Får extrema spikes men ping test visar inget, och Telia säger inget.

Permalänk

Får extrema spikes men ping test visar inget, och Telia säger inget.

Hej,

Jag har sedan en tid tillbaka haft stora problem med min internetuppkoppling. Vid "vanligt" användande som studier och slösurf är det sällan några problem, men efter någon timme eller så av något spel är det ofta som det börjar strula.
Vanligt är mindre spikes på 500 ping för att det sedan går tillbaka till normala 45-60 ping, men det är även vanligt att den hänger sig vid 500 ping och stannar där 10+min, och ibland drar den iväg till 20k ping.
Problemet är dock att jag kan sitta med 120k ping på discord eller i spel utan att det visar sig (som jag förstår det) när jag pingar google eller använder pingplotter. Jag har lyft mina funderingar till Telia till forum för spelen jag kör, ändrat i internetinställningar efter instruktioner, bytt ut alla kablar till och från routern och återställt den.

Jag sitter med ethernetkabel från Telias standardrouter (WIFI-ROUTER TECHNICOLOR TG799VAC) till min stationära dator som är en vanlig webbhallen konfig från kanske 3 år sedan. Enda ändringarna gjorda på den är en SSD och nytt moderkort sedan det blev träffat av blixten (ingen förändring med mitt problem efter det, samma som innan blixten).

Hur ska jag gå tillväga för att lösa detta?
Lite discord ping http://imgur.com/ds8QoD1
Lite ping till google http://imgur.com/pQNG0Ly
Pingplotter http://imgur.com/UlKCjaF

Permalänk
Medlem

Vilken dator har du exakt?

Har du ett killer nic?

låt pingplotter ticka en hel dag, då det låter som att ditt problem bara uppstår ibland?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

ADSL? Hastighet?

Jag får liknande problem när frugans iphone synkar mot itunes. Den suger verkligen all upload och påverkar även download med resultatet väldigt hög ping under den tiden.
Kanske något/någon annan hemma hos dig som gör nått?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Vilken dator har du exakt?

Har du ett killer nic?

låt pingplotter ticka en hel dag, då det låter som att ditt problem bara uppstår ibland?

Har exakt en Asus med följande gamla specs:
Windows 10 Home
Intel i5-4430 CPU 3.00GHz, 3001 Mhz, 4 kärnor.
Fixed Hårddisk ST1000DM003-1ER126 1TB
SSD Kingston SHFS37A250G
För nätverk antar jag att Realtek PCIe GBE Family Controller gäller, enda NIC jag ser.
GTX 750 Ti

Inget killer nic.

Permalänk
Skrivet av spawnstah:

ADSL? Hastighet?

Jag får liknande problem när frugans iphone synkar mot itunes. Den suger verkligen all upload och påverkar även download med resultatet väldigt hög ping under den tiden.
Kanske något/någon annan hemma hos dig som gör nått?

Skickades från m.sweclockers.com

ADSL med en hastighet på 12-18, får ut runt 16 upp och 1.10 ner, bor lite off så ingen fiber eller snabbare hastigheter finns tillgängliga här än..
Mycket möjligt att det finns någon sådan bov i hemmet, ska gå och undersöka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompasinternet:

ADSL med en hastighet på 12-18, får ut runt 16 upp och 1.10 ner, bor lite off så ingen fiber eller snabbare hastigheter finns tillgängliga här än..
Mycket möjligt att det finns någon sådan bov i hemmet, ska gå och undersöka det.

1 ner och 16 upp? Det låter helt bakvänt, är du säker på att det stämmer?

Vad gäller felsökning så finns det ju alla std saker att kolla.
* Drivare för nätverkskort
* Byta nätverkskabel
* Kolla om ping till din router också sticker iväg när du har problemen.
* Omstart av router om du inte redan har gjort det

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Får du inga pingspikar eller paketförluster så har det du upplever ingenting med din internetförbindelse att göra.

Permalänk
Medlem

@Jompasinternet: Du måste pinga servern som du spelar mot. Att du har bra ping mot google.com är ju inte så intressant

Permalänk
Medlem

Med 16/1 i fart är det lätt att få problem p.g.a. av upplinan på 1Mbit blir chokad.
Alla TCP paket som kommer på ner linan måste man skicka acknowledge på.
Om det blir fullt på upplinan kan dessa droppas och då slutar det komma nåt på nedlinan också.
Spel m.m. brukar iofs använda UDP men det blir problemen hög packetdrop.
Om du använder voice i Discord + alla data som skickas i spelet från din dator så blir nog för mycket.

Detta borde visa sig tämligen omgående och inte efter en timma.
Så det kan ju tänkas att din router blir överhettad.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Bmannu:

1 ner och 16 upp? Det låter helt bakvänt, är du säker på att det stämmer?

Vad gäller felsökning så finns det ju alla std saker att kolla.
* Drivare för nätverkskort
* Byta nätverkskabel
* Kolla om ping till din router också sticker iväg när du har problemen.
* Omstart av router om du inte redan har gjort det

Haha ni får ursäkta mig, menade såklart tvärtom, och har sedan tidigare gått igenom alla dina steg.

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Med 16/1 i fart är det lätt att få problem p.g.a. av upplinan på 1Mbit blir chokad.
Alla TCP paket som kommer på ner linan måste man skicka acknowledge på.
Om det blir fullt på upplinan kan dessa droppas och då slutar det komma nåt på nedlinan också.
Spel m.m. brukar iofs använda UDP men det blir problemen hög packetdrop.
Om du använder voice i Discord + alla data som skickas i spelet från din dator så blir nog för mycket.

Detta borde visa sig tämligen omgående och inte efter en timma.
Så det kan ju tänkas att din router blir överhettad.

Låter rimligt i mina öron, finns det något att göra åt detta..?

Permalänk
Medlem

@Jompasinternet: t.ex använda en vettig brandvägg istället för routern som har möjlighet att strypa viss typ av trafik så kallad Quality of Service. Jag har t.ex satt att våra iOS enheter inte kan använda mer än ½ upload hastigheten så att de inte ska kunna käka all bandbredd och ge sådan typ av latency i nätverket.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Har du stängt av så din dator inte delar med sig av windows uppdateringar till alla andra?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Har du stängt av så din dator inte delar med sig av windows uppdateringar till alla andra?

Det gör den väl inte by default. Utan något man måste aktivt slå på?

Edit: Det är påslaget på Home och Pro, men jag kör Enterprise och där är det avstängt by default. Därav min förvåning.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Det gör den väl inte by default. Utan något man måste aktivt slå på?

Edit: Det är påslaget på Home och Pro, men jag kör Enterprise och där är det avstängt by default. Därav min förvåning.

Japp, TS kör Home och där är det på som default.

Hade en kund som uppgraderade sin lina till företaget bara för att den gick full uppströms när de körde windows update. De körde Win 10 Pro har jag för mig och hade inte stängt av den funktionen på någon av ca datorer.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Det behöver inte ha med dator/nätverk att göra eftersom du har ADSL. Kolla ditt telefonuttag, kan bli väldigt dålig anslutning om du inte ligger på första uttaget, eller att du har gamla ledningar med taskiga kablar. Prova att byta plats på routern oavsett vilket uttag den sitter i nu och se om du upplever någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Det behöver inte ha med dator/nätverk att göra eftersom du har ADSL. Kolla ditt telefonuttag, kan bli väldigt dålig anslutning om du inte ligger på första uttaget, eller att du har gamla ledningar med taskiga kablar. Prova att byta plats på routern oavsett vilket uttag den sitter i nu och se om du upplever någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Det du beskriver skulle synas på hans tester (se bilder i första inlägget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Har du stängt av så din dator inte delar med sig av windows uppdateringar till alla andra?

Tack som tusan för hjälpen

Efter att jag uppdaterat Win10 creators update så gick det knappt att spela BF4 längre, hiskelig ping på alla banor, jag har aldrig haft problem med det tidigare. Jag visste inte ens att det existerade det där "Dela med sig av uppdateringar". Jag kör på en 4g lina och har inte "råd" att dela med mig av mina uppdateringar.

Så jag gjorde som du sa och stängde av skiten.....voilá....allt som vanligt igen.

Permalänk
Skrivet av era909:

Har du stängt av så din dator inte delar med sig av windows uppdateringar till alla andra?

Hade redan gjort det, hade annars varit trevligt om det hade funnits en så enkel lösning på problemet. Här är de senaste två pingplottsen som till routern och discord (som är ett av de program jag upplever störst problem med). Det är en del toppar och dalar men vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsatser från det.

Ping Discord: http://imgur.com/UUaWw3a
Ping Router: http://imgur.com/CJC7wds
Ping Google: http://imgur.com/guOyeDh