Blue-Ray Läsare?

Permalänk

Blue-Ray Läsare?

Tja!
Är på jakt efter en intern Blue-Ray läsare, är dock lite osäker på vad man ska ha.

Har kollat lite på
https://www.inet.se/produkt/7100127/asus-bluray-combo-intern-...
samt
https://www.inet.se/produkt/7100128/asus-bluray-combo-intern-...

Vad ska OEM betyda när det gäller en vanliga optisk enhet?

Läsaren kommer att användas till att se på DVD/Blu-Ray filmer. Mitt moderkort är ett P6T DELUXE , ifall det har någon betydelse.

Någon som har erfarenhet får gärna dela med sig

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att OEM är samma men kommer i en vanlig brun papplåda eller liknande medan retail har en supercool papplåda med säljande bilder och text. Men i övrigt samma produkt.

Ska du se film på datorn direkt från bluray skivor som är köpta i butik behöver du speciellt Mjukvara lite bökigare än att se en DVD film. När jag höll på med det för några år sedan så hittade jag ingen smidig lösning som var gratis. Och de som kostade pengar testade jag aldrig utan köpte en vanlig blurayspelare för 550kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan tänka mig att OEM är samma men kommer i en vanlig brun papplåda eller liknande medan retail har en supercool papplåda med säljande bilder och text. Men i övrigt samma produkt. Ska du se film på datorn direkt från bluray skivor som är köpta i butik behöver du speciellt Mjukvara.

Tack för svar!
Vad är det för mjukvara man ska ha då? Tycker att det borde finnas inbyggt i Windows vid det här laget...

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Tack för svar!
Vad är det för mjukvara man ska ha då? Tycker att det borde finnas inbyggt i Windows vid det här laget...

Powerdvd blev jag rekommenderad här har du en länk som visar vad de olika versionerna ger för stöd. (Obs jag har aldrig provat Powerdvd själv) https://www.cyberlink.com/products/powerdvd-ultra/compare-ver...

Att det inte är inbyggt i windows tror jag beror på att de inte vill öka priset på windows pga licensen, större delen av alla nya datorer har ju trots allt inte ens en optisk läsare nu för tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Alternativt kanske detta funkar men är inte säker
https://videoconverter.wondershare.com/vlc/use-vlc-to-play-bl...

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

Lewao Blu-ray Player använder jag själv, kostar ingenting. Kan vara värt att testa tills du hittar nått annat.
Däremot så kan vissa filmers menyer inte fungera som det skall i den spelaren, så du hoppar direkt till filmen, inga menyer, ingen reklam eller logotyper (låter ju bra ju!). Tittade på Doctor Strange och den fungerade med menyer, reklam osv."Arrival" hade större problem, hoppade direkt till filmen, inga menyer eller reklam osv.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem

retail (de med snygga förpackningarna och lite högre prislapp) brukar ha medföljande äldre version av powerdvd-player som fungerar på många äldre blu-ray skivor men inte på de som lanseras de senaste åren, medans OEM (i brun enkel kartong tagen från pallen) har inget alls sådan med sig - ofta inte ens en installations-CD...

med andra ord skall du spela relativt nya BR även med köpt retail-spelare så blir det att köpa mjukvara och de är inte helt billiga heller.

Permalänk

Tack för alla bra svar!
Blir nog till att köpa en och testa, har inte så många andra alternativ, vill inte ha en stor Blue-Ray spelare liggandes bredvid datorn heller.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Om du har minsta tanke på att lagra data på optiska skivor för långtidslagring (>10 år) så skulle jag välja modellen som också kan bränna BR-skivor - ransomware biter inte på data som är brända på skivor... men kan väl kryptera upp en hel NAS eller dator - väl brända _och_ verifierade så är de förmodligen den bästa långtidförvaring du kan ha av data - för alternativen som finns och dyker upp idag har inte fokus på långtidslagring, allra minst om man pratar om flash-minne då de har tendens med allt kortare och kortare retentiontid pga. mindre och mindre celler om de inte hela tiden sitter spänningssatta. Det man sade för 5 år sedan när det gäller att hålla data intakt i flashminne, gäller inte idag och med dagens kretsar - här får man vara glad om det är oskadat efter 9 månader...

tex data/fotografier på SD-brickor och USB-pinnar är väldigt lämpligt att ha en kopia på optisk media om man inte vill ha och hela tiden förvalta dessa i datorn/NAS/molntjänst

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Om du har minsta tanke på att lagra data på optiska skivor för långtidslagring (>10 år) så skulle jag välja modellen som också kan bränna BR-skivor - ransomware biter inte på data som är brända på skivor... men kan väl kryptera upp en hel NAS eller dator - väl brända _och_ verifierade så är de förmodligen den bästa långtidförvaring du kan ha av data - för alternativen som finns och dyker upp idag har inte fokus på långtidslagring, allra minst om man pratar om flash-minne då de har tendens med allt kortare och kortare retentiontid pga. mindre och mindre celler om de inte hela tiden sitter spänningssatta. Det man sade för 5 år sedan när det gäller att hålla data intakt i flashminne, gäller inte idag och med dagens kretsar - här får man vara glad om det är oskadat efter 9 månader...

tex data/fotografier på SD-brickor och USB-pinnar är väldigt lämpligt att ha en kopia på optisk media om man inte vill ha och hela tiden förvalta dessa i datorn/NAS/molntjänst

Okej vad tror du om den här?
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/181540-asus_...

Har egentligen inga planer på att lagra bilder eller liknande, men för 150:- mer så kanske det är lika bra att köra på en som kan bränna också.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Okej vad tror du om den här?
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/181540-asus_...

Har egentligen inga planer på att lagra bilder eller liknande, men för 150:- mer så kanske det är lika bra att köra på en som kan bränna också.

Ja det är ju absolut vettigt att få möjligheten att bränna Bluray skivor när det bara kostar 150kr extra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Stod inte att den klarade att skriva BD-RE men att den klarade BD-RE Dual Layer... - skrivmiss ??.

För ärligt sagt - du vill inte betala för dubbel-lager BR-R media då de är så dyra att de tar bort sig själva från marknaden.

Det man tittar efter är BR-R och BR-RE då de fortfarande är överkomligt prissatta.

på ICA (av alla ställen) så har man samma pris på BR-R som DVD-R (99:- för 10-pack, är verbatime-skivor) och är nog bland det billigaste man kan köpa över disk utan att skicka efter från utlandet eller via webb-företag (där fraktkostnaden inte är en oväsentlig bit av totalkostnaden - och DVD/BR-skivor i storpack väger...).

Varför jag 'promotar' omskrivningsbar media (BR-RE, DVD+RW) är att av min skivarkiv på > 600 DVD-skivor och mestadels bränt 2004 - 2006 så är det DVD+RW som hållit absolut bäst mot tidens tand av alla skivor - dom är som nybrända såhär 12 år senare och inte mycket sämre än köpta pressade DVD-skivor som köptes igår typ.

Kan dock inte säga att BR-RE skulle vara lika bra då det tar > 10 år att kontrollera detta - men förmodligen så håller de minst lika bra som dagens BR-R skivor men är ombränningsbra om andan skulle falla på.

Permalänk

Blev brännaren från Webhallen, är hittills mycket nöjd, såg Gone Girl på Blu-Ray igår med med hjälp av "Leawo Blu-ray Player", vilket funkade mycket bra.

Tack för alla bra tips

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Kul att du hittade en lösning som passade för dig.

Däremot måste ju den här typen av användning vara väldigt sällsynt?

Att se film på en vanlig datorskärm (ca 22-28") ger väl ingen vidare upplevelse, kombinera det med att det finns få gratisprogram för ändamålet. Har man en TV (40+") så är det väl i de flesta fall mer rimligt att köpa till en liten spelare el använda en spelkonsol (trots att det innebär att man måste ha en pryl till).
Enda fallet där det är en tänkbar lösning är ju om man även har behov av att läsa el skriva BD-R/-RE, dvs något annat än att bara titta på filmer.

Permalänk
Skrivet av D.:

Kul att du hittade en lösning som passade för dig.

Däremot måste ju den här typen av användning vara väldigt sällsynt?

Att se film på en vanlig datorskärm (ca 22-28") ger väl ingen vidare upplevelse, kombinera det med att det finns få gratisprogram för ändamålet. Har man en TV (40+") så är det väl i de flesta fall mer rimligt att köpa till en liten spelare el använda en spelkonsol (trots att det innebär att man måste ha en pryl till).
Enda fallet där det är en tänkbar lösning är ju om man även har behov av att läsa el skriva BD-R/-RE, dvs något annat än att bara titta på filmer.

Ja det är nog inte helt vanligt, hur många ser ens film på skiva nu för tiden

Har en 27" skärm just nu och tycker att det funkar rätt bra med tanke på att jag sitter rätt nära, men visst skulle det vara trevligt med en större skärm, det blir nästa inköp.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Som sagt behöver du speciell mjukvara för att köra bluray, vissa skivor kan nog dock funka i vlc om du har libaacs. Jag tycker att det är bökigt som fan och jag kan inte bara peta i en hyrfilm utan får strula i en timme eller två. Något som inte hjälper mot piratkopiering.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Köpte själv en bluray läsare för att privatkopiera barnfilmer med makemkv som jag sedan lägger i plex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Som sagt behöver du speciell mjukvara för att köra bluray, vissa skivor kan nog dock funka i vlc om du har libaacs. Jag tycker att det är bökigt som fan och jag kan inte bara peta i en hyrfilm utan får strula i en timme eller två. Något som inte hjälper mot piratkopiering.

Jo precis, har testat Leawo Blu-ray Player som jag fick rekommenderat tidigare i tråden.
Har testat det lite snabbt på lite olika filmer och alla har funkat bra, även om programmet i sig inte är helt användarvänligt.
Provade även VLC med libbacs med fick det inte att funka alls. Får hoppas att det kommer bättre alternativ i framtiden.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Är det inte bäst att välja en brännare som klarar m-disc om man ska bränna blu-ray som backup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Jo precis, har testat Leawo Blu-ray Player som jag fick rekommenderat tidigare i tråden.
Har testat det lite snabbt på lite olika filmer och alla har funkat bra, även om programmet i sig inte är helt användarvänligt.
Provade även VLC med libbacs med fick det inte att funka alls. Får hoppas att det kommer bättre alternativ i framtiden.

Har fått libaacs att funka en gång men det var på en gammal film. Får väl testa Leawo. Finns fortfarande inget linuxalternativ vilket är helt värdelöst då man inte kan spelar blurays i openelec

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Är det inte bäst att välja en brännare som klarar m-disc om man ska bränna blu-ray som backup?

Om brännaren är köpt hyfsat i nutid så är det högst troligt att den klarar M-disk, dock bör man kolla det innan köp om man planerar att just använda M-disk.

själv tror jag skillnaden mellan BR M-disk och BR-R är mindre i jämförelse än när det gäller DVD - BR bränner oorganiskt material (Koppar mot kisel till kopparsilikat där lasern grillar) och har inte de mer känsliga organiska färgerna som är utmärkande för DVD+/-R skivorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Okej vad tror du om den här?
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/181540-asus_...

Har egentligen inga planer på att lagra bilder eller liknande, men för 150:- mer så kanske det är lika bra att köra på en som kan bränna också.

Najs, stöd för XP, kanske ska haffa en sådan

Skrivet av xxargs:

Stod inte att den klarade att skriva BD-RE men att den klarade BD-RE Dual Layer... - skrivmiss ??.

För ärligt sagt - du vill inte betala för dubbel-lager BR-R media då de är så dyra att de tar bort sig själva från marknaden.

Det man tittar efter är BR-R och BR-RE då de fortfarande är överkomligt prissatta.

på ICA (av alla ställen) så har man samma pris på BR-R som DVD-R (99:- för 10-pack, är verbatime-skivor) och är nog bland det billigaste man kan köpa över disk utan att skicka efter från utlandet eller via webb-företag (där fraktkostnaden inte är en oväsentlig bit av totalkostnaden - och DVD/BR-skivor i storpack väger...).

Varför jag 'promotar' omskrivningsbar media (BR-RE, DVD+RW) är att av min skivarkiv på > 600 DVD-skivor och mestadels bränt 2004 - 2006 så är det DVD+RW som hållit absolut bäst mot tidens tand av alla skivor - dom är som nybrända såhär 12 år senare och inte mycket sämre än köpta pressade DVD-skivor som köptes igår typ.

Kan dock inte säga att BR-RE skulle vara lika bra då det tar > 10 år att kontrollera detta - men förmodligen så håller de minst lika bra som dagens BR-R skivor men är ombränningsbra om andan skulle falla på.

Menar du att DVD+RW står sig bättre än både DVD-R och DVD+R? Hur kommer det sig?

Skrivet av Naki:

Är det inte bäst att välja en brännare som klarar m-disc om man ska bränna blu-ray som backup?

Brännaren TS köpte har stöd för M-disc.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian