Återställa borttagna filer SSD

Permalänk
Medlem

Återställa borttagna filer SSD

Hej!

Var ett tag sedan jag återställde borttagna filer på en dator så skulle vilja be om tips på mjukvara, gärna gratis om det finns någon bra sådan. Dom låg tillfälligt på skrivbordet i Win 10, så det är OS-disken, vilket är en SSD (om det nu gör någon skillnad, för vilken programvara som är bäst lämpad - Tänker att Trim nog har tagit bort filen helt?).

Det handlar om bilder och videofiler som inte han backupas till min backupdisk innan dom av misstag åkte i papperskorgen och slängdes. Minneskortet är tyvärr inte tillgängligt då det var en lånad kamera som jag inte har tillgång till.

Permalänk
Medlem

Recuva har jag hört bra om:
https://www.piriform.com/recuva

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Ja- det gör skillnad då win10 använder 'trim' automatiskt mot SSD-disk när du ta bort filer.

har du lagra dessa bilder på en snurrdisk så är chansen mycket högre att kunna räddas då man inte kör trim mot snurrdisk.

'Trim' innebär att när WIN10-OS raderar en fil så ger den en lista till SSD-diskkontrollern vilka sektorer som kan förberedas för ny skrivning och en Garbage collector i SSD går efter ledig tid och raderar innehållet i aktuella sektorerna så att de är klara för en ny snabb skrivning.

- vilket innebär att data i dessa sektorer som markerat 'raderade' förstörs efter kontrollens eget godtycke och behov för tillfälle och när du försöker rädda tillbaka data igen i efterhand så kan vad som helst komma tillbaka och om det är fortfarande kvar riktiga läsbara bitar av tex foto/mediafiler så kan det vara i helt oordning beroende på de 'raderade' sektorerna får snabbt nya LBA-adresser efter reallokeringar som SSD hela tiden gör internt när det skriver ny data.

SSD beter sig alltså inte som snurrdiskar som har data kvar på sin sektor tills sektorn blir omskrivet, det sker massor av hyss under motohuven på en SSD

---

Som jag ser så är eventuellt kvarliggande shadow-copy av det som raderades förmodligen den största chansen att återfinna filerna (och därmed inte raderats på 'riktigt') - har det gått en tid så kan man inte förvänta sig att lediga utrymmet på en SSD har kvar någon användbar information när delete-kommantot väl getts och TRIM-kommandor exekverats.

---

I många linuxdistrubitioner så använder man inte 'trim' automatisk utan det är något man får exekvera manuellt (fstrim 'path') bl.a av ovanstående anledning och den vägen behålla innehållsräddbarhet på samma sätt som med traditionella snurrdiskar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Ska testa lite!

Permalänk

@xxargs: Då har man lärt sig något nytt idag också. Tackar för informationen.

Visa signatur

Citera för svar.