Allt laggar när jag går in på Facebook

Permalänk

Allt laggar när jag går in på Facebook

Tjena! Vet inte om detta är rätt forumval för detta problemet men detta var det närmsta jag kunde hitta.

Varje gång jag går in på Facebook, vare sig Google Chrome eller Microsoft Edge så laggar allt sönder. Det bara stannar upp, jag kan inte klicka någonstans eller scrolla. Måste CTRL+W för att få ner skiten och det kan ta flera sekunder innan det åker ner. Detta har pågått i några dagar så jag vet inte vad felet är. Men det är ju väldigt störigt när man ska spela, tabba ner för att kolla facebook lite medans man väntar sen kommer man inte in i spelet igen på ett bra tag pga detta.

Någon som vet vad jag kan göra för att åtgärda detta?

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Utan att ta reda på vad som är fel så börja med att rensa all historik, all cache, rensa datorns temp (kör en diskrensning). Stäng av alla tillägg utom ad-blockers och i chrome testa att stänga av flash och liknande plugins.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Utan att ta reda på vad som är fel så börja med att rensa all historik, all cache, rensa datorns temp (kör en diskrensning). Stäng av alla tillägg utom ad-blockers och i chrome testa att stänga av flash och liknande plugins.

Funkar inte. Har ju även testat i ME men det blir likadant där. Och jag använder aldrig ME.
Undrar verkligen vad som är knasigt här.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Kolla i taskmanager om dina browsers äter ovanligt mycket cpu/minne.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Funkar inte. Har ju även testat i ME men det blir likadant där. Och jag använder aldrig ME.
Undrar verkligen vad som är knasigt här.

Pausa AV, byt DNS, stäng av grafikacceleration på saker i webbläsaren (det här är ett gammalt tips, men det kanske kan vara till någon nytta) http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/internet/how-turn-off-gpu-h...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av tripletutorial:

Funkar inte. Har ju även testat i ME men det blir likadant där. Och jag använder aldrig ME.
Undrar verkligen vad som är knasigt här.

spela ?

finns rätt många tilläggsprogram som ska vara uppdaterade för att det ska funka OK..
testat uppdatera silverlight, Flash Player, Adobe AIR, Adobe Shockwave Player.

vilket AV använder du.
vilken version av chrome har du ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

spela ?

finns rätt många tilläggsprogram som ska vara uppdaterade för att det ska funka OK..
testat uppdatera silverlight, Flash Player, Adobe AIR, Adobe Shockwave Player.

vilket AV använder du.
vilken version av chrome har du ?

Ja, spela (läs inlägget igen).
Han trycker ur sig ur spelet för att gå in och kolla på facebook, men då hänger sig datorn p.g.a det här problemet.
Han blev ombedd att inaktivera alla sådana tillägg vilket inte gjorde någon skillnad eu.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Ja, spela (läs inlägget igen).
Han trycker ur sig ur spelet för att gå in och kolla på facebook, men då hänger sig datorn p.g.a det här problemet.
Han blev ombedd att inaktivera alla sådana tillägg vilket inte gjorde någon skillnad eu.

Salty?
jag behöver inte få TS inlägg översatt, sen stänger TS av flash osv så funkar ju oftast inte spelen..

jaha men nu skrev jag Uppdatera inte inaktivera

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Grönahunden:

spela ?

finns rätt många tilläggsprogram som ska vara uppdaterade för att det ska funka OK..
testat uppdatera silverlight, Flash Player, Adobe AIR, Adobe Shockwave Player.

vilket AV använder du.
vilken version av chrome har du ?

Dold text
Skrivet av Grönahunden:

Salty?
jag behöver inte få TS inlägg översatt, sen stänger TS av flash osv så funkar ju oftast inte spelen..

jaha men nu skrev jag Uppdatera inte inaktivera

Dold text

Du ska dock inte behöva varken uppdatera/(avaktivera) någon av ovanstående.

Själv har jag inte ens SilverLight/Flash/Air/ShockWave installerat på någon av mina datorer. Men det i sig kanske även är en anledning till att jag inte får problem på dessa vis heller.

