Handla för första gången på Amazon.co.uk

Permalänk
Medlem

Handla för första gången på Amazon.co.uk

Har hittat en produkt som jag gärna vill testa, på Amazon.com. Står klart och tydligt: "Price: $71.95 & FREE Shipping" även när jag fortsätter till "Proceed to checkout". Men ingår själva tullavgiften då eller betalar man den också? Isåfall vart betalar man det, eller ingår det redan i priset? Någon som har någon erfarenhet av Amazon.com?

EDIT: Gått över till Amazon.co.uk i tråden, men samma fråga gäller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Har hittat en produkt som jag gärna vill testa, på Amazon.com. Står klart och tydligt: "Price: $71.95 & FREE Shipping" även när jag fortsätter till "Proceed to checkout". Men ingår själva tullavgiften då eller betalar man den också? Isåfall vart betalar man det, eller ingår det redan i priset? Någon som har någon erfarenhet av Amazon.com?

Det ska stå som en notis under priset vilka länder det gäller.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@Viradise: ofta gäller bara free shipping inom USA, borde dock stå i kassan.
Och med 99% så är inte tull och moms inräknat i priset, det får du in en separat räkning från fraktbolaget, oftast när paketet anländer i Sverige. Som betalas vid utlämning.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Det ska stå som en notis under priset vilka länder det gäller.

På Amazon sidan:

På checkout sidan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

@Viradise: ofta gäller bara free shipping inom USA, borde dock stå i kassan.
Och med 99% så är inte tull och moms inräknat i priset, det får du in en separat räkning från fraktbolaget, oftast när paketet anländer i Sverige. Som betalas vid utlämning.

Jag har inte skaffat ett konto ännu, kollar fortfarande runt lite. Citerade nyss första kommentaren med bild, kolla ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Eftersom du inte är inloggad så vet nog inte Amazon att du är i Sverige?
Tror du får skapa ett konto och gå till kassan för att se total summan, om dom ens skickar till Sverige.
Tror dock fortfarande inte att du får info på tull och moms där.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Fri frakt gäller sällan eller aldrig utanför USA och om du klickar dig vidare får du mer info om fraktkostnaden. Finns inte varan på Amazon.co.UK? Beställer du därifrån slipper du betala tull och momsen justeras bara upp en aning (från 20 till 25%). Frakten lär dessutom vara både snabbare och billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

De lägger på moms, tull behöver du inte betala om priset inte är högre. Se http://www.sweclockers.com/forum/trad/1439311-tullgrans-1500-...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PelleRell:

Eftersom du inte är inloggad så vet nog inte Amazon att du är i Sverige?
Tror du får skapa ett konto och gå till kassan för att se total summan, om dom ens skickar till Sverige.
Tror dock fortfarande inte att du får info på tull och moms där.

Jo det vet dem, det står ju dessutom i bilden att de skickar hit. Däremot hade jag också rekommenderat att handla från någon av de europeiska sidorna om det är möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Eftersom du inte är inloggad så vet nog inte Amazon att du är i Sverige?
Tror du får skapa ett konto och gå till kassan för att se total summan, om dom ens skickar till Sverige.
Tror dock fortfarande inte att du får info på tull och moms där.

Har inget konto, den hittade Sverige automatiskt.

Skrivet av ågren:

Fri frakt gäller sällan eller aldrig utanför USA och om du klickar dig vidare får du mer info om fraktkostnaden. Finns inte varan på Amazon.co.UK? Beställer du därifrån slipper du betala tull och momsen justeras bara upp en aning (från 20 till 25%). Frakten lär dessutom vara både snabbare och billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde inte den fanns på co.uk, kollade tidigare efter liknande saker men glömde helt ärligt att kolla om just denna produkt fanns, verkar som den finns- samt att den är billigare här. Hur blir det nu då, om jag skulle beställa via co.uk? Nu gäller detta: "Price: £34.95 & FREE Delivery in the UK.".

Skrivet av Role_Model:

De lägger på moms, tull behöver du inte betala om priset inte är högre. Se http://www.sweclockers.com/forum/trad/1439311-tullgrans-1500-...

Skrivet av Andreaz1:

Jo det vet dem, det står ju dessutom i bilden att de skickar hit. Däremot hade jag också rekommenderat att handla från någon av de europeiska sidorna om det är möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur blir det via co.uk? Produkten verkar finnas där också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Har inget konto, den hittade Sverige automatiskt.

Trodde inte den fanns på co.uk, kollade tidigare efter liknande saker men glömde helt ärligt att kolla om just denna produkt fanns, verkar som den finns- samt att den är billigare här. Hur blir det nu då, om jag skulle beställa via co.uk? Nu gäller detta: "Price: £34.95 & FREE Delivery in the UK.".

Hur blir det via co.uk? Produkten verkar finnas där också!

Gå till kassan så ser du totalpriset inkl. frakt och svensk moms. Priserna på Amazon UK visas med deras momssats vilket är 20% jämfört med våra 25% (med några få undantag).

Beställer du från UK betalar du inte heller någon tull oavsett värdet på produkterna. Jag beställer själv från Amazon lite då och då och har bara positiva erfarenheter.

Kolla även så att det står 'fulfilled by Amazon', vilket innebär att de skickar varorna från sitt eget lager och även hanterar t.ex. retur och kundtjänst till skillnad från varor som köps av alternativa butiker via deras marketplace.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Det är upplagt enligt följande på Amazon:

1. Lägg din vara i kundkorgen
2. Klicka på "Proceed to checkout"
3. Välj "Delivery Address" <<<----- Efter detta steget får man reda på om de fraktar till Sverige eller inte.
4. Välj Betalningssätt
5. Summering och bekräftelse av ditt köp (Här får du se hela kostnaden inkl. eventuell fraktavgift, momspålägg etc)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Glöm inte att kolla på amazon.de också!

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Har inget konto, den hittade Sverige automatiskt.

Trodde inte den fanns på co.uk, kollade tidigare efter liknande saker men glömde helt ärligt att kolla om just denna produkt fanns, verkar som den finns- samt att den är billigare här. Hur blir det nu då, om jag skulle beställa via co.uk? Nu gäller detta: "Price: £34.95 & FREE Delivery in the UK.".

Hur blir det via co.uk? Produkten verkar finnas där också!

Du betalar svensk moms, inte brittisk.
Tyskland svensk moms. Fri frakt över €39 när amazon levererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Gå till kassan så ser du totalpriset inkl. frakt och svensk moms. Priserna på Amazon UK visas med deras momssats vilket är 20% jämfört med våra 25% (med några få undantag).

Beställer du från UK betalar du inte heller någon tull oavsett värdet på produkterna. Jag beställer själv från Amazon lite då och då och har bara positiva erfarenheter.

Kolla även så att det står 'fulfilled by Amazon', vilket innebär att de skickar varorna från sitt eget lager och även hanterar t.ex. retur och kundtjänst till skillnad från varor som köps av alternativa butiker via deras marketplace.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, det finns Fullfilled by Amazon! Tack för hjälpen!

Skrivet av matt76:

Det är upplagt enligt följande på Amazon:

1. Lägg din vara i kundkorgen
2. Klicka på "Proceed to checkout"
3. Välj "Delivery Address" <<<----- Efter detta steget får man reda på om de fraktar till Sverige eller inte.
4. Välj Betalningssätt
5. Summering och bekräftelse av ditt köp (Här får du se hela kostnaden inkl. eventuell fraktavgift, momspålägg etc)

Tackar, måste däremot vara inloggad för att kunna fortsätta efter "Proceed to checkout", skaffar ett konto lite senare. Vad brukar man kunna betala med? Paypal har jag inte.

Skrivet av Leyer:

Glöm inte att kolla på amazon.de också!

Kollade! Något dyrare där.

Skrivet av SUMITOMO:

Du betalar svensk moms, inte brittisk.
Tyskland svensk moms. Fri frakt över €39 när amazon levererar.

Finns det någon fri frakt över en viss summa från co.uk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Yes, det finns Fullfilled by Amazon! Tack för hjälpen!

Tackar, måste däremot vara inloggad för att kunna fortsätta efter "Proceed to checkout", skaffar ett konto lite senare. Vad brukar man kunna betala med? Paypal har jag inte.

Kollade! Något dyrare där.

Finns det någon fri frakt över en viss summa från co.uk?

UK körde under en period för ett par år sedan, men slutade med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

UK körde under en period för ett par år sedan, men slutade med det.

När man nu beställer något så ber den ju naturligtvis att skriva in sin Adress mm. Men kommer den till närmaste postkontor eller till dörren då? Vet du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

När man nu beställer något så ber den ju naturligtvis att skriva in sin Adress mm. Men kommer den till närmaste postkontor eller till dörren då? Vet du det?

De gånger jag beställt har de tyvärr levererat hem...med typ UPS

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

De gånger jag beställt har de tyvärr levererat hem...med typ UPS

// LZ

Hmm, finns det något sätt att få det levererat till postkontor? Om man typ skriver in adressen till kontoret istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

När man nu beställer något så ber den ju naturligtvis att skriva in sin Adress mm. Men kommer den till närmaste postkontor eller till dörren då? Vet du det?

I vanliga fall får jag hem paketen direkt i brevlådan (med avisering till närmaste ombud om det inte går ner i boxen) och frakten brukar ta knappt en vecka. En gång tabbade de sig dock p.g.a. felaktig produktbeskrivning och skulle skicka ut en ersättningsprodukt - då skickades det med UPS Express och levererades till dörren redan nästa morgon som kompensation och produkten var dessutom gratis (värde ca 500kr).

Så länge du inte betalar extra för expressfrakt så hanteras det som vilket annat paket som helst och levereras i första hand direkt i brevlådan.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

När man nu beställer något så ber den ju naturligtvis att skriva in sin Adress mm. Men kommer den till närmaste postkontor eller till dörren då? Vet du det?

Beställt rätt mycket från UK/DE med standardfrakt och småprylar hamnar i lådan och paket till utlämningsställe (Postnord)
Stora prylar som TV kan levereras med DHL eller liknande.

Notera att detta gäller leveranser som sköts av Amazon själva. Partners kan använda andra leverantörer.

(Hämtade ett paket från Amazon DE idag som jag beställde i Söndags)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Beställt rätt mycket från UK/DE med standardfrakt och småprylar hamnar i lådan och paket till utlämningsställe (Postnord)
Stora prylar som TV kan levereras med DHL eller liknande.

Notera att detta gäller leveranser som sköts av Amazon själva. Partners kan använda andra leverantörer.

(Hämtade ett paket från Amazon DE idag som jag beställde i Söndags)

Det är ett rätt litet paket, men får inte plats i brevlådan. Har jag tur så kommer det till Postkontor

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vilken typ av pryl du planerar att köpa, men kan tillägga att ett annat skäl att handla från tyska/italienska/spanska/nederländska, och delvis franska amazon, istället för från brittiska amazon är de dessa länder har samma elkontakter som vi har, Frankrikes jordade elkontakter skiljer sig dock. Detta kan ju både kan vara enkelt och svårt att fixa i efterhand beroende på produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

De gånger jag beställt har de tyvärr levererat hem...med typ UPS

// LZ

Tvärtom för mig. Beställde och fick leverans senast förra veckan. Hem till postkontoret.

Amazon.de har fri frakt till sverige vid beställnignar över 35€

gäller inte brittiska och amerikanska

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Amazon.de har fri frakt till sverige vid beställnignar över 35€

€39
https://www.amazon.de/gp/browse.html?node=12019432031&pf_rd_p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Gå till kassan så ser du totalpriset inkl. frakt och svensk moms. Priserna på Amazon UK visas med deras momssats vilket är 20% jämfört med våra 25% (med några få undantag).

Beställer du från UK betalar du inte heller någon tull oavsett värdet på produkterna. Jag beställer själv från Amazon lite då och då och har bara positiva erfarenheter.

Kolla även så att det står 'fulfilled by Amazon', vilket innebär att de skickar varorna från sitt eget lager och även hanterar t.ex. retur och kundtjänst till skillnad från varor som köps av alternativa butiker via deras marketplace.

Skickades från m.sweclockers.com

Lånar tråden lite.

Om man handlar från Amazon.co.uk, men produkten är inte en "fullfilled by amazon", skickas den då från säljaren själv? I detta fall är försäljarens adress belagd i Kina.

Jag frågar då jag har ca 10st småprylar jag tänker handla för ett ca värde av 30-200kr styck från ett par olika försäljare där samtliga finns på amazon.co.uk. Det vore ju anus om man tvingades betala en administrationsavgift på 75kr per paket +moms på 10st paket när det individuella värdet är så litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Lånar tråden lite.

Om man handlar från Amazon.co.uk, men produkten är inte en "fullfilled by amazon", skickas den då från säljaren själv? I detta fall är försäljarens adress belagd i Kina.

Jag frågar då jag har ca 10st småprylar jag tänker handla för ett ca värde av 30-200kr styck från ett par olika försäljare där samtliga finns på amazon.co.uk. Det vore ju anus om man tvingades betala en administrationsavgift på 75kr per paket +moms på 10st paket när det individuella värdet är så litet.

Ja, men det behöver inte nödvändigtvis innebära att paketen skickas från säljarens hemland. Många kinesiska siter exporterar sina produkter till bl.a. Nederländerna och skickar sedan därifrån för att kringgå momsen men det är inte alltid helt lagligt och det fuskas en hel del med det då de t.ex. bara vidarebefordrar försändelserna från ett annat EU-land utan att betala tull och moms. Vissa stora aktörer har dock fysiska EU-lager för att bl.a. kunna erbjuda kortare leveranstider.

Kolla med säljaren för ett definitivt svar men gäller det en mindre säljare baserad i Kina skickas varorna troligtvis direkt från Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz