Är det värt att köra på Enterprise-diskar?

Permalänk
Inaktiv

Är det värt att köra på Enterprise-diskar?

Tittar runt på Enterprise-diskar då jag vill ha reliabla-diskar som håller länge och kommer med 5-års garanti och jag har svårt att sålla bland dem alla då många modeller kommer med sektorer antingen med 4k eller emulerad 512byte. Är de också tysta eller för de mycket oväsen?

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Inaktiv

Nej. Ska du köra hårdvaruraid?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hugligan:

Nej. Ska du köra hårdvaruraid?

Jag vill annat köra dem i RAID ja men kanske mer som en NAS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Jag vill annat köra dem i RAID ja men kanske mer som en NAS.

Vadå kanske mer som en NAS? Menar du mjukvaruraid? Då äre bara ta billigaste per TB som inte är erkännt dålig.

Permalänk
Medlem

Enterprise diskar låter som en jävla orkan.
Om du inte tänkte låsa in ditt NAS i en vakuumförseglad kammare bakom 50 mm ljudisolering, kör vanliga diskar.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag håller med Hugligan.
Lägg hellre mellanskillnaden på ett NASkabinett/moderkort som ger dig möjlighet till att ansluta fler diskar

Permalänk
Medlem

Jag har kört Red-diskar 24/4 i 4.5 år utan problem så du borde inte behöva några enterprisediskar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag håller med Hugligan.
Lägg hellre mellanskillnaden på ett NASkabinett/moderkort som ger dig möjlighet till att ansluta fler diskar

Jag körde 6stycken WD Caviar konsumentdiskar i RAID5 på ett SAS-Raidkort för många år sedan och den haverade hela tiden pga en disk som ständigt bråkade. De var inte gjorda för att köras i RAID kan man nog säga. Så du menar att jag ska upprepa det misstaget?

Permalänk
Medlem

@anon114264: du bör skaffa olika diskar, antingen olika batchar eller olika tillverkare för att minimera risken med att alla dör vid samma tillfälle ifall de e tillverkningsfel

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre lägga pengarna på backupdiskar (för offline-förvaring mestadelen av tiden) än extrapengar på enterprise-diskar utöver de sedvanliga NAS-diskar.

Enterprise-diskar är motiverbara om man har tunga laster som 300 TB/år i läs/skrivning, medans hemma-NAS står diskarna mest bara och snurrar i tomme som tämligen sällan accessad masstorage.

NAS-diskar är ofta klassade för 180 TB/år eller knappt 500 GB/dag och 24/7-drift vilket är över 3 ggr mer i datamängd än vad en desktopdisk är tänkt för (brukar vara 55 TB/år och körning drygt 6 timmar/dygn) NAS-diskar är tänkta för SOHO-tillämpningar/NAS (hemmabruk/mediacenter/mindre kontor) och därmed relativt tysta i drift - Enterprise-diskar avsedd för datacenter bryr man sig inte om ljudnivån och diskarna kommer att låta mer...

Med tanke på ransomware som härjar precis just nu sedan fredags kväll och attackerar och smittar via SMB-protokollet (via en utläckt NSA-exploit) och sprider sig den vägen så riskerar man att alla SMB-protokollade nätverksvolymer i NAS bli krypterade via anslutna smittade windows-klientdatorer.

Då är det bra och ha en ofta uppdaterad offline-backup att ta till när allt annat skiter sig... med andra ord är det inte bara havererande diskar som hotar datat och ingen RAID-konfiguration i världen räddar från en oönskad kryptering som initieras från någon smittad klientdator...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _niko_:

Jag har kört Red-diskar 24/4 i 4.5 år utan problem så du borde inte behöva några enterprisediskar.

Nej jag vet att Red-diskarna är till för RAID men tittar man på Backblaze och deras statistik så har de en tendens att krascha ofta.

Skrivet av SolidReactor:

@Klappis: du bör skaffa olika diskar, antingen olika batchar eller olika tillverkare för att minimera risken med att alla dör vid samma tillfälle ifall de e tillverkningsfel

Jasså så du tycker jag kan blanda hej svejs med olika konsumentsdiskar som inte är ämnade för RAID-användning?

Skrivet av xxargs:

Jag skulle hellre lägga pengarna på backupdiskar (för offline-förvaring mestadelen av tiden) än extrapengar på enterprise-diskar utöver de sedvanliga NAS-diskar.