Skrivet av tripletutorial:

Tjena! Vet inte om detta är rätt forumval för detta problemet men detta var det närmsta jag kunde hitta.

Varje gång jag går in på Facebook, vare sig Google Chrome eller Microsoft Edge så laggar allt sönder. Det bara stannar upp, jag kan inte klicka någonstans eller scrolla. Måste CTRL+W för att få ner skiten och det kan ta flera sekunder innan det åker ner. Detta har pågått i några dagar så jag vet inte vad felet är. Men det är ju väldigt störigt när man ska spela, tabba ner för att kolla facebook lite medans man väntar sen kommer man inte in i spelet igen på ett bra tag pga detta.

Någon som vet vad jag kan göra för att åtgärda detta?

Dold text

Såg att du testat att rensa cache/diverse samt testat Edge och fått samma resultat.
Händer det endast när du spelar samtidigt, eller även om du bara surfar utan andra program öppna samtidigt?

Saker jag kan komma att tänka på som är värt att testa:

  • Koppla bort USB enheter som inte är nödvändiga (t.ex. externa USB diskar o.s.v.).

  • Stäng av Fast-Boot (instruktioner).

  • Göra en komplett virusskanning av datorn.

  • Temporärt avaktivera ditt anti-virus (kom ihåg att slå på det igen bara!).

  • Installera om hela JAVA (avinstallera via kontrolpanelen, starta om datorn och kör sedan CCleaner innan du laddar ner det igen - Samma sak om du har Adobe Flash Player).

  • Installera om grafikkortsdrivrutinerna (ladda ner DDU och avinstallera i Safe Mode - ladda sedan ner senaste driversen manuellt, välj anpassad installation och ticka ur alla 3D-saker om du inte använder det).

  • Defragmentera diskarna (om du har Windows 10 behöver du inte göra detta)

  • Kör en disk-scan (öppna CMD som admin och skriv in CHKDSK sedan enter).

  • I värsta fall kan du ha problem med Windows installationen, då får man återställa/formatera Windows.

Allt detta är saker som potentiellt kan orsaka problemen du upplever, så återkom gärna med resultat om vad du testat och om du märker/märkte någon skillnad alls

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Salty?
jag behöver inte få TS inlägg översatt, sen stänger TS av flash osv så funkar ju oftast inte spelen..

jaha men nu skrev jag Uppdatera inte inaktivera

Det går dig förbi att spelet inte är i webbläsaren.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Det går dig förbi att spelet inte är i webbläsaren.

okej lite därför jag skrev "spela? ".. undrar varför jag skrev det ?
kan det vara för jag undrade om TS spelade dom flashspel som finns på facebook..

jag addar @Gurk: i alla kommentarer i fortsättningen så kan du översätta åt mig.. ok ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

okej lite därför jag skrev "spela? ".. undrar varför jag skrev det ?
kan det vara för jag undrade om TS spelade dom flashspel som finns på facebook..

Självklart. Du läste fel, missförstod, borde läsa om inlägget, dina tips bygger på felaktigt antagande.

Skrivet av Grönahunden:

jag addar @Gurk: i alla kommentarer i fortsättningen så kan du översätta åt mig.. ok ?

Om du absolut vill ha min hjälp så kör med PM istället.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Självklart. Du läste fel, missförstod, borde läsa om inlägget, dina tips bygger på felaktigt antagande.

Om du absolut vill ha min hjälp så kör med PM istället.

hur vet jag vad som är fel om jag inte får svar från TS utan dryga svar från dig ?
eftersom du själv är tekniker vet du vad felsökning är,
gör det något att TS behöver lägga 30sec på att svara. nej jag spelar BF1 eller GTA V du missförstod allt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

hur vet jag vad som är fel om jag inte får svar från TS utan dryga svar från dig ?
eftersom du själv är tekniker vet du vad felsökning är,
gör det något att TS behöver lägga 30sec på att svara. nej jag spelar BF1 eller GTA V du missförstod allt.

Du gör det genom att läsa ordentligt? Det stod klart och tydligt i hans inlägg, du slarvade och fick tipset från mig att läsa om inlägget och följa informationen i tråden bara. Lugna ner dig, den enda som är har en smula otrevlig ton är du.

Ditt lilla stunt med att faktiskt, på riktigt, börja tagga mig i andra trådar och bete dig var väl inte sådär genomtänkt eller något vidare bra eller? Är det okej tycker du?

Men absolut, om du tycker att det var ett drygt svar, jag ber om ursäkt och det var faktiskt inte min mening.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Du ska dock inte behöva varken uppdatera/(avaktivera) någon av ovanstående.

Själv har jag inte ens SilverLight/Flash/Air/ShockWave installerat på någon av mina datorer. Men det i sig kanske även är en anledning till att jag inte får problem på dessa vis heller.

Såg att du testat att rensa cache/diverse samt testat Edge och fått samma resultat.
Händer det endast när du spelar samtidigt, eller även om du bara surfar utan andra program öppna samtidigt?

Saker jag kan komma att tänka på som är värt att testa:

  • Koppla bort USB enheter som inte är nödvändiga (t.ex. externa USB diskar o.s.v.).

  • Stäng av Fast-Boot (instruktioner).

  • Göra en komplett virusskanning av datorn.

  • Temporärt avaktivera ditt anti-virus (kom ihåg att slå på det igen bara!).

  • Installera om hela JAVA (avinstallera via kontrolpanelen, starta om datorn och kör sedan CCleaner innan du laddar ner det igen - Samma sak om du har Adobe Flash Player).

  • Installera om grafikkortsdrivrutinerna (ladda ner DDU och avinstallera i Safe Mode - ladda sedan ner senaste driversen manuellt, välj anpassad installation och ticka ur alla 3D-saker om du inte använder det).

  • Defragmentera diskarna (om du har Windows 10 behöver du inte göra detta)

  • Kör en disk-scan (öppna CMD som admin och skriv in CHKDSK sedan enter).

  • I värsta fall kan du ha problem med Windows installationen, då får man återställa/formatera Windows.

Allt detta är saker som potentiellt kan orsaka problemen du upplever, så återkom gärna med resultat om vad du testat och om du märker/märkte någon skillnad alls

Skrivet av Grönahunden:

hur vet jag vad som är fel om jag inte får svar från TS utan dryga svar från dig ?
eftersom du själv är tekniker vet du vad felsökning är,
gör det något att TS behöver lägga 30sec på att svara. nej jag spelar BF1 eller GTA V du missförstod allt.

Skrivet av Gurk:

Du gör det genom att läsa ordentligt? Det stod klart och tydligt i hans inlägg, du slarvade och fick tipset från mig att läsa om inlägget och följa informationen i tråden bara. Lugna ner dig, den enda som är har en smula otrevlig ton är du.

Ditt lilla stunt med att faktiskt, på riktigt, börja tagga mig i andra trådar och bete dig var väl inte sådär genomtänkt eller något vidare bra eller? Är det okej tycker du?

Men absolut, om du tycker att det var ett drygt svar, jag ber om ursäkt och det var faktiskt inte min mening.

Spelar inte på webbläsaren. Vilken jävla tråd man har kommit tillbaka till. Får testa lite med ovanstående tipsen, tack!

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Testpilot
Skrivet av tripletutorial:

Spelar inte på webbläsaren. Vilken jävla tråd man har kommit tillbaka till. Får testa lite med ovanstående tipsen, tack!

Mina tips var inte gällande webb-baserade spel, utan det var med åtanken att du spelade dedikerade spel!

Bara så det är klargjort

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Mina tips var inte gällande webb-baserade spel, utan det var med åtanken att du spelade dedikerade spel!

Bara så det är klargjort

Haha jo då det var klart som dagen!

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Testpilot

@tripletutorial: Tjena!

Tänkte kika in igen och se hur det har gått?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

@tripletutorial: Tjena!

Tänkte kika in igen och se hur det har gått?

Tjena!

Inte varit inne på länge men jag har fått slutsatsen att det inte är något fel med Chrome eller min dator i sig utan att det är Windows 10 som gör att det fryser. Problemet kvarstår och jag använder mobilen till Facebook

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W