Kommer inte in i bios pga overklockade ram minnen.

Permalänk
Medlem

Kommer inte in i bios pga overklockade ram minnen.

Hej! behöver hjälp att få igång bios. just nu är det helt svart och skärmen får ingen signal. Överklockade först min cpu (i7 7700k) och startade om datorn och allt fungerade bra. sen skulle jag överklocka mina minnen men efter jag hade gjort det och skulle starta om datorn så kom jag inte in längre. mitt moderkort är ett asus z270h moderkort. ram minnen från corsair vegence 3000 ghz. undrar om jag kan cleara biosen på något sett som tar bort min överklocking på ramen eller allt ihop. Tack för svar <3

Permalänk
Medlem

Detta är en fråga som går rätt snabbt att googla fram en lösning på. Men strunt samma. Dra
ur strömkabeln till nätagget och ta ut CR2032-batteriet på moderkortet och låt det vara utanför typ en minut. Stoppa in det sen igen och dra igång datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Detta är en fråga som går rätt snabbt att googla fram en lösning på. Men strunt samma. Dra
ur strömkabeln till nätagget och ta ut CR2032-batteriet på moderkortet och låt det vara utanför typ en minut. Stoppa in det sen igen och dra igång datorn.

Moderna moderkort har ju en resetknapp för BIOS så man ska slippa ta bort batteriet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Moderna moderkort har ju en resetknapp för BIOS så man ska slippa ta bort batteriet

Långt ifrån alla, mitt msi x370 har det ej, den resettar automagiskt efter 5 failade boot försök. Med det sagt så finns det alltid något sätt att återställa cmos på, men inte alltid en knapp nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Långt ifrån alla, mitt msi x370 har det ej, den resettar automagiskt efter 5 failade boot försök. Med det sagt så finns det alltid något sätt att återställa cmos på, men inte alltid en knapp nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, det är mer än vad jag visste

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Moderna moderkort har ju en resetknapp för BIOS så man ska slippa ta bort batteriet

Finns inte ens på mitt 2000 kronors Z270 moderkort. Det verkar vara en "exklusiv" funktion idag då väldigt få av de moderkort jag tittade på har det innan man närmar sig 3000 kronors sträcker vilket är löjligt.

Mitt gamla Z77 kort hade det för 1100 kronor.

Permalänk
Medlem

@Ninjaflipp: Tack så jätte mycket för hjälpen uppskattar det verkligen!!! <3

Permalänk
Medlem

Det finns väl en jumper längst ner till höger på moderkortet som man kortsluter i 10s. Clear RTS Ram (CLRTC).

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Moderna moderkort har ju en resetknapp för BIOS så man ska slippa ta bort batteriet

ALLA moderkort har en bygel alt. knapp för att resetta CMOS. Man behöver aldrig hålla på och pilla med batteriet.
Det står i manualen till moderkortet hur man gör för att komma ini bios vid fel inställningar, man behöver inte nolla CMOS för detta.

Permalänk
Inaktiv

Finns det ingen knapp så finns det en bygel eller två pinnar man kan kortsluta för att nolla CMOS. Ibland kan det dock krävas att man tar ur batteriet en stund och låter datorn stå strömlös för att få bukt med vissa problem, det är dock sällsynt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

ALLA moderkort har en bygel alt. knapp för att resetta CMOS. Man behöver aldrig hålla på och pilla med batteriet.
Det står i manualen till moderkortet hur man gör för att komma ini bios vid fel inställningar, man behöver inte nolla CMOS för detta.

Nej, inte alla har bygel, för min har ingen, men det behövs inte heller, bara ta en skruvmejsel mellan pinnarna

Permalänk
Inaktiv

Väldigt konstigt att det hjälper att ta ut batteriet, utvecklingen måste ha gått bakåt de senaste åren. Liksom batteriet är en förbrukningsvara som enbart varar i något år, batteriet funktion för i tiden var att se till så att pcklockan gick fast datorn ej var strömsatt, när batteriet tog slut var det endast det som slutade att fungera. Så ska det nu ha byggt in någon knepig funktion att om batteriet är tomt så ska biosen nollställa funktioner i flashen? Förutom att det är knepigt kodat och kräver extra arbete att implementera så är det extremt idiotisk att ha det så, nå ni som förespråkar detta kan ha rätt, moderkortstillverkare til konsumenter kan vara knepiga.

