Permalänk
Medlem

Ny dator startar om vid belastning.

Tja vänner, nyss byggt ihop en ny dator med följande:

Intel Core i7-7700K Kaby Lake Processor
MSI Z270-A Pro, Socket-1151
ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC
Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16GB
Corsair CX750M, 750W PSU

Är så att när jag spelar så startar den om sig ibland och tänkte självklart det är värme och höjde fläktar och allt. Fungerade någon dag och idag så sker det igen. Temp på CPU och GPU är inte alls så höga att datorn ska stängas av. Misstänker PSU då den stänger av sig utan varningar och ber mig trycka F1 För setup eller F2 för att fortsätta.

Men tycker 750 W ska vara nog eller är det några andra tips ni kan komma med? Temp är bra, inget damm så undrar vad det kan vara..

//Jimmy

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Vad står det för felmeddelande i Loggen?

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Vad står det för felmeddelande i Loggen?

Får du ursäkta min okunskap, men vilken logg pratar vi om här.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

@auToeXeC: Behövs inte ursäkta sig här inte. Vi hjälps åt Högerklicka på windowsikonen så finns det något som heter Loggboken där. Starta. Sen hitta Sammanfattning av administrativa händelser där. Sen klicka på Kritisk eller Fel. Ska stå en notis där om vad som gör att datorn stängs av.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

@MrQke: Det jah hittar som passar ganska bra in på tiderna är "Kernel-Power" och AESMService under Kritisk. Låter som det är kraften och känns som min PSU borde klara av den här setupen. Många år sen jag byggde så kanske något klassiskt fel jag lyckats göra när jag kopplat in något? Tänkte om där är något som många brukar koppla fel för att ge fel belastning på PSU..

//Jimmy

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

@auToeXeC: Under några år gjorde Corair serier som gav typiska budget nätaggs problem. CX, GS och RM serierna. Ditt är nog en modulär variant av RM.

Det var först med RMx serien (obs x i namnet) som Corsair verka ha skärpt sig och börjat göra bra nätagg igen. RMi verka ha kommet senare så man hoppas att den också är bra.

Använder du några strömadaptrar eller har överklockat något?

Edit:
Antal watt på sämre nätagg kan ligga långt över kraven enligt deras klisterlappar men ändå vara för dåliga för att klara dator/grafikkort. Bruka funka i många månader innan det blir problem. Tex 2 år har jag sett.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Tack för svaret, kan hoppas och googlade en del ang det här problemet och ska prova en del nu när jag kommer hem från jobbet. Många år sen jag höll på med datorer så tänka komma igång nu igen men svårt att komma ikapp allt när sist jag överklockade en dator var för ca 4 år sen. Men ingen överklockning just nu då jag vill gärna ha en stabil dator innan jag kör igång med det här.

Vad menar du med adaptrar?

Kör just nu bara en slinga från Nätagg där 2 HDD är kopplade samt LED som sitter i fronten på chassit. Så borde inte göra något där och GPU och moderkort sitter på egen slinga. Men 2 HDD (1 SDD, 1 HDD) samt led borde den klara men ska ändå prova att ta ner belastningen på den.

Datorn är helt uppdaterad med drivrutiner osv, den kan står på 24/7 men är när det är mer krävande spel som BF1 tex som som den efter en stund bara dör utan varning alls. Sen startar med att jag ska välja F1 eller F2 i bios. Ska läsa med om min PSU kanske har några kända fel med.

Uppskattar verkligen all hjälp
Nu är det Fredag med så inte fel det heller..

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Kör just nu Prime95 med belastning på CPU, ser min CPU kan komma upp i 77 Grader och vet inte hur pass högt det är? Varit på en liten stund om ingen omstart än iaf. Ska köra på och har EVGA vattenkylning med en 120 fläkt. Vet inte hur pass bra den kylpastan som kom på den är. Ska vända fläkten med då den tar luft från chassit nu märkte jag.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Testade nyss stressa min GPU och det är då min dator startar om sig. Vad tror ni felet då kan vara där? För temp ligger inte så högt och vet inte hur jag kan testa om det är min PSU. Vanliga fel som det kan bero på att GPU får datorn att starta om vid stess?

