Webbutbildningar lynda.com, codecademy etc, någon som har dessa?

Permalänk
Inaktiv

Webbutbildningar lynda.com, codecademy etc, någon som har dessa?

Hej det är så himla mycket man ska kunna inom IT idag. Att läsa böcker etc är bra, men man behöver omväxling.

Det finns många kurser på youtube, men jag tycker många av dem håller låg kvalité. Jag tänker främst på hur de har spelats in och att skaparen som kan vara hur duktig i området som helst ej är bra på att lära ut och den pratar en massa irrelevant trams.

Nå om man tänker satsa lite mer seriöst så finns olika tjänster som lynda.com, codecademy , finns det någon som använder dessa? Vad tycker ni, vet ni någon bättre tjänst? Vad jag har hört har de lite olika målgrupper, men vilka är de? Tjänsterna ovanför kostar runt 300kr/månaden vilket blir mycket om man som mig tänker ha det som en "filmtjänst" i många år.

För min del är det webb, vanlig applikationsutveckling, cad, indesign, photoshop, servrar, nätverk, testning, ekonomi, ja det mesta som jag vill fördjupa mig i. Säger man upp Netflex, viaplay etc och kör lynda.com istället lika mycket tid, tusan så mycket bättre man blir på IT.

Självklart bör man ha en utbildning utöver dessa webbkurser likaså öva praktisk, läsa böcker likaså, men jag tror på omväxling.

/Johan

Permalänk
Medlem

300kr/månad är ingenting i jämförelse till vad man får. Lynda är en av de bästa plattformarna.

Men du kanske inte ska sprida ut dig med allt? Du verkar vilja lära dig väldigt många ämnen. Det är bättre om du fokuserar på något du verkligen vill lära dig elelr behöver lära dig. Att hoppa mellan för många ämnen som inte är relevanta till varandra känns bara som ett konstigt val.

Vad är målet med att lära dig allt detta?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du vill lära dig. Jag testade Lynda...men var inte riktigt för mig. Kostar dessutom en hel del när det finns sjukt bra gratisversioner av det mesta. Här har du några alternativ:

Den här känner du redan till: https://www.codecademy.com/ (är jättebra enligt mig, och jag arbetar inom området)

Sedan ligger BTHs kurspaket ute på webben: https://dbwebb.se/kurser (riktigt bra utbildningar där man lär sig ofantligt mycket gratis på högskolenivå)

Via Moz finns bra resurser för att lära sig onlinemarknadsföring: https://moz.com/learn/seo

Allt ovanstående är sjukt bra resurser och kostar alltså 0 kr/månad

Lycka till mannen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

300kr/månad är ingenting i jämförelse till vad man får. Lynda är en av de bästa plattformarna.

Det är lite vad jag också tänker, alltså utbudet är enormt, problemet är att man ska ha tid.

Skrivet av Florrpan:

Men du kanske inte ska sprida ut dig med allt? Du verkar vilja lära dig väldigt många ämnen. Det är bättre om du fokuserar på något du verkligen vill lära dig elelr behöver lära dig. Att hoppa mellan för många ämnen som inte är relevanta till varandra känns bara som ett konstigt val.

Vad är målet med att lära dig allt detta?

Det jag nämnde var bara en bråkdel av vad man behöver kunna inom automationsbranschen, visst inget proffs på indesign eller photoshop behöver man vara, men nu kan jag redan dessa och vill fördjupa mig.

Det finns lite grundläggande saker som är en röd tråd som alla utvecklare bör kunna och bara dessa är ganska så mycket idag. Sedan behöver man inte bli något Guru i dem och då tänkte jag att Lynda.com kan vara ett bra sätt att man utan större ansträngning kan lära sig grunderna.

Skrivet av JohnnyC:

Det beror helt på vad du vill lära dig. Jag testade Lynda...men var inte riktigt för mig. Kostar dessutom en hel del när det finns sjukt bra gratisversioner av det mesta. Här har du några alternativ:

Den här känner du redan till: https://www.codecademy.com/ (är jättebra enligt mig, och jag arbetar inom området)

Sedan ligger BTHs kurspaket ute på webben: https://dbwebb.se/kurser (riktigt bra utbildningar där man lär sig ofantligt mycket gratis på högskolenivå)

Via Moz finns bra resurser för att lära sig onlinemarknadsföring: https://moz.com/learn/seo

Allt ovanstående är sjukt bra resurser och kostar alltså 0 kr/månad

Lycka till mannen!

https://www.codecademy.com/ kostar i princip lika mycket.
Och gratiskurser finns lite varstans, speciellt i textformat.
Men min tanke var något lättsmällt filmrelaterat för omväxling, alltså både läsa och kolla på klipp och sedan såklart utveckla. Att helt dra ner på allt vad film/serier heter och enbart köra Lynda.com tror jag skulle göra susen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är lite vad jag också tänker, alltså utbudet är enormt, problemet är att man ska ha tid.

Det jag nämnde var bara en bråkdel av vad man behöver kunna inom automationsbranschen, visst inget proffs på indesign eller photoshop behöver man vara, men nu kan jag redan dessa och vill fördjupa mig.

Det finns lite grundläggande saker som är en röd tråd som alla utvecklare bör kunna och bara dessa är ganska så mycket idag. Sedan behöver man inte bli något Guru i dem och då tänkte jag att Lynda.com kan vara ett bra sätt att man utan större ansträngning kan lära sig grunderna.

Inte ha tid? Om du har arbete med lön är 300kr ingenting. Har du inte arbete har du definitivt tid. Annars får du röja schemat från nöjen.

Jag håller inte på med automation, men jag är ganska säker att du INTE behöver kunna allt detta inom automationsbranschen. Du får gärna hänvisa till någon källa där man ska kunna allt detta. Det känns väldigt irrelevant till automation. Du kommer definitivt inte ha tid om du tror att du måste lära dig lite om allt. Sedan vill väl företag höra "Jo jag är bra på det" istället "Jag kan typ lite om allt, men är inte särskilt bra på något".

10 gratis dagar på Lynda.com, sen 90 dagar för 900kr. Detta är INTE dyrt med tanke på att man utan problem köper massa strunt för samma summa varje månad. Sen vad får man ut av det? Kommer din framtida lön se ljusare ut för att du betalade 300kr/månad för att utbilda dig själv?

PS: Codeacademy är gratis.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

https://www.pluralsight.com/

Tycker jag är bra.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Jag håller med andra här, sprid inte din tid för brett. I mina ögon är behövs personer vars kunskap är fördelad som stora T. Med det menar jag att du har en överblick inom ett antal områden, tillräckligt för att förstå och bidra till diskussioner, men framförallt har du en eller två ordentliga fördjupningar för att garantera kvalitet inom ett visst område för ditt team. Du bygger inte en bra produkt med fem generalister.

Jag är utvecklare, specialicerad inom c#/WPF, och jag kanske kan bidra till diskussionen med någon typ av klassificering. Jag använder utveckling som exempel eftersom det är det jag har erfarenhet av.

Tier 1
--------
Grundkurser. Exempel HTML5 del 1, HTML5 del2, Learn Git, ...

Tier 2
--------
Kurser inom design mönster, specifika bibliotek etc. som kräver att du är flytande på ditt språk och kodat ett tag för att förstå poängen. T.ex. Domain Driven Design, Fail fast principle, Design by Contract, Prism Problems & Solutions. (Detta är exempel från min egen nutid).

Tier 3
--------
Kurser från solution experts, forskare och bok-författare som avhandlar nya koncept och ämnen. Framförallt tillgänglig på konferenser och ibland i inspelad form. Du kan t.ex. hitta inspelningar från årets Build '17 på channel9 och Google I/O kommer med säkerhet live sända också. Här finns det att ta av på Youtube också men, som du själv insett, kan det vara svårt att hitta rätt person.

Med den klassificeringen så skulle jag ranka de tjänster jag provat på följande sätt:

Programmering på universitet: Tier 1*
Edx: Tier 1,
Lynda: Tier 1-2
Pluralsight: Tier 2
Youtube: Tier 1-3
Channel9: Tier 1-3

*Fokus ligger på annat än att lära ut specifika verktyg.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Inte ha tid? Om du har arbete med lön är 300kr ingenting. Har du inte arbete har du definitivt tid. Annars får du röja schemat från nöjen.

Jag håller inte på med automation, men jag är ganska säker att du INTE behöver kunna allt detta inom automationsbranschen. Du får gärna hänvisa till någon källa där man ska kunna allt detta. Det känns väldigt irrelevant till automation. Du kommer definitivt inte ha tid om du tror att du måste lära dig lite om allt. Sedan vill väl företag höra "Jo jag är bra på det" istället "Jag kan typ lite om allt, men är inte särskilt bra på något".

10 gratis dagar på Lynda.com, sen 90 dagar för 900kr. Detta är INTE dyrt med tanke på att man utan problem köper massa strunt för samma summa varje månad. Sen vad får man ut av det? Kommer din framtida lön se ljusare ut för att du betalade 300kr/månad för att utbilda dig själv?

PS: Codeacademy är gratis.

Codeacademy har jag nog förväxlat med någon annan som kostar pengar.

Ångande vad man behöver kunna inom en viss bransch så beror det på vad man gör. Inom automationsbranschen så har man webben, applikationer, drivers, "avancerade nätverk", Hypervisors som EXSI , Domänkontrollers, Servrar, plc, scadasystem, mes av olika slag o.s.v.
Ibland kan de ta in en person som enbart kan en av dessa saker, men väldig ofta behöver personen kunna lite om allt. Och jag ser lite av allt som ren allmänbildning, däremot bör man fokusera på något område.

Det är ofta där man kommer till en kund som har diverse problem och man får felsöka överallt, man behöver inte vara något proffs, men man bör kunna grunderna.

*edit*
Vi inom automationsbranchen är lite som en bilmekaniker, alla har sitt fokus på olika områden. Dock måste vi kunna grunderna inom väldigt många.

Skrivet av sunefred:

Jag håller med andra här, sprid inte din tid för brett. I mina ögon är behövs personer vars kunskap är fördelad som stora T. Med det menar jag att du har en överblick inom ett antal områden, tillräckligt för att förstå och bidra till diskussioner, men framförallt har du en eller två ordentliga fördjupningar för att garantera kvalitet inom ett visst område för ditt team. Du bygger inte en bra produkt med fem generalister.

Jag är utvecklare, specialicerad inom c#/WPF, och jag kanske kan bidra till diskussionen med någon typ av klassificering. Jag använder utveckling som exempel eftersom det är det jag har erfarenhet av.

Tier 1
--------
Grundkurser. Exempel HTML5 del 1, HTML5 del2, Learn Git, ...

Tier 2
--------
Kurser inom design mönster, specifika bibliotek etc. som kräver att du är flytande på ditt språk och kodat ett tag för att förstå poängen. T.ex. Domain Driven Design, Fail fast principle, Design by Contract, Prism Problems & Solutions. (Detta är exempel från min egen nutid).

Tier 3
--------
Kurser från solution experts, forskare och bok-författare som avhandlar nya koncept och ämnen. Framförallt tillgänglig på konferenser och ibland i inspelad form. Du kan t.ex. hitta inspelningar från årets Build '17 på channel9 och Google I/O kommer med säkerhet live sända också. Här finns det att ta av på Youtube också men, som du själv insett, kan det vara svårt att hitta rätt person.

Med den klassificeringen så skulle jag ranka de tjänster jag provat på följande sätt:

Programmering på universitet: Tier 1*
Edx: Tier 1,
Lynda: Tier 1-2
Pluralsight: Tier 2
Youtube: Tier 1-3
Channel9: Tier 1-3

*Fokus ligger på annat än att lära ut specifika verktyg.

Att fokusera på något område är vad jag tänker göra, men det jag nämnde ovanför är saker som alla inom branschen bör kunna grunderna inom, då bortsett ifrån Photoshop och indesign.

Sedan tackar jag för tipsen om vad man kan läsa på. Och på youtube finns många extremt duktiga. Men de har ofta inte samma budget som Lynda.com och liknande på att göra bra kurser.
Som något klipp jag såg från MIT, läraren var säkert hur grym som helst, men det var en dålig kamera där man knappt såg vad han skrev och en massa oljud från klassen.

*edit*
En annan liknelse. "Snickare" finns av många kompetenser, där det går emot allt ifrån vanlig snickeri, fönster/dörrmontör, tapetserare, målare, elektriker, rörläggare, tack/golvläggare o.s.v. Då flera av dessa kräver utbildning så är det typ ingen som kan jobba med allt, men precis som inom automatiksbranschen behöver man kunna grunderna inom de alla. Sedan så inriktar man sig på något/några områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordis:

Har också testat en kurs där, inget att klaga på.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Kolla in https://www.codeschool.com
De är rätt okej.

Permalänk
Medlem

Om du vill lära dig koda så finns även treehouse: https://teamtreehouse.com/ som jag glömde skriva tidigare. Visst kostar det, men för mig var det riktigt pedagogiskt och bra

Sedan lärde jag mig mest av att bara sätta igång. Koda + Tutorials + Stackoverflow = Löpande inlärning = Awesome!

Man kan sitta och kolla på videos en evighet, men om man inte sitter och praktiskt kodar mycket så blir det svårt. Att pussla ihop din första webbapplikation exempelvis tar sin lilla tid första gången. Men sen lossnar det allt eftersom!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag provar det här just nu för att lära mig python.
soloLearn

Jag tycker det funkar ok att ha det i mobilen just nu iaf när jag kopplar upp mig på avloppsnätet. Är ungefär en sida text sedan prova en kodsnutt som går att ändra i och efter ett par sådana är det ett kunskapstest.

Som jag har tänkt mig så skall jag försöka lägga 10-15min varje dag och se vad det leder. Att sedan skapa något av det man lärt sig ger klart mycket. Det jag skall ge mig på snart är lite olika utmaningar som t.ex. skapa en funktion som skriver ut något.

Hur som haver jag är nöjd med mobilappen.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Inaktiv

Tackar för alla råd, jag skaffade tillslut Lynda.com och jag kan inte säga att det är brist på bra kurser, men det är så förbaskat många som man borde kolla på och jag vet ej hur tiden ska räcka till.
Jag begriper inte alls hur 20 åringar idag kan kunna så mycket om mycket, när det enbart inom området datateknik finns så mycket som man måste kunna och ens liv inte räcker till för detta.

Det känns som om det var enklare för de som jobbade med datorteknik på 70 talet.

Nå för de som har tid och även gott om pengar så rekommenderar jag verkligen Lynda.com

Egentligen skulle man väl flera gå ihop och köra något gratis kurser, där man diskuterade det efter så det blir mer socialt, lite som folk gör med serier och sedan hänger på forum och diskuterar dem.

Permalänk
Avstängd

Pluralsight är bra. Skaffar du en gratis visual studio prenumeration (dev essentials) så ingår tre månader så kan man ju testa och se vad man tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tackar för alla råd, jag skaffade tillslut Lynda.com och jag kan inte säga att det är brist på bra kurser, men det är så förbaskat många som man borde kolla på och jag vet ej hur tiden ska räcka till.
Jag begriper inte alls hur 20 åringar idag kan kunna så mycket om mycket, när det enbart inom området datateknik finns så mycket som man måste kunna och ens liv inte räcker till för detta.

Det känns som om det var enklare för de som jobbade med datorteknik på 70 talet.

Nå för de som har tid och även gott om pengar så rekommenderar jag verkligen Lynda.com

Egentligen skulle man väl flera gå ihop och köra något gratis kurser, där man diskuterade det efter så det blir mer socialt, lite som folk gör med serier och sedan hänger på forum och diskuterar dem.

Jag kan bara tala för mig själv som 20-åring, men jag känner precis samma sak som du: för mycket man vill lära sig, för lite tid att göra det. Min backlog av böcker jag vill läsa är förlamande stor