Nå rätt lösning är läs manualen, fråga tillverkaren på deras hemsida. Googla: http://www.wikihow.com/Reset-Your-BIOS

*edit*
Att urtagning av csmos batteriet skulle lösa problemet vore så otroligt korkat utvecklat så det ej är klokt, jag betvivlar verkligen att det finns något sådant moderkort. Förutom att alla inställningar försvinner per automatik efter något år, så hur har de tänkt att man ska byta batteri? När datorn är igång.. Nå för de som har såna moderkort, akta så ni inte kommer åt self destruction button som troligen också finns på ert moderkort.

*edit2*
Jag hade fel, konsumentmoderkort är så dumt konstruerade så de sparar bios-inställningar i volatile memory, hade jag gjort detsamma på högskolan i mina projekt så hade jag fått ett IG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Väldigt konstigt att det hjälper att ta ut batteriet, utvecklingen måste ha gått bakåt de senaste åren. Liksom batteriet är en förbrukningsvara som enbart varar i något år, batteriet funktion för i tiden var att se till så att pcklockan gick fast datorn ej var strömsatt, när batteriet tog slut var det endast det som slutade att fungera. Så ska det nu ha byggt in någon knepig funktion att om batteriet är tomt så ska biosen nollställa funktioner i flashen? Förutom att det är knepigt kodat och kräver extra arbete att implementera så är det extremt idiotisk att ha det så, nå ni som förespråkar detta kan ha rätt, moderkortstillverkare til konsumenter kan vara knepiga.

Nå rätt lösning är läs manualen, fråga tillverkaren på deras hemsida. Googla: http://www.wikihow.com/Reset-Your-BIOS

*edit*
Att urtagning av csmos batteriet skulle lösa problemet vore så otroligt korkat utvecklat så det ej är klokt, jag betvivlar verkligen att det finns något sådant moderkort. Förutom att alla inställningar försvinner per automatik efter något år, så hur har de tänkt att man ska byta batteri? När datorn är igång.. Nå för de som har såna moderkort, akta så ni inte kommer åt self destruction button som troligen också finns på ert moderkort.

Hur tycker du att moderkortets inställningar ska sparas utan batteri?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelegrino:

Hur tycker du att moderkortets inställningar ska sparas utan batteri?

Skickades från m.sweclockers.com

Non-volatile memory som har funnits hur länge som helst. Det är bara skriva ner värdera till flash, eeprom eller vad man nu har för minne.

När jag googlade så finns det många dumma moderkort som kan resetas med att ta bort batteriet:
https://www.computerhope.com/issues/ch001360.htm

Det finns även många som just tar ur batteriet för att rensa cmosen, men det känns inte på något sätt som en seriös konstruktion. Liksom att spara parametrar i flash, eeprom är något som gymnasieelever gör på sina mikrodatorlösningar för att inställningar ej ska försvinna vid strömbortfall.
På alla vettiga biosar finns t.ex. en inställning där man kan ställa in så att datorn ska starta vid nytt spänningspåfall, tänk om cmos-batteriet på en äldre dator tar slut som innebär att denna inställning återgår till att ej starta, detta kan innebär att någon måste åka ut till plats och sparka igång skiten. Så jag betvivlar att moderkort för professionellt bruk är så dumt konstruerade.

*edit*
Förklaringen är nog att de flesta konsumentmoderkort just är för konsumenter, då kan de göra en enkel konstruktion och för den stora skaran kanske en reset med batteriuttagning är bra. Det är skillnad på en dator som ska hålla i 10-15år, där batteriet kommer ha dött några gånger under dens livstid och det är kritisk att datorn startar upp med rätt inställningar.

Så till TS, testa och ta ut cmosbatteriet som rekommenderades.