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

@auToeXeC: Du använder inga adaptrar så vi kan utesluta det också.

Vissa har använt strömadaptrar för att koppla grafikkort. Några använde såna också för att de hade missat att deras modulära nätagg hade de kablar som grafikkortet behövde.

Adaptrar kan kopplas fel så att grafikkortet inte får det den behöver. Kabel från nätagget bruka ha flera kontakter och de adaptrar som bruka användas ska kopplas till 2 olika kablar. Med sämre nätagg kan man få problem även om man kopplat adaptern rätt. Jag skulle bara använda såna med bra nätagg.

Ta loss alla strömkablar och sätta tillbaka dom. Glöm inte båda ändar. Även om man inte ser eller känner något fel så har det ofta löst olika fel.

Allra bäst är att låna ett nätagg. Om den också är ett modulärt nätagg är det jätte viktigt att komma ihåg till vilket nätagg strömkablarna tillhör. Det finns ingen standard så många har förstört delar när de inte byte ut strömkablarna också när de köpte nytt modulärt nätagg. Även om båda är tex Corsair men av olika modeller så är det riskabelt.

Ditt nätagg är troligaste orsaken så det känns lite onödigt att testa andra saker som tex ta bort kablar, prylar som inte behövs.

Permalänk
Medlem

Glömde skriva att problemet är löst och var faktiskt min GPU som blev för varm, så ändrade min kurva för fläkten på GPU så nu låter den tyvärr som ett mindre flygplan men inget som hörs när jag spelar. Tack alla för hjälpen och efter en del år från det här forumet så är det kul att se det lever vidare med god stämning..

//Jimmy

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Så nu harr jag installerat ett Gigabyte Geforce 1080 GTX och nu är alla problem tillbaka. Är https://www.komplett.se/product/891230/datorutrustning/pc-kom... för dåligt för min setup?

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Kan säga att mina LED på mitt Phantek Chassi har börjat blinka långsamt med. DVS breathing, så vet inte varför dom gör så heller då i början var dessa på hela tiden. Så något beter sig konstigt och jag är inte så duktig på felsöka?..

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Koppla ur gpu och stresstesta med igpu? dvs koppla skärmen till moderkortet.

Men som du sa i OT så är det troligtvis nätagget.
iom att du bytt från 1060 till 1080 och alla problem är tillbaka så tyder det på att du inte får ström.
Se jonnyguru.com för rekommendationer. EVGA G2 är varmt rekommenderat men det finns säkert nyare. Var ett tag sen jag läste på tyvärr... Någon annan kan säkert tipsa om bättre.

EDIT:
Nvm, skaffa bra nätagg/låna bra nätagg. 99% säker på att detta är problemet.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lain:

Koppla ur gpu och stresstesta med igpu? dvs koppla skärmen till moderkortet.

Men som du sa i OT så är det troligtvis nätagget.
iom att du bytt från 1060 till 1080 och alla problem är tillbaka så tyder det på att du inte får ström.
Se jonnyguru.com för rekommendationer. EVGA G2 är varmt rekommenderat men det finns säkert nyare. Var ett tag sen jag läste på tyvärr... Någon annan kan säkert tipsa om bättre.

EDIT:
Nvm, skaffa bra nätagg/låna bra nätagg. 99% säker på att detta är problemet.

Är ganska säker med då jag läst på mer om det jag har nu och får ju inte så bra lovord. Så nu när INET öppnar ska jag ner o köpa ny PSU och nytt moderkort då dessa är mina svaga punkter i min setup. Blir så trött när saker inte fungerar

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Köpt ny PSU occh har samma problem än. Men nu klickar mitt nya nätagg istället när det stängs av. SÅ värme och PSU kan uteslutas, vad kan jag göra härnäst?

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync