader gör ju inte så mycket direkt.

Nåja, det hela beror ju på hur mycket arbete med barnen man överlåter till sin partner. I ditt fall låter det som om din partner får ta det största jobbet. Bara tvättstugan och att laga mat tar sin lilla tid. Jag skulle också kunna beskriva min tillvaro som att jag hade all tid i världen, men det skulle vara en lögn. Alla mynt har två sidor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Min 3.5-åring brukar tjata på mig att spela, hon vill sitta i knät och kolla på...
Tyvärr orkar jag sällan, brukar föreslå en bok.
När hela familjen sover kan det vara skönt att spela lite single-player för att slappna av.

Permalänk
Medlem

Det första året efter att min son föddes spelade jag inte alls. Försökte ibland men fick inte ro de stunder jag hade tillgängliga. Det var först jag jag var föräldraledig (1 månad tillsammans med sonens mamma, 5 mån själv) som jag började igen.
De lade sig vid 21-tiden som senast, så jag brukade vara med alternativt komma in strax efter. Sedan sova till nån gång mellan 03 och 04, gå upp och spela ESO tills de vaknade nån gång vid 08 eller strax efter.
Ja, jag går runt bra på lite sömn och gillar att spela på morgonen Jag behöver dessutom långa tidsperioder ostört för att orka spela... Så för mig var detta perfekt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av lektroo:

Nåja, det hela beror ju på hur mycket arbete med barnen man överlåter till sin partner. I ditt fall låter det som om din partner får ta det största jobbet. Bara tvättstugan och att laga mat tar sin lilla tid. Jag skulle också kunna beskriva min tillvaro som att jag hade all tid i världen, men det skulle vara en lögn. Alla mynt har två sidor.

Det gäller ju att få saker gjort när ungarna är vakna också, slänga in tvätt och laga mat klarar man av att göra när de är vakna. Det tar 5min att få igång tvättmaskin, 10-15 att hänga upp tvätten.

Tro vad du vill om min situation, men jag rör som sagt inte datorn när kidsen är vakna.
Planerar man sin tid väl så får man också mycket gjort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naion:

Tjabba!
jag är en nybliven far på 3 månader.
Jag undrar om det finns flera här i forumet?
Hur går det för er med spelandet? Jag får kanske spela 1 timme i veckan som det ser ut just nu.

Har en på 2,9 år och en på 9 månader. Inget spelande på dagtid inte, såvida inte båda tar en tupplur samtidigt. Försöker hitta orken att spela på kvällskvisten, men då är man inte själv så pigg

Permalänk
Medlem

Vi har en 4-åring och en på väg (September). Jag spelar inte så mycket just nu men brukar oftast spela lite på kvällen efter kl. 19-20, till kanske kl. 22-23 då det är tidiga morgnar.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Oavsett hur man tittar på det, så gäller det att hitta spel som man inte måste hålla på hur länge som helst.

T.ex så gillar jag World of tanks jatte mycket, eftersom varje runda varar max 15 min, oftast mycket kortare.

Sen heroes of the storm, samma där, ca 20 min per runda.

Witcher 3 kör jag när frugan och barnen reser bort till mormor och morfar Och allt annat som jag annars inte får göra

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Har en liten pojke på 4 månader. De första 3 spelade jag nästan ingenting alls. Jag har dragit ner rejält och spelar i stort sett bara spel som man kan låta stå på som är turbaserade typ Rome Total war 2 eller Civ VI.
Ibland går det när han har lagt sig eller om han är på öppna förskolan med sin mamma att spela ca 2 timmar, men det är ett undantag. Helst spelar jag dock brädspel och det är mer eller mindre kört.
Dock är det faktiskt riktigt bra att spela mindre, för en dag kommer han att bli en gamer som jag och då kommer han få ett riktigt intro till spelens värld.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag hinner spela ganska mycket faktiskt! Snällt barn antar jag.

Skulle ju vara riktigt kul om man va ett gäng föräldrar som spela CSGO tillsammans, "småbarnsföräldrarna" kan ju laget heta

Typ lira en kväll i veckan eller något bara för att det är kul, plus att man har gemensamt att prata om även utanför spelet. Man har ju större förståelse för AFK osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naion:

jag är en nybliven far på 3 månader.

Säger man så? Jag läser den meningen som att du blivit far vid 3 månaders ålder
Nybliven far sedan 3 månader skulle jag säga.

Intressant tråd för övrigt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Säger man så? Jag läser den meningen som att du blivit far vid 3 månaders ålder
Nybliven far sedan 3 månader skulle jag säga.

Intressant tråd för övrigt.

Du förstår vad jag menar =D