NVMe och M.2 SSD frågor

Permalänk
Medlem

NVMe och M.2 SSD frågor

Hej Sweclockers medlemmar!
Har en fundering angående M.2 SSD och NVMe SSD. Som jag har förstått så är M.2 en slott? Och den slott i sin tur kan kopplas in SSD som är storlek M.2? Men vad är skillnaden mellan en som är NVMe och en som är utan?

Är slotten kompatibel med både NVMe och utan? Enda skillnaden som jag kan se är kontakten på själva SSD som ser olika ut. NMVe har en mindre pigga och en som är större, vanliga M.2 har en stor pigga i mitten och två små på vardera sidor. Kan dessa diskar användas i stationär eller är dom endast gjort för bärbardatorer?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Det borde stå i manualen på ditt moderkort och i manualen till din bärbara dator vilka standarder M.2 slots på moderkortet stödjer.

Min stationära dator har ett moderkort utav modellen Asus Z270-A, på det kortet finns det 2st M.2 slots.

En som stödjer både Sata och PCIe
En som stödjer endast PCIe

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Hej Sweclockers medlemmar!
Har en fundering angående M.2 SSD och NVMe SSD. Som jag har förstått så är M.2 en slott? Och den slott i sin tur kan kopplas in SSD som är storlek M.2? Men vad är skillnaden mellan en som är NVMe och en som är utan?

Är slotten kompatibel med både NVMe och utan? Enda skillnaden som jag kan se är kontakten på själva SSD som ser olika ut. NMVe har en mindre pigga och en som är större, vanliga M.2 har en stor pigga i mitten och två små på vardera sidor. Kan dessa diskar användas i stationär eller är dom endast gjort för bärbardatorer?

M.2 är mycket riktigt en formfaktor för instickskort. Både slot och själva korten (finns några olika storlekar) innefattas i detta.
En M.2-slot kan tillhandahålla både för SATA och PCIe.

För SATA gäller (oavsett M.2 eller mer sedvanligt SATA-kablage) AHCI som standardiserat gränssnitt (som är designat för hårddiskar, ej SSD).

NVMe är ett standardiserat gränssnitt för flash-baserad lagring ansluten direkt till PCIe-bussen.

Vad din dator har stöd för bör framgå i moderkortets manual.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ah tackar för svar, blev klokare. Jag har en bärbar GS40 som har NVMe installerad, åtminstone vad AS SSD visar. Men jag ska få hem en större M.2 SSD men den är inte NVMe.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Ah tackar för svar, blev klokare. Jag har en bärbar GS40 som har NVMe installerad, åtminstone vad AS SSD visar. Men jag ska få hem en större M.2 SSD men den är inte NVMe.

M.2 är som sagt bara formfaktorn, och M.2-enheter kan kommunicera över SATA via AHCI eller över PCIe via AHCI eller NVMe. Om du köpt en SSD utan NVMe så är det troligtvis en SATA/AHCI. GS40 ska klara både SATA och PCIe, men kan kräva en BIOS-uppdatering för att man ska kunna ställa in SATA i AHCI-läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

M.2 är mycket riktigt en formfaktor för instickskort. Både slot och själva korten (finns några olika storlekar) innefattas i detta.
En M.2-slot kan tillhandahålla både för SATA och PCIe.

tror även att det finns M.2 via USB

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

M.2 är som sagt bara formfaktorn, och M.2-enheter kan kommunicera över SATA via AHCI eller över PCIe via AHCI eller NVMe. Om du köpt en SSD utan NVMe så är det troligtvis en SATA/AHCI. GS40 ska klara både SATA och PCIe, men kan kräva en BIOS-uppdatering för att man ska kunna ställa in SATA i AHCI-läge.

Jag tror den är uppdaterad då sist jag var inne i bios så såg jag att det stod AHCI. Så det borde vara lugnt? Tror du det blir skillnad i prestanda? Jag gör inget speciellt när jag är i Windows, surf, youtube osv. Och spel har jag alltid installerat på vanliga hårddisk.
Det sitter en NVMe 128gb just nu som jag kan se i AS SSD, nya disken är Intel M.2 512gb.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Jag tror den är uppdaterad då sist jag var inne i bios så såg jag att det stod AHCI. Så det borde vara lugnt? Tror du det blir skillnad i prestanda? Jag gör inget speciellt när jag är i Windows, surf, youtube osv. Och spel har jag alltid installerat på vanliga hårddisk.
Det sitter en NVMe 128gb just nu som jag kan se i AS SSD, nya disken är Intel M.2 512gb.

Ja, då bör det vara lugnt. En SATA/AHCI-SSD kommer troligtvis vara rätt så mycket långsammare än en NVMe-SSD, särskilt då Intels konsument-SSDer inte är särskilt bra. Men det spelar nästan aldrig någon roll, bara man har en SSD så är det i de flesta fallen inte SSDn som är flaskhalsen. För de allra flesta är det alltså bättre med en stor långsam SSD än en liten snabb SSD.

Permalänk

Hej.
Vet någon hur man kan få tag i skruven och distansen som man fäster en M.2 ssd i moderkortet??

Mvh
/P

Visa signatur

Fractal Design R2|Asus P5Q-SE|C2QE9550|Corsair 4X2048DDR2800Mhz|Asus GT6302Gb|LAPTOP|DELLE6410

Permalänk
Medlem

En annan fundering, har en Gryphon Z87. Har för mig att den inte har någon support för m.2? Har sett att man kan köpa PCI adapter som man sätter fast m.2 ssd på. Men frågan är fungerar det på Z87?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

En annan fundering, har en Gryphon Z87. Har för mig att den inte har någon support för m.2? Har sett att man kan köpa PCI adapter som man sätter fast m.2 ssd på. Men frågan är fungerar det på Z87?

Problemet är NVMe stödet... detta har jag bara sett folk hacka sin BIOS för att fixa stödet.

I teorin så länge som OSet kan hitta kortet och stöder NVMe så bör du kunna köra den som sekundär lagrings-disk iaf. Detta är något som står i länken ovan också.

Z97 och senare har fått NVMe BIOS stöd, och kan då boota också. Så då är det inga problem.

Är den SATA/AHCI med egen kontroller bör den kunna göra samma som RAID kort, inkl boot mm, men detta är lite meningslöst då du flaskas av SATA prestandan då och kan lika gärna ta en 2,5" SATA SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet är NVMe stödet... detta har jag bara sett folk hacka sin BIOS för att fixa stödet.

I teorin så länge som OSet kan hitta kortet och stöder NVMe så bör du kunna köra den som sekundär lagrings-disk iaf. Detta är något som står i länken ovan också.

Z97 och senare har fått NVMe BIOS stöd, och kan då boota också. Så då är det inga problem.

Är den SATA/AHCI med egen kontroller bör den kunna göra samma som RAID kort, inkl boot mm, men detta är lite meningslöst då du flaskas av SATA prestandan då och kan lika gärna ta en 2,5" SATA SSD.

Ah de förstås, vill egentligen bara ha nåt användningen av den eftersom den är liggande utan användning.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Ah de förstås, vill egentligen bara ha nåt användningen av den eftersom den är liggande utan användning.

Tja... det blir nog en bra speldisk

Permalänk
Skrivet av PontiacMan:

Hej.
Vet någon hur man kan få tag i skruven och distansen som man fäster en M.2 ssd i moderkortet??

Mvh
/P

Löste sig

/P

Visa signatur

Fractal Design R2|Asus P5Q-SE|C2QE9550|Corsair 4X2048DDR2800Mhz|Asus GT6302Gb|LAPTOP|DELLE6410