Enterprise-diskar är motiverbara om man har tunga laster som 300 TB/år i läs/skrivning, medans hemma-NAS står diskarna mest bara och snurrar i tomme som tämligen sällan accessad masstorage.

NAS-diskar är ofta klassade för 180 TB/år eller knappt 500 GB/dag och 24/7-drift vilket är över 3 ggr mer i datamängd än vad en desktopdisk är tänkt för (brukar vara 55 TB/år och körning drygt 6 timmar/dygn) NAS-diskar är tänkta för SOHO-tillämpningar/NAS (hemmabruk/mediacenter/mindre kontor) och därmed relativt tysta i drift - Enterprise-diskar avsedd för datacenter bryr man sig inte om ljudnivån och diskarna kommer att låta mer...

Med tanke på ransomware som härjar precis just nu sedan fredags kväll och attackerar och smittar via SMB-protokollet (via en utläckt NSA-exploit) och sprider sig den vägen så riskerar man att alla SMB-protokollade nätverksvolymer i NAS bli krypterade via anslutna smittade windows-klientdatorer.

Då är det bra och ha en ofta uppdaterad offline-backup att ta till när allt annat skiter sig... med andra ord är det inte bara havererande diskar som hotar datat och ingen RAID-konfiguration i världen räddar från en oönskad kryptering som initieras från någon smittad klientdator...

Nej det är sant och jag har också kört offline-lagring i flera år! Börjar dock bli jobbigt att göra offline-backup då och då, det tar en massa tid.

Har kört WD's Green-diskar i flera år nu men de kommer bara med 2-års garanti. De börjar också bli ljudliga av sig och skapar en hel del vibrationer i chassit. De har förvisso gått i 24/7 senaste tiden, dock har skivarmen inte arbetat hela tiden. Jag vet att de inte är skapade för 24/7-bruk och det kan nog förklara varför de börjar bli lite slitna. Enterprise-diskar är nog betydligt ljudligare av sig men de håller längre?

Permalänk
Medlem

Konsument diskar går bra! Har en wd green 2 TB som snurrat nästan 24/7 i över 8 år som fortfarande funkar. Dock smart varningar så används inte längre.

Köp wd red, de är fantastiska och snurrar på bra.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Nej jag vet att Red-diskarna är till för RAID men tittar man på Backblaze och deras statistik så har de en tendens att krascha ofta.

Jasså så du tycker jag kan blanda hej svejs med olika konsumentsdiskar som inte är ämnade för RAID-användning?

Nej det är sant och jag har också kört offline-lagring i flera år! Börjar dock bli jobbigt att göra offline-backup då och då, det tar en massa tid.

Har kört WD's Green-diskar i flera år nu men de kommer bara med 2-års garanti. De börjar också bli ljudliga av sig och skapar en hel del vibrationer i chassit. De har förvisso gått i 24/7 senaste tiden, dock har skivarmen inte arbetat hela tiden. Jag vet att de inte är skapade för 24/7-bruk och det kan nog förklara varför de börjar bli lite slitna. Enterprise-diskar är nog betydligt ljudligare av sig men de håller längre?

På en av nasarna på jobbet så satte vi i 1 seagate och en WD red på varje RAID1-par - NAS-diskar dock

Detta för att inte båda skall rasa samtidigt pga. att de är för lika tillverkade och går sönder samtidigt (vilket är en reell risk om diskarna kommer från samma batch/serie och samma antal drifttimmar), fel på firmware etc. issue som skulle ge samma konsekvens på båda samtidigt.

Hittills så är det WD-red som har haft issue (första gången gjorde att vi bestyckade med olika diskar i raid-paret istället för samma modell/fabrikat) och sedan har det haltat en gång till på en annan RED-disk även om det repat sig vid en resync. Inga issue med seagate än så länge.

att ha olika disksort/märke med samma storlek är inte så dumt som det kanske låter.

När det gäller offline-lagring och om det anses tidsödande - ställ frågan om hur lång tid att återställa innehållet om du inte har backup/offline lagring och blixten slog ned i NAS och allt utbrunnet eller låst av en ransomware (som är på gång precis just nu) - med rsync tar det inte så lång tid efter första stora backuppen om det inte är massiva mängder data som flyttas runt på NAS hela tiden - och det gör det sällan i en hemma-NAS med mest mediafiler i sig.

Alternativet/tillägg är att köpa lagringsutrymme hos molntjänst, men är det > 1 TB börja det bli dyrt i längden och olämplig att ha som den enda backupen - återhämtning är oftast väldigt långsam och kanske begränsad till en pott antal GB per månad, eller så får man betala snabbt mycket mer om det skall gå snabbare.

En RAID är inte en ersättning för backup, det bara ökar tillgängligheten och data tillgänglig även vid diskproblem - en produktiossäkring helt enkelt, du måste fortfarande ha en regelbundet uppdaterad backup!

wd-green 2TB har funkat förvånansvärt bra i en simpel netgear-nas med typ 40000 timmar, nu har diskarna förvisso bytts men det beror inte på att diskarna gått sönder utan för att det stoppades in nya större 4TB diskar och maximera ut kapaciteten i NAS:en.

dom max 300000 huvudparkeringarna som folk under åren har bekymrat sig om när det gällde wd-green och dess snabba parkering när den inte var läs/skriv-aktiv, är inget att bry sig om - mina var uppe i 3 miljoner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jasså så du tycker jag kan blanda hej svejs med olika konsumentsdiskar som inte är ämnade för RAID-användning?

Ja absolut! Syftet med RAID ligger i dess ursprungsnamn Redundant Array of Inexpensive Disks, inexpensive som i billig vilket innebär konsumentklassen.

Skrivet av Wikipedia:

The term "RAID" was invented by David Patterson, Garth A. Gibson, and Randy Katz at the University of California, Berkeley in 1987. In their June 1988 paper "A Case for Redundant Arrays of Inexpensive Disks (RAID)", presented at the SIGMOD conference, they argued that the top performing mainframe disk drives of the time could be beaten on performance by an array of the inexpensive drives that had been developed for the growing personal computer market. Although failures would rise in proportion to the number of drives, by configuring for redundancy, the reliability of an array could far exceed that of any large single drive.[3][4]

Oavsett om du köper en disk för 1000kr eller 10 000kr så finns det en "relativ" stor risk att disken går sönder, därmed skall data finnas på flera diskar. Hellre 4st diskar i raid 1 med konsumentklass-diskar än 2st i raid 1 med enterprise diskar.

As usual, raid är inte backup, utöver raid har man alltid extern backup.

För övrigt om man tittar på hållbarhets-statistik så är WD inte lika bra som för ett par år sedan. HGST har jag för mig ligger jäkligt bra till med 4GB diskar. Blackblaze tror jag de heter som har statistiken?

Permalänk
Medlem

hårddiskar (och även SSD) är att betrakta som glödlampor - tar man 1000 stycken så är det några som går sönder i förtid - kanske redan samma vecka, och ytterligare som droppar av allt efter tidens gång och några till slut fungerar fortfarande långt efter förväntad livslängd.

Problemet när man tar några få diskar eller får de levererade från grossist - man vet inte vilka som lägger av efter kort tid och de som är näst intill odödliga och chansen är störst att få tag på de som fungerar i ungefär förväntad tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Ja absolut! Syftet med RAID ligger i dess ursprungsnamn Redundant Array of Inexpensive Disks, inexpensive som i billig vilket innebär konsumentklassen.

RAID (redundant array of independent disks)
Gillar ditt försök att vara smart dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

RAID (redundant array of independent disks)
Gillar ditt försök att vara smart dock

Om du läste vidare på samma sida (min fetning):

Skrivet av Wikipedia:

The term "RAID" was invented by David Patterson, Garth A. Gibson, and Randy Katz at the University of California, Berkeley in 1987. In their June 1988 paper "A Case for Redundant Arrays of Inexpensive Disks (RAID)", presented at the SIGMOD conference, they argued that the top performing mainframe disk drives of the time could be beaten on performance by an array of the inexpensive drives that had been developed for the growing personal computer market. Although failures would rise in proportion to the number of drives, by configuring for redundancy, the reliability of an array could far exceed that of any large single drive.[3][4]

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

RAID (redundant array of independent disks)
Gillar ditt försök att vara smart dock

Och vi gillar ditt .. lol. Du kanske ska läsa här i fortsättningen: Simple Wikipedia: Redundant Array of Inexpensive Disks

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Om du läste vidare på samma sida (min fetning):

Det jag reagerade mot var att IBM tog patent på RAID (funktionen) redan på mitten av 1970-talet, inte av några nissar vid 1980

Så... jag står vid mitt uttalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

RAID (redundant array of independent disks)
Gillar ditt försök att vara smart dock

Nu har du fått några svar men eftersom du citerade mig så kan jag utöka svaret tydligare

Både vi två hänvisade till samma wikipedia sida, så här har du två citat.

Citat:

The term "RAID" was invented by David Patterson, Garth A. Gibson, and Randy Katz at the University of California, Berkeley in 1987. In their June 1988 paper "A Case for Redundant Arrays of Inexpensive Disks (RAID)",

Citat:

Industry RAID manufacturers later tended to interpret the acronym as standing for "redundant array of independent disks"

Så industrin, alltså mycket troligt marknadsföringsavdelningen, ville inte ha ordet "indexpensive" och ändrade till "independent" för att antagligen kunna sälja dyrare diskar till företag. de e min take på det.
Men syftet var i grund och botten att ha flera billigare diskar än en mycket dyrare disk, med motiveringen att båda kunde ändå fallera och RAID var rätt lösning både för tillförlitligheten och ekonomiskt.

Keep it old school, don't get tricked by the new marketing mumbo jumbo!

Edit:

Skrivet av Paddanx:

Det jag reagerade mot var att IBM tog patent på RAID (funktionen) redan på mitten av 1970-talet, inte av några nissar vid 1980

Så... jag står vid mitt uttalande.

Stay strong! Nobelt att stå på sig mot packet

Kanske onödigt att gräva ner sig i detta men jag är nördig och nyfiken, lite snabbläsning i patentet så hittar jag inte akronymen RAID där. Det enda jag hittade var att det först för inexpensive sen tog "The RAID Advisory Board" beslutet av att ersätta det med independent.

Edit 2 (sista jag lovar)

Skrivet av Paddanx:

RAID (redundant array of independent disks)
Gillar ditt försök att vara smart dock

Det finns många tillfällen där jag är smart! Däremot finns det fler tillfällen där jag inte är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Nu har du fått några svar men eftersom du citerade mig så kan jag utöka svaret tydligare

Både vi två hänvisade till samma wikipedia sida, så här har du två citat.
Så industrin, alltså mycket troligt marknadsföringsavdelningen, ville inte ha ordet "indexpensive" och ändrade till "independent" för att antagligen kunna sälja dyrare diskar till företag. de e min take på det.
Men syftet var i grund och botten att ha flera billigare diskar än en mycket dyrare disk, med motiveringen att båda kunde ändå fallera och RAID var rätt lösning både för tillförlitligheten och ekonomiskt.

Keep it old school, don't get tricked by the new marketing mumbo jumbo!

Okej. Jag har läst på, och ser vad du menar. När "namnet"/termen RAID kom, så stod det först för "inexpensive", vilket var vad du menar. Något nytt jag lärt mig...

Skrivet av SolidReactor:

Edit:
Stay strong! Nobelt att stå på sig mot packet

Kanske onödigt att gräva ner sig i detta men jag är nördig och nyfiken, lite snabbläsning i patentet så hittar jag inte akronymen RAID där. Det enda jag hittade var att det först för inexpensive sen tog "The RAID Advisory Board" beslutet av att ersätta det med independent.

Just därför sa jag "funktionen", inte namnet.
RAID uppfanns av IBM, som teknik och patent av Norman Ken Ouchi på IBM 1977. Men det verkar som att den info du visat och menar är själva "uppfinningen av ordet/termen RAID", och därför får jag hålla med dig. Men funktionen hade alltså funnits, i andra namn, i 10 år tidigare.

"Although not yet using that terminology, the technologies of the five levels of RAID named in the June 1988 paper were used in various products prior to the paper's publication, including the following:

- In 1977, Norman Ken Ouchi at IBM filed a patent disclosing what was subsequently named RAID 4.

- Around 1983, DEC began shipping subsystem mirrored RA8X disk drives (now known as RAID 1) as part of its HSC50 subsystem.

- In 1986, Clark et al. at IBM filed a patent disclosing what was subsequently named RAID 5.

- Around 1988, the Thinking Machines' DataVault used error correction codes (now known as RAID 2) in an array of disk drives. A similar approach was used in the early 1960s on the IBM 353."

https://wiki2.org/en/RAID#History

Så IBM utvecklade vad vi idag använder som RAID 5, och även hade utvecklat en del tidigare versioner, tom innan "RAID" termen ens fanns. Tom så tidigt som 1960 av IBM i enklare ECC nivå.

Permalänk

Värt att tänka på med Enterprise diskar är ju att de är 10 eller 15K, ljudnivån är rätt hög och drar ström därefter. Har du tänkt att vistas i samma rum som du tänkt ha NAS:en är det ingen bra ide alls med tanke på vad de kostar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fairyland:

Värt att tänka på med Enterprise diskar är ju att de är 10 eller 15K, ljudnivån är rätt hög och drar ström därefter. Har du tänkt att vistas i samma rum som du tänkt ha NAS:en är det ingen bra ide alls med tanke på vad de kostar

Enterprise diskar brukade oftast vara 10 eller 15k förr men idag är de flesta 7200varvare. De drar fortfarande mer ström än vanliga konsumentdiskar men det är inte lika stor skillnad som man kan tro. Problemet är ljudnivån när de läser med huvudet. Jag har läst att många klagar på det när de kör Enterprise-diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fairyland:

Värt att tänka på med Enterprise diskar är ju att de är 10 eller 15K, ljudnivån är rätt hög och drar ström därefter. Har du tänkt att vistas i samma rum som du tänkt ha NAS:en är det ingen bra ide alls med tanke på vad de kostar

Det är nog 2.5" diskar du tänker på.. 3.5" är dom vanliga 7200RPM.

Är nog bara att välja någon disk spelar nog inte så stor roll.. kör själv med ironwolf och ironwolf pro.
Har kört RE4 och Red Pro förut.. men tror det var Red Pro disken som började göra något klickljud.
Är ju längre garanti och förhoppningsvis bättre kvalitetskontroll på enterprise varianterna..
sedan om det är värt det är ju upp till var och en.

Permalänk
Medlem

Enterprise-diskar är oftast SAS-diskar och med dessa får en hel del 'extra' att kunna hantera fler parallella flöden med högre kapacitet, snabbare söktider (inte bara pga. högre rotationsvarvtal), vid inaktivitet kontinuerlig läsning av skivytan efter veka sektorer och rätta dem efter hand automagiskt (det gör _inte_ SATA - den rättar bara en vek, svårläst sektor och kontrollerar den i samband med skrivning endast när sektorn skrivs om med ny data med skrivkommando utifrån - i SATA-världen anses en sektor som kan läsas korrekt 1 gång av 500 försök som fullt frisk och det görs ingen omskrivning på denna av sig själv! - och så har det alltid varit i PATA och SATA-världen!!) SAS-diskar brukar också ha en utökad ECC-kapacitet för att minska felläsningssannolikheten med en 10-potens gentemot SATA och i många fall ger resultat som att de har lite mindre kapacitet än motsvarande SATA-diskar i samma mekaniska generation (extra ECC tar plats...). Och i slutändan - Enterprisediskar är sällan tysta och kan låta som att det är på väg att haverera redan dag 1 (speciellt förr i tiden när man fortfarande hade kullager i dessa - men de höll i regel långt längre än motsvarande PATA-diskar, idag är det mera coil-whine mm. från motorer (med högre varvtal) som hörs eller har högljudda, högfrekvens-pitchade läsarmsrörelse)...

Skall man ha Enterprise diskar hemmavid så bör man ha dessa i strukturellt ljuddämpande och ljudabsorberande chassi (hårddiskar på gummiklossar etc.) så att huvudrörelser, rotationsvibrationer och coil-whine från motorerna inte leds ut och förstärks i själva chassiet och får dess plåtar att agera högtalarmembran ut till omgivningen...

Permalänk

För raid hemma välj tystare diskar än Enterprise diskar, men om ditt behöver för backupp med en disk använd Enterprise diskar.

Normal fallet (hemma bruk) välj tysta diskar som kan hantera raid du vill köra i raid, så som WD-RED som tyvärr nästan fördubblad fel statistik sen när jag köpte diskar 2012/2013 när jag köpte 3 TB diskar senast jag kollade så hade felsatestiken fördubblats kan ha ändrats under året, 6 TB hade ok fel-statik.
Där det jag tycker det kan vara en ide att använda enterprise diskar är när du vill göra en back upp på dit raid på en disk göra det smidigt att stoppa i dit brandskåp fördelen är att du även får en disk som har lite högre kapacitet och säkerhet så vid back upp så får du så ut med extra ljud.
Så gärna tysta diskar med 3år eller mer garanti för NAS.
Priset kapacitet för 2½ diskar så 2TB diskar med 5 års garanti är prisvärda på pappret de brukar vara tysta men hur de är i vekligheten hittar bar ytliga tester som är positiva. Om du redan har ett chassi som klarar att 5¼ som går att ha upp till 8 st. 2½” även om 8 är lite dyra så är för 6 st. 2½” mer prisvärda om du har tillräckligt många 5¼ för ha den mängd 2½” diskar du önskar (om någon).
Exempel vis zfc kan hantera upp till 12 st. diskar så att ha fler diskar inte bara ha zrid2 utan kan ha zrid3 så i stället för 4st 6 TB 3½” för att lagra 12TB eller 9st 2½” 2 TB (och några SSD diskar med låglatens).

Om vi nöjer oss med en leverantör (Använd gärna pris-generatorer.)
1199kr st 10791 kr 9st (Garanti 5 år)
https://www.inet.se/produkt/4300295/seagate-firecuda-laptop-2...

3 290 kr st. 13161kr 4st (Garanti 5 år) få ned priset med att ha zraid1 eller diskar med Garanti 3 år som ät tystare.
https://www.inet.se/produkt/4300204/wd-red-pro-6tb-7200rpm-12...
Om sata kontakter blir en brist så fin överkomliga lösningar…
PCIe till 10st SATA (Till ZFS går det lätt åt många sata kontakter, där det inte bara lagra utan även ”ssd-chach” tyvärr än så länge fungerar ZFS inte med snabba gränssnitt, även om det viktigaste är fördröjning för SSD men att ha båda är en fördel).
https://www.inet.se/produkt/5403260/delock-expansionskort-pci...
Back upp på en disk 12 TB (en ide att använda enterprise diskar är när du vill göra det på hela raidet.)
Så begränsning av 12 TB diskar än så länge en fördel att undvika ”singl” diskar för raid (ska bli bättre raid "single" diskar någon i framtiden) om man vill annat en backupp på diskarna så är 12 TB som gräns. (Eftersom ”singel” fortfarande fungerar mycket dåligt för raid, så för att hålla dörrarna öppna för att kunna köra raid med 12 TB diskarna.)
Så en ide till!
Lycka till!
/Håkan

Permalänk
Medlem

Så länge du kör med NAS-klassade diskar (typ WD Red) så ska det räcka. I mitt NAS kör jag med en vanlig Seagate desktop-disk som blivit över, och väntar liksom bara på att den ska packa ihop då den går i princip 24/7. Pajar den kommer jag byta till WD Red.

Jag skulle välja 5400 RPM före 7200 RPM i ett hemma-NAS. Dels går de tystare, dels blir de inte lika varma, vilket betyder både mindre fläktljud och längre livslängd, då ventilationen i dessa små NAS inte är så bra. Sällan man behöver prestandan från 7200 RPM om man bara använder det som lagringsplats.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

skulle köra vanliga diskar om jag var dig + de låter mycket om dem.

Permalänk
Medlem

Hade en liknande situation med WD-green från 2TB externdiskar (köpta innan översvämning och kostade 730:- styck, efter översvämningen var det typ uppåt 2000:- styck och nosade...)

Med dessa urplockade diskar instoppade i NAS väntade jag i alla fall 2 år längre än önskat i NAS för att jag ville ha större diskar i denna - men dessa gick ju aldrig sönder och fick giltig ursäkt att byta... !!

Skulle inte kört dessa i 24/7-drift... hade jag kört med daglig sleepläge på diskarna så hade de förmodligen gått sänder mycket fortare!!

Permalänk
Inaktiv

Funderar på att köpa WD Gold 8TB men de har en max decibel på 36dB mot min gamla WD Green disk på 28dB. Är det verkligen så stor skillnad eller hör man det bara när läsarmen skriver? I idle så har Gold-disken 20dB medan Green-disken har 25dB.

Är det stor prestandaskillnad mellan WD Blue och Gold med tanke på att den förstnämnda körs i 5400rpm och den sistnämna 7200rpm?

Är det bättre att kanske köra på Black-serien